input efter SM

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: input efter SM

Inlägg av Nurgle »

Librarius conclave är sjukt bra men det kommer också med ett pris, utifrån att det blir mycket poäng investerat och att det finns botemedel som kan svepa bort hela dödsstjärnan. Med tanke på att jag var en av två som spelade den kan jag säga att hade jag gjort en lista med sikte på att vinna tack vare listan hade jag kört Gladius strike force med massor av marines och devastators med grav guns i poddar.

Brädet blir snabbt tomt på prylar på min sida när man har några få hårda grejer. Över 1000 poäng i två enheter. Att jämföra med ett dussin drop pods som täcker hela brädet, vilket är omöjligt att hinna få bort eller utmanövrera.

Samma sak med en IK. Klart man ska få köra med en knight. Förstår inte riktigt varför det ska bort, den är hård men inte omöjlig. Den kompar ju dessutom redan om man allierar in den. Då får man väl anpassa listan till att kunna hantera det som spelas helt enkelt.

Det brutna uppstår ju när man börjar spamma hårda grejer. Eller plocka in en massa gratispoäng.

Så fler än en libcon är definitivt komp. Kanske tom komp 2. En libcon= bra komp som det är.

Roligt spel är ju när folk får odla sina arméer, finputsa listan och målningen över tid, köra varierade listor och göra små vässningar när man möter hårda grejer som spöar en.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: input efter SM

Inlägg av Gonka Koff »

Nurgle har en poäng i sin avslutande kommentar (iallafall som jag tolkar den); att man ska vara lite försiktig med förändringar som påverkar mycket i de arméer folk just precis har byggt ihop. Exempelvis förslaget att "rakt av" kompa Gladius och War Convocation med minus två istället för att kompa gratispoängen. Det skulle vara riktigt grymt mot dom spelare som byggt ihop någon av dessa två arméer nu till SM, för jag gissar att det då blir sällan dom då får använda sina arméer på framtida turneringar.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: input efter SM

Inlägg av DHettNeck »

Dock måste man ju ha i åtanke att om man kompar allt hårdare (som det borde göras) så måste man förmodligen justera kompspannet en del också. Dessa två måste gå hand i hand, och gör dom det kommer alla få spela med sina gubbar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: input efter SM

Inlägg av Pärssi »

Tack för goda råd från er alla! :wub:


Vi ska jobba igenom mallen inom kort, vi kommer att undvika stora förändringar (såsom Gonka påpekar) men vill fortfarande ha möjligheter att justera så att vi (sakta men säkert) närmar oss en rättvis mall.

Det kommer nog inte bli något som hoppar upp 2 steg i komp, men flera saker som hoppar upp med 1 steg, och vissa tonas ned lite grann. målet är att försöka komma åt de dexarna som är starka utan allieringar, så att man till slut kan spela en jämn match med tex. sina gamla dammiga BA utan att behöva alliera in saker från någon ny dex ;) och samtidigt hålla mallen på en mycket hög och enkel nivå (vill inte konkurrera med den eminenta Swecompen).

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: input efter SM

Inlägg av Nurgle »

Du tolkar mig rätt Gonka :)

Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: input efter SM

Inlägg av Poet »

Vore bra om nya mallen kom ut ASAP. Jag kommer troligen behöva bygga och måla en ny arme, eller åtminstånde delar av den, och det är snart julstök, sen nyår, sen är turneringen... orimligt lite tid för detta om den kommer ut 18-19, går det att stressa den lite, alt behålla den nuvarande versionen för defcon?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: input efter SM

Inlägg av Flogger »

Eller så spelar du det du har Jimmy, som alla vi andra gör ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: input efter SM

Inlägg av Gonka Koff »

Fan, är inte du säljare Jimmy? Borde du inte kunna packetera dina planer lite snyggare än det där?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: input efter SM

Inlägg av Papa D »

jag håller med Flogger - spela det du har som jag gör...
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: input efter SM

Inlägg av Gonka Koff »

Papa D skrev:jag håller med Flogger - spela det du har som jag gör...
Hahahaha!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar