Easy Comp 1.5

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Röde »

refabricated skrev:Gillar vart mallen barkar. Om än lite trubb8g men det kan nog lösa sig över tiden.
Saker jag fundeat på:
- Fordon är kanske inte top of the line, men 20 fordon är ändå rätt mkt att hantera. Kanske dra in nått generellt "1 comp fpr the 8th vehicle/mc, only count every second open topped."
Detta skulle väl åsså fixa problemet med gratis bilar? Man måste inte ta dem, men tar man mer än X så kompar det pga fordon. En 2-i-1-lösning.

- "1 comp Eldar warhost" känns trubbigt, man springer 6", men tappar ob-sec och måste köpa massa skit. Är väl windrider hosten som är bäst, då man med de andra frånsvär sig scatterbikes. Borde det inte räcka med "1 comp for Windrider host"? Kan inte direkt påstå att guardian känns som komp1 om man jämnför med annat man får in och de bra sakerna i hostsen kompar redan i sig. Eller missar jag ngt ni tänker på?
Vem är det som spelar med massa Guardians?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av refabricated »

Ingen :)
Det finns 3 "guardian hosts", man måste välja en för att låsa upp eldars 'warhost' FOC.
a: Windrider, farseer, 3x jetbikes, warlock, vyper
b: farseer, 3x guardian, ww, vyper, artileri
c: farseer, 3x storm guardian, ww, vyper, artilleri

Imo så vill man lägga så mkt poäng som möjligt på bikes och aspect warriors. A är den billigaste och det är det enda sättet att få in jetbikes i warhosten.
Guardians och vypers e skräp. Warwalkers e ok, men det finns långt bättre val. D-cannons e trevliga, men inte mer än jetbikes.

Mängden skräp man måste ta med de olika är:
a, 90pts, warlock och vyper. Ifs snabba på obj osv. Men man skulle lämna dem ute om man kunde.
b, 310pts, 30 guardians och vypern kommer sällan med i 'hårda' listor.
c, 256pts, 24 storm guardian är det sämsta i boken.

Spammar man aspect warriors så förstår jag att det e rimligt med 1 komp på att alltid springa 6", men när det även kostar 300pts i kassa enheter så blir jag lite frågande. Man tappar även ob-sec och möjligheten att rerolla WL trait. Vidare kan man kanske lägga till att snillnaden mellan garanterad 6" run och run med fleet kanske inte är astronomisk. Visst, visst, man får lite wargear till sina guardians...(60pts för 3 lansar)

Vet inte om skillnaden mellan en warhost och en cad motiverar kompen, kanske för Windriderhost men jag tycker nog det är lite svårare att motivera det för de andra.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Desertlord »

refabricated skrev:Ingen :)
Det finns 3 "guardian hosts", man måste välja en för att låsa upp eldars 'warhost' FOC.
a: Windrider, farseer, 3x jetbikes, warlock, vyper
b: farseer, 3x guardian, ww, vyper, artileri
c: farseer, 3x storm guardian, ww, vyper, artilleri

Imo så vill man lägga så mkt poäng som möjligt på bikes och aspect warriors. A är den billigaste och det är det enda sättet att få in jetbikes i warhosten.
Guardians och vypers e skräp. Warwalkers e ok, men det finns långt bättre val. D-cannons e trevliga, men inte mer än jetbikes.

Mängden skräp man måste ta med de olika är:
a, 90pts, warlock och vyper. Ifs snabba på obj osv. Men man skulle lämna dem ute om man kunde.
b, 310pts, 30 guardians och vypern kommer sällan med i 'hårda' listor.
c, 256pts, 24 storm guardian är det sämsta i boken.

Spammar man aspect warriors så förstår jag att det e rimligt med 1 komp på att alltid springa 6", men när det även kostar 300pts i kassa enheter så blir jag lite frågande. Man tappar även ob-sec och möjligheten att rerolla WL trait. Vidare kan man kanske lägga till att snillnaden mellan garanterad 6" run och run med fleet kanske inte är astronomisk. Visst, visst, man får lite wargear till sina guardians...(60pts för 3 lansar)

Vet inte om skillnaden mellan en warhost och en cad motiverar kompen, kanske för Windriderhost men jag tycker nog det är lite svårare att motivera det för de andra.
Kan bara hålla med att den borde inte kompa alls. Allt kompar ju ändå sedan i hosten så som windriders och aspect warriors, samt att alltsammans också tappar obsec
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Denkan »

refabricated skrev:Gillar vart mallen barkar. Om än lite trubb8g men det kan nog lösa sig över tiden.
Saker jag fundeat på:
- Fordon är kanske inte top of the line, men 20 fordon är ändå rätt mkt att hantera. Kanske dra in nått generellt "1 comp fpr the 8th vehicle/mc, only count every second open topped."
Detta skulle väl åsså fixa problemet med gratis bilar? Man måste inte ta dem, men tar man mer än X så kompar det pga fordon. En 2-i-1-lösning.

- "1 comp Eldar warhost" känns trubbigt, man springer 6", men tappar ob-sec och måste köpa massa skit. Är väl windrider hosten som är bäst, då man med de andra frånsvär sig scatterbikes. Borde det inte räcka med "1 comp for Windrider host"? Kan inte direkt påstå att guardian känns som komp1 om man jämnför med annat man får in och de bra sakerna i hostsen kompar redan i sig. Eller missar jag ngt ni tänker på?
Måste säga att jag håller till stor del med dig.
Ska föra diskussionen vidare i mallgruppen .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Aouto »

Jag har försökt att argumentera för samma sak irl men inte lyckats förklara det lika bra som Olof gör.
jag håller med.

Användarvisningsbild
LeMalque
Inlägg: 74
Blev medlem: 14 apr 2014, 19:11

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av LeMalque »

Tjena,
jag hittade inte orkerna i easy comp-mallen. Är det för att de räknas som, hmm, lite klena, nuförtiden, och inte riktigt behöver kompas?

Sen undrar jag lite enfaldigt ifall som Stompan, vilken är en Super Heavy Walker, räkans som titan? (Jag är svårt förtjust i min Stompa och skulle älska att se honom på plan lite oftare...)

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Lillen »

LeMalque skrev:Tjena,
jag hittade inte orkerna i easy comp-mallen. Är det för att de räknas som, hmm, lite klena, nuförtiden, och inte riktigt behöver kompas?

Sen undrar jag lite enfaldigt ifall som Stompan, vilken är en Super Heavy Walker, räkans som titan? (Jag är svårt förtjust i min Stompa och skulle älska att se honom på plan lite oftare...)
Orkerna kompar inget som det är just nu. Enda som kompar ligger i generella delen eller IA delen (zhadznark).

Nej stompan är inte en titan. Kör på bara! ;-P

Användarvisningsbild
LeMalque
Inlägg: 74
Blev medlem: 14 apr 2014, 19:11

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av LeMalque »

Sweet! :)

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Trulsante »

Flogger skrev:War Convocation kompar dock 1 redan då det är flera battle brother kompisar.

Sedan kan inte saker kompa mer för att folk inte vill sätta in sig i regler. Med det tänket skulle allt IA kompa.
Fast nej, eller? Skitarii och admech får inget minus när de allierar. Fast nu ser jag att det är en knight med i smeten. Är det den som ger 1 då?

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Flogger »

Precis, knekten är ju alltid buttbuddies med admech :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar