input efter SM

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

input efter SM

Inlägg av Pärssi »

feedback är kul!

Nu med SM i bagaget, har någon hittat något galet som bör ändras så posta era konstruktiva förslag i denna tråd så tar vi med dessa till vårt uppdaterande av mallen till Defcon, vilket vi ska ha klart nästa vecka.

Tack! :wub:

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: input efter SM

Inlägg av Papa D »

Hunters eye - 1 i komp if more than 3 Heavy gravcannons eller nåt.
Stormsuge - kan ge 1 rakt av typ

Sen tycker jag INTE att varje alliering ska kompa 1, gynnar BARA de starka solo dexarna. Kan köpa 1 komp för allies som det är nu. Man får hitta nåt annat sätt att kompa bort blåbärsplockandet..

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: input efter SM

Inlägg av Flogger »

Ta bort minus för gratis utrustning och kompa istället:

War Convocation, 2 rakt av, den tar nog ca 500-800p gratis, men på komp 2 är det helt ok då andra arméer kan va okompade då också.

Battle-demi-company, komp 2 rakt av. Obsec på hela armén och gratis transporter är inte komp 1 material (även om det "bara" är 399p gratis).

Topp 5 på ÖSM var:
Demikompani
War Convocation
Demikompani
Demikompani
Dark Eldar (dock är linus en av sveriges bästa DE spelare så inte förvånande att han hamnade här ändå)


Övrigt.

SPACE MARINES
Kompa white scars 1 rakt av, helt jävla mongo chapter och nästan varenda spelare som kör SM spelar white scars för de är just så otroligt mycket bättre. Ett WS demikompani på komp 3 känns rätt rimligt då komp 3 = okompat.
Librarian conclaves, komp 1 rakt av, helt jävla mongo med spells på 2+ alltså, även om det bara är 4 levels. Eller 8 då om man tar 2 conclaves.
Daniels förslag på Hunters Eye och grav bör ni anamma också, vilket jag räknar med, tror bara ni glömt skriva till heavy grav cannons.


NIDS
Räkna INTE in harpies/crones i FMC minus, vill ni någonsin se dem i spel så skit i att kompa dem. De som spelade nids på SM/ÖSM och vanligtvis är helt ok spelare är ganska långt ner på listan, de enda som är högre upp är de som spelade corpse thief claw (5 talosar) utöver sina nids. Den som spelade en riktig flygcirkus med 4 flyrants + 1 crone kom på 15e plats, och han är en kompetent spelare som borde kommit högre, men svårt med klimatet som blev.

NECRONS
Tomb blades, kompa den 15e tomb blade med 1, så det inte går att spela 3 enheter utan komp.

TAU
Stormsurge, kompa varje med 1 kanske. För att citera Tröger "de skjuter JÄTTEMYCKET". Annars kändes Tau rätt vettigt.

DEMONER & ELDAR
Tänkte skriva något om demoner också men när jag tittar på resultaten så känns det onödigt. Ingen demonspelare presterade på någon av turneringarna, och då är lilleper sjukt duktig och jag anser mig själv rätt kompetent också. Förövrigt är det skönt att inte behöva skriva om varken demoner eller eldar, jag tror de ligger rätt bra i mallen faktiskt. Om ni ändrar ovanstående komp på andra arméer kanske demonerna och eldar är med och leker i toppen sen.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: input efter SM

Inlägg av DHettNeck »

Kanske orkar komma med lite mer specifik feedback senare, men slänger ur mig några generella saker nu iaf.

*Ta bort ALLA "If" satser, dvs kompa allt som är bra 1 direkt utan att man måste uppfylla massa saker då detta minimerar hålen i mallen (tex Hunters Eye och Libbe-conclave)
*Kompa Allies, men kompa varje separat detachment (förutom det första) 1 och bry er inte om vilken typ av allies det är då folk bara kommer ta bra allies. För nu går det att byga helt knasiga Imperie-listor.
*Tomb Blades måste kompa om dom är 10+ i en decurion.
*Varje Stormsurge kan kompa 1 tycker jag, men tau måste släppas till en del på andra saker som ghoostkeels, markers och formationer (som kompar helt sjukt krångligt). Crisis-stjärnan bör nog också kompa 2, så sätt komp 1 på MSSS rakt av och sen komp 1 om man har Purtide+RR (men en av dom är ok att ta).
Battle company/Warcon= 2 och ta bort minusen för gratis saker.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: input efter SM

Inlägg av Papa D »

Att jag ens tar upp detta blir fel, efter som jag spelar warcon - men jag tycker inte den ska kompa 2. Tycker den kan kompa 1 man får ha 200p gratis. men alla andra allies till warcon kompar 1 rakt av. Men jag talar i egen sak... Fast de gör jag ju med ALLA armeer utom SoB och CD,

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: input efter SM

Inlägg av Hylander »

Ovan nämda saker. En liten reflektion dock...

Eldars st6 kompar beroende på hur mkt skott det är borde det inte finnas något liknande för tau? - (JA! enligt mig)
Targetlocks är minstsagt bra också (gränser där önskas)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: input efter SM

Inlägg av Flogger »

OFFICIO ASSASSINORUM
Culexus Assassin bör kompa 1 om han kan åka i pod.

Att stänga ner motståndarens hela psykrunda genom att stänga av blessings och dylikt gör att han borde kompa 1 om han är i pod då det inte går att spela spelet utefter var han är.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: input efter SM

Inlägg av Gonka Koff »

Invis är ju poppis och rätt bra, därför tycker jag att man på nåt sätt borde ha nåt i stil med "över 70% chans att få fram invis" i kombination med exempelvis Wraithknights och diverse dödsstjärnor.

Nu kan jag iofs inte komma på något sätt att få till detta på ett vettigt sätt, men kanske någon annan har en idé?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: input efter SM

Inlägg av Flogger »

Gonka Koff skrev:Invis är ju poppis och rätt bra, därför tycker jag att man på nåt sätt borde ha nåt i stil med "över 70% chans att få fram invis" i kombination med exempelvis Wraithknights och diverse dödsstjärnor.

Nu kan jag iofs inte komma på något sätt att få till detta på ett vettigt sätt, men kanske någon annan har en idé?

Tror det är enklare och vettigare att kompa dödsstjärnorna i sig då warp charges redan kompar.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: input efter SM

Inlägg av Poet »

Oavsett vad ni kompar, och hur ni kompar det så kommer folk hitta det brutnaste och hälften av alla spelare kommer dyka upp med detta, precis som på SM/Öppna.

Men när ni ändå är i farten....

Kompa varje imperial knights 1 rakt av. fånigt att folk ska kunna spela 3 imperial knights på komp 1.. dvs är 3 knights lika bra som en av följande: eldrad, tigerius, 3 SW chars på mounts.. .. känns inte riktigt jämförbart.

Kompa ALLA units som kan turbo-boosta längre än 12. Dvs vidriga eldar jetbikes, screamers och necron bikes.

Decurion borde kompa hårdare.

Tycker nog 1 conclave med max 4 lvls som det är nu kan slippa komp, men man ska inte kunna köpa flera conclaver som man kan göra nu..

Som folk sagt ovan så verkar ju Tau helt brutna. Kompa sönder.

Skriv svar