Easy Comp ver. 1.8

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Pärssi »

Finns här:

http://1drv.ms/1lFWxpG

Not till alla TO:
observera att det ställs krav på att spelarna noterar tydligt på sin armélista vid inskick hur många slag de avser att ha tillgång till på magiskolorna Telepathy och Daemonology - Malefic då detta kan ha påverkan på deras komp

Feedback samlar vi in efter DEFCON 2016 så en tråd för det kommer sen.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av DHettNeck »

Så en Tau'nar och en stormsurge kompar samma, rimligt???
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Simpilicious »

Tolkar jag det rätt eller fel att ett Hunter Contigent Detachment (Hunter Cadre i bas) med ett Optimised Stealth Cadre som auxiliary choice kompar 1 för Every Second Formation?

Ni har ju skrivit ut att Dawn Blade Contigent kompar som en formation trots att det är ett detachment, men Hunter Contigent står inte med bland dem?
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av XecrNist »

Hej!

Jag hade en fundering kring formuleringen:

"1 Each Faction after the first, no matter the allegiance. Note: There are exceptions marked with *."

Jag antar att denna är till för att förhindra allies-spam på komp 1, vilket jag tycker är bra. Problemet med den här formuleringen är dock att den även slår mot formationen Hellforged Hunting Pack, var det tänkt så? Den formationen kompar ju redan 1 eftersom den inkluderar en Greater Brass Scorpion, men att den ska kompa 2 (för två olika factions) känns inte rimligt.
Senast redigerad av 1 XecrNist, redigerad totalt 14 gånger.

kraftman
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av kraftman »

Så en Tau'nar och en stormsurge kompar samma, rimligt???
Jag får hålla med Tröger här, då jag tror att han syftar på att Ta'uanr "bara" kompar 1....

Ta'uanr borde kompa minst 2...jämfört med mycket annat.

Ett tips inför Defcon är att höja kompen för Titaner/Ta'uanr och kanske ha kompspann på 0-2 eller nåt..om ni absolut vill ha med dom.

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Simpilicious »

Det kommer bli skoj för Astra Militarum-spelare på defcon då de ingen av de nya formationerna kompar :) (Mont'ka)
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av leidstedt »

Just det. För de är ju så bra...

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Enochia »

Nice som fan med ny mall, gillar verkligen sättet den utvecklas i att mer och mer blir kompat, jag tror att ni snart är uppe på gamla LBK standarden, kötta vidare
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Flogger »

Sjukt bra jobbat! Det känns som mallen bär åt rätt håll.

Bra ändringar:
Tyranids och GK får lite lättnad på warp charges.
Gravguns fått liten känga.
Battle-company fått en känga.
White Scars fått en känga.
Stormsurge fått en känga.
Necrons fått en känga.
Imperial Knights fått en känga.
Culexus assassin fått en känga.



Märkligare saker jag frågar mig:
War Convocation bör inte tillåtas på komp 1. Detta kanske inte spelar så stor roll om ni ändrar så att man inte får betala för sina prylar, detta är en regeländring som verkligen är konstig att ni gör i en mall.

Tau'Nar. Denna pjäs bör kompa 2 alternativt kompa 1 men räknas som 5 markerlights och 4 broadsides OCH en formation från den där listan ni har av formationer som kompar efter 1a. Då hade jag lite kunnat köpa att den kompar 1. Detta mest av en anledning, den är nästan helt omöjlig att döda samt smattrar den tokbra, och i kombination är dessa inte roliga.

Screamers/Plague Drone minuset är helt bortom mig. Jag kan inte förstå att ni är så rädda för screamers. Jag spelade 48st ihop med Be'Lakor och var inte ens nära toppen på SM. Två enheter screamers är inte lika bra som 3 imperial knights, 1 stormsurge eller etc. Däremot bör kanske plaguedrones vara med i bilden där, men ja, vi får se. Screamers utan Be'Lakor eller Kairos känns sådär.

Känns inte som tzeentch heralder med screamers behöver kompa nu när ni strypt malefic daemonology.

Tror även ni kan ta bort minuset för de där "dåliga" arméerna för IK, nu när varje knekt kompar efter 2a känns det som att de kan få ha lite bajsiga allies :)



Överlag tycker jag, som sagt, att mallen går åt helt rätt håll och det ska bli roligt att se hur DefCon blir! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: Easy Comp ver. 1.8

Inlägg av Pärssi »

DHettNeck skrev:Så en Tau'nar och en stormsurge kompar samma, rimligt???
Ja, då den stora kostar nästan dubbelt i poäng, visst den skjuter som satan och är grym mot "odödliga" enheter men saknar både FNP och Stomp (iaf i det gällande dokumentet som vi bedömt den utifrån) så den kan hanteras av andra listor som kompar 1.

Skriv svar