Easy Comp 1.5

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Trulsante »

Där rök min convocation / assassin 69:a ;)

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Hylander »

[quote="refabricated"]
- Fordon är kanske inte top of the line, men 20 fordon är ändå rätt mkt att hantera. Kanske dra in nått generellt "1 comp fpr the 8th vehicle/mc, only count every second open topped."
Detta skulle väl åsså fixa problemet med gratis bilar? Man måste inte ta dem, men tar man mer än X så kompar det pga fordon. En 2-i-1-lösning.
[quote]

När det kommer till graitsbilar är det väl redan kompat pga 200p gratis kompar 1. Dubbelbestraffa skall man väl inte?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av refabricated »

Att gratisbilarna kommer med är väl mer en bonus.
Men det är väl rätt allmänt vedertaget att 10 AV-prylar är mer än dubbelt så jobbigt att hantera som vad 5 är.

Är väl främst drop pods jag nu tänker på, inser nu att de är open topped och inte påverkas av det ovan. 10+ droppods är rätt bra i okompat, der blir inte mindre potent på komp 0.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Trulsante »

Sluta täppa igen hål Olof ;)
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av refabricated »

Trulsante skrev:Sluta täppa igen hål Olof ;)
Tssk
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Hylander »

Hål?! Fan heller... 2 knektar kompar ju noll... snacka om att stompa bort skiten.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av refabricated »

Hylander skrev:Hål?! Fan heller... 2 knektar kompar ju noll... snacka om att stompa bort skiten.
Opss :) Den hade jag missat.

Så, 3 Imperial knights eller en 1 WK för samma komp. Är det rimligt? Köper att WK:n är bättre, ration 2:1 kanske känns mer rimlig? Vidare så känns 3 IK rätt mkt hårdare än typ allt annat som kompar 1.

Vidare så kan ni kanske ändra så att det rakt av är varannan FMC som kompar. Nids går igenom denna mallen som ett power sword genom halv-micrat smör.
4 Flyrants, mawlocks och en drös lictors är imo inte komp1 material. För man betalar väl inte för att alliera med sig själv?

I övrigt gillar jag mallen, vissa saker känns kanske rätt hårt strypta(CD, Eldar). Men de ligger väl högst i näringskedjan så jag tänker inte tjaffsa :)
Iom med lanseringen av sm på komp1 med denna mallen så är det väl vikigast att just den nivån ligger rätt. Mina slutsatser so far är att Nids kommer undan med hårdast listor, IK tätt efter. CD har problem... Kanskske skall man släppa på exalted reward? Eller ändra kompen på exalted till ngt i stil med:
1 Exalted if: Karios + Screamers + T-heralds in the same army.

Lite kladdigt kanske...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
testuser
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 apr 2010, 21:41
Ort: Halmstad

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av testuser »

Är det inte därför detta finns? ;

"All Allies are considered Battle Brothers for Comp purpose (so Comp 1 no matter the allegiance), only exception to this is Militarum Tempestus, Inquisition & Officio Assassinorum which generates no Comp for being allies with Knights."

Dvs om du kör med 3 IKs så får man "bara" köra med Militarum Tempestus, Inquisition & Officio Assassinorum till dem. (om man ska köra på komp 1 då som te.x SM kommer att spelas med)

Eldar har ju "lite" annat som är riktigt hårt som man kan köra upptill sin WK i Eldarcodexet..
refabricated skrev:
Hylander skrev:Hål?! Fan heller... 2 knektar kompar ju noll... snacka om att stompa bort skiten.
Opss :) Den hade jag missat.

Så, 3 Imperial knights eller en 1 WK för samma komp. Är det rimligt? Köper att WK:n är bättre, ration 2:1 kanske känns mer rimlig? Vidare så känns 3 IK rätt mkt hårdare än typ allt annat som kompar 1.

Vidare så kan ni kanske ändra så att det rakt av är varannan FMC som kompar. Nids går igenom denna mallen som ett power sword genom halv-micrat smör.
4 Flyrants, mawlocks och en drös lictors är imo inte komp1 material. För man betalar väl inte för att alliera med sig själv?

I övrigt gillar jag mallen, vissa saker känns kanske rätt hårt strypta(CD, Eldar). Men de ligger väl högst i näringskedjan så jag tänker inte tjaffsa :)
Iom med lanseringen av sm på komp1 med denna mallen så är det väl vikigast att just den nivån ligger rätt. Mina slutsatser so far är att Nids kommer undan med hårdast listor, IK tätt efter. CD har problem... Kanskske skall man släppa på exalted reward? Eller ändra kompen på exalted till ngt i stil med:
1 Exalted if: Karios + Screamers + T-heralds in the same army.

Lite kladdigt kanske...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av DHettNeck »

Ok, nu när SM faktiskt ska använda mallen är det på riktigt dags att komma med lite feedback. Detta är bara en snabb genomtitt, finns säkert mycket mer om man kollar lite noggrannare.
1 3rd Flyer/Flying Monstrous Creature and each 2nd thereafter (5, 7, 9…)
1 Every 200 points above the army maximum points worth of free units/upgrades/weapons etc. due to using a formation, unit rule or similar
1 Every 6th weapon with strength D
Är inte alla dessa bara bättre att kompa detta på armé-nivå? Det känns som att dessa generella saker blir lite trubbiga och ibland slår fel eller för lite.
1 More than one Herald of Tzeentch (IF Screamers)
Känns onödigt när kairos och exalted redan kompar.
1 Each Craftworld Warhost
Varför? Craftworlden i sig är inte problemet, spring 6" och tappa OS troops kan inte vara värt 1 komp i sig.
1 3rd Duplicated detachment inside the Craftworld Warhost
Det finns inga detachments i en craftworld...
1 Each unit of Warp Spiders after the 1st
Överdrivet, men ok.
1 Tripartite Lance
Varför, det är typ det tredje sämsta valet för att få in 3*IKs.
1 Orikan the Diviner (if army contains Wraiths)
Detta är bara konstigt, det är ju karaktärer med 2+ som är bra med orikan. I viss mån kan han kanske kompa med en harvest, men vanliga wraiths får ju inte ens någon fördel av honom. Han borde snarare bara vara komp 1 rakt av, då han är bra i väldigt många enheter.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av DHettNeck »

testuser skrev:Saker om IKs
Precis, Så 3*IKs kommer alltid kompa 2 om man inte allierar dom med skräp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar