Easy Comp version 1.7

Moderatorer: Pärssi, Lillen

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Easy Comp version 1.7

Inlägg av fauh »

Flogger skrev:Har ravenwing command squad 2+ reroll jink? Av sig själva?
Har för mig att de har 3+ med re-roll naturligt men lätt kan få 2+ av en Darkshroud.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Easy Comp version 1.7

Inlägg av Lottomannen »

Med Darkshrouden är det. Utan har de 3+reroll iom skilled rider.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

ezikiel2517
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 jan 2013, 16:45

Re: Easy Comp version 1.7

Inlägg av ezikiel2517 »

Vet inte om jag tolkar de här rätt. Knight detachment med 3 knektar som allieras med två detachments av Inquisition kompar 1 eller 2 ?
Alltså räknar man kompen på faction eller detachment ?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp version 1.7

Inlägg av DHettNeck »

Kompen räknas på varje faction, ej separata detachments.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Easy Comp version 1.7

Inlägg av Nurgle »

Pärssi skrev:
Flogger skrev:Angående Librarian Conclaves?

Har ni missat att de får använda alla tärningar i WC poolen? Deras mastery levels känns någorlunda irrelevanta i sammanhangen.

Jag och min föreningskamrat har gjort komp 1 listor med 6st Conclaves som tar in 9-15 Plague Drones per runda. Är detta tanken?

Ni borde verkligen kompa varje Librarius Conclave med 1 rakt av. Att summona eller invisa på 2+ känns inte som komp 1 material.


Kanske värt att fundera över till DefCon?
Ja, den ändringen ligger redan inne till 1.8 ;)

Tack för påpekandet dock :)
Äsch då :( Är det så OP? Är det inte spammet med mer än en unit som borde kompa? Kanske är partisk i frågan men upplever att libcon, mot psychicstarka arméer som daemons & eldar inte har så mycket att hämta.

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Easy Comp version 1.7

Inlägg av Newyn »

SW. IC med 2+ save antar jag gäller på hela armen.
Känns som att det bara borde gälla om man kan Joina varandra och om det finns någon med TWM eller TWC Unit.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Easy Comp version 1.7

Inlägg av Joakim »

Mina tankar kring Easy Comp nu när jag suttet med SM lista.

Jag får känslan av att den inte är riktigt färdig.
Det är så många saker som i mitt tycker är så väldigt snett.

Du kan spela 27 Flugor med FNP på komp 0 men inte 2x5 Warp Spiders
Du kan spela en marinelista med i princip vad som helst sedan tar du ett ignore cover och grav så kompar det 1
Fast 9 Lvlvar magi som går att få ignore cover och massa annat mys kompar inte.

Känns som det är lite för snett.

Decurion kompar 1 men sedan kan du ta i princip hur mycket hårda saker du vill. Kommer ni märka på SM.

Spela 4 Knäktar för mig känns konstigt. Att spela Vargstjänra med conclaves och summoning känns konstigt.

Detta är i princip okompat för vissa codexar andra åker dit direkt.

Jag gav upp på att bygga en lista som krävde att jag lånade figgar av 5 pers eller behövde spendera mass pengar då allt jag har som är okompat inte kan spelas då de är komp 5+ och resten är LBM vilket blir det jag spelar LBM, skall bli kul att ta några poäng från ostarna på SM!

Mina 5 cent.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp version 1.7

Inlägg av DHettNeck »

Håller med jocke i mycket. Problemet med mallen är att ALLA (läs alla bra) codexar skulle behöva kompa mer liknande eldar och sen skulle vi spelat komp 3 eller nått sånt istället. Det är också på tok för många konstiga "IF-satser" i mallen nu och, tex så förtjänar orikan alltid komp istället för som nu två meningar med saker som triggar kompen.

Just nu finns det så många hål i mallen att man bli lite ledsen när man byggt listor inför SM. Hoppas verkligen på en enorm förbättring till defcon, för just nu är okompat mer balanserat än vad mallen är.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp version 1.7

Inlägg av Flogger »

Däremot känns det helt klart som att mallen förespråkar olika arméer. Spridningen av arméer har aldrig varit så bra på SM/ÖSM som i år tycker jag :)

Men däremot borde vi kört komp 0 på SM.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Easy Comp version 1.7

Inlägg av Papa D »

Fast komp 0 = inga allies och det är åxå fel tycker jag. Tycker åxå att man ska kompa MYCKE mer saker och att varje alliering kompar 1, men att mallen kanske är gjord att spelar på komp 3. Så man kanske kan få in 1-2 allieringar och en knasig grej. Tycker precis som alla andra är inne på att alliera in 2 knights känns lite hårdare än andra enheten Warp spiders.

Jag personligen förespråkar enkla restriktionsmallar men just nu känns det "oklart", vill dock inte bara klanka ner på folk som lägger sin fritid på att försöka förbättra vår hobby, så därför avslutar jag med att jag tycker det är ett bra intiativ! Fortsätt massera så blir detta grymt och enkelt att använda, tillskillnad från Swecomp där man måste ha en doktorsexamen.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar