input efter SM

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: input efter SM

Inlägg av Simpilicious »

Jag vet inte hur värdefull min feedback är som bitter Chaos-spelare och som bara har ett halvår turneringsspelande på nacken men här kommer det:

-Imperial Knights bör kompas hårdare. 1 för varje eller liknande. Det är rätt sjukt att 3 imperial knights kompar lika mycket som Belakor eller Korlath Axe of Ruin på en bikelord. Eller helt enkelt kompa för varje Super heavy/gargantuan.
-Battlebrothers kompa 1 per detachment. Just nu kompar allies mellan imperiet alldeles för lite och behöver strypas åt.
-Grav generellt.
-50+ styrka 6 skott (och liknande) bör kompas på alla arméer, inte bara eldars scatterbikes. Tau, jag tittar på dig och missilerna!
-Likt knight borde stormsurge kompa för varje.
-stryp åt librarian conclave.
-stryp antal drop pods.

Tack för mig.
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: input efter SM

Inlägg av Flogger »

Varje knekt är alldeles för hårt, en ensam knekt är inte ens nära så bra som Eldrad, Tigurius, Be'Lakor, wraithknight, stormsurge o.s.v.

Varannan möjligtvis, men helt ärligt känns deras komp rätt bra som den är nu, ingen spelade många knektar på SM/ÖSM. Simba spelade 2 och jag tror han hade flest. (Förutom arrangören som bytte lista efter andra matchen).
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: input efter SM

Inlägg av refabricated »

Allies
- Ta bort övre gräns för komp på allies. Att man plockar alla bra special regler i 4-5 böcker och stoppar dem i samma enhet är inte komp 1. Listan Jimmy spelade är ett bra exempel på varför det inte skall finnas en övre gräns. Matcher mot listor av den typen blir rätt ointressanta, man dansar runt och hoppas det tar slut r5. Tycker inte det är spel som skall uppmuntras. Eller så gör ni en lista på specialregeler som det kompar att alliera in som BB. Några förslag är: Tankhunter, stealth, shrouding, hit&run.

CSM
- Så dåilig dex att den kanske itne skall behöva betala komp för alliering av demoner. Finns itne mkt synergier att hämta där... FW och annat super heavy skit uträknat.

Crons
- 1 komp på 3:e enheten TB:s. Inget trams om att de skall ingå i decurion eller likande. Tillbaka till de enkla sakerna, namnet e ju trots allt 'easy-comp'.

Eldar
- Iom kompen på antal bike-enheter så känns s6 kompen rätt strypande. Men behåller ni den kan det vara värt att undersöka om inte grav osv skall få liknande behandling.
- Spiders, sluta vara livrädda för dem. 2-4 enheter är inte farligt. Det är när det är 7-10 så det blir cp. Skala dem därefter, så kanske folk lär sig spela mot dem. Och återigen, inga klausuler i stil med 'om de kommer från host mm.' gör det lätt för er.

Marines/loyalister
- 1 komp på lib-conclave rakt av. Det är en synergienhet som man alltid kan anpassa runt massa villkor. Kompa den 1 per konklav rakt av, 'easy'.
- 2 komp på Demi-company. Skit i poäng-gränser.
- 1 komp på 30e gravskottet eller ngt liknande kanske? Ni har valt att nosa på den vägen på eldar med s6, skall ni fortsätta med det kan ni lika gärna sätta en liten bromkloss på grav-spammet.
- 1 Whitescars och inget trams om villkor på snabba karaktärer. Det går man lätt runt...
- Komplettera eagle-eye.

Tau
- Iom att man nu kan ta jättestora crisis eneheter så får MSS, puretide, C&C bättre värde. Tröger hade bra åsikter i detta.
- Stromsurge, 1 komp per kille.
- Ghostkeel, 1 komp per modell efter den andra eller ngt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: input efter SM

Inlägg av NilssonHarHund »

Ska ett ensamt demi-company kompa som flera skriver tidigare i tråden? Det är ju först när de är två och bildar ett 'battle company' de får alla fordon gratis. Har jag missat nåt eller använder ni fel termer?

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: input efter SM

Inlägg av Gonka Koff »

NilssonHarHund skrev:Ska ett ensamt demi-company kompa som flera skriver tidigare i tråden? Det är ju först när de är två och bildar ett 'battle company' de får alla fordon gratis. Har jag missat nåt eller använder ni fel termer?
Jag är rätt säker på att alla menar Gladius med två demikompanier. Svårt att hålla reda på alla knepiga namn nuförtiden =)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: input efter SM

Inlägg av Gonka Koff »

refabricated skrev: - Spiders, sluta vara livrädda för dem. 2-4 enheter är inte farligt. Det är när det är 7-10 så det blir cp. Skala dem därefter, så kanske folk lär sig spela mot dem.
Jag håller med det andra du skriver, men inte det här. Du vill strypa Tomb blades till max två, men öka antalet warp spiders? Det får jag inte att gå ihop. Det finns väl ingen som inte gråter inombords när han möter spiders. Tomb blades plockar man lätt bort med en snabb cc-enhet eller en tornado av eld. Den enda taktiken jag känner till mot Spiders är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: input efter SM

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:
refabricated skrev: - Spiders, sluta vara livrädda för dem. 2-4 enheter är inte farligt. Det är när det är 7-10 så det blir cp. Skala dem därefter, så kanske folk lär sig spela mot dem.
Jag håller med det andra du skriver, men inte det här. Du vill strypa Tomb blades till max två, men öka antalet warp spiders? Det får jag inte att gå ihop. Det finns väl ingen som inte gråter inombords när han möter spiders. Tomb blades plockar man lätt bort med en snabb cc-enhet eller en tornado av eld. Den enda taktiken jag känner till mot Spiders är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Håller med. Warpsiders är helt brutalt bra faktiskt, även när dom är få enheter. Mer än en enhet är inte ok på komp 0, iaf inte om man låter dom vara 10*man utan komp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: input efter SM

Inlägg av Serpent »

Gonka Koff skrev:Den enda taktiken jag känner till mot Spiders är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
Ursäkta att jag går offtopic, men den där snor jag till signaturen. ;) :lol:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: input efter SM

Inlägg av Gonka Koff »

Kör på! Gonka approved
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: input efter SM

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Håller med. Warpsiders är helt brutalt bra faktiskt, även när dom är få enheter. Mer än en enhet är inte ok på komp 0, iaf inte om man låter dom vara 10*man utan komp.
+1
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar