Easy Comp 1.5

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av refabricated »

Saker som jag känner är rätt heta med IK:s är att alliera 2 till vettig arme.

Eldar + IK låter lite ball.
SM + IK, combar bra med chaptermaster
Tau + IK, bra nog för ETC.

Att alliera 1 är inget "problem", men 2st så blir det kanske lite mkt för komp1? Eller?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av DHettNeck »

Kanske. Men 2*IKs är inte direkt superbra. Mycket av deras kraft ligger i formations bonusarna som man helt missar då.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Flogger »

Plus att 2st IKs inte räcker för ett Household detachment och alltså kan de aldrig få ObSec.


Angående Tyranids känns det rätt rimligt hur de kompar nu. Skyblight drar iväg och det är den bästa listan, den kompar just nu 3 (2 hade nog räckt egentligen, men men). Lictorshame listan kompar 1, vilket känns helt ok. Jag har spelat den mot andra komp 1 listor (demi-kompaniet bland annat) och arméerna känns balanserade.

Tyranids ihop med andra liknande arméer (typ Astra, Daemonkin) känns som att de ska vara okompade på komp 2 för att kunna tävla med de hårdaste arméerna. Precis som att orks och systrar ska vara okompade på komp 0.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Gonka Koff »

Jag fattar inte riktigt, är inte Militarum Tempestus en alldeles utmärkt allie till Knights? Skulle lätt kunna tänka mig spela med tre knights+ ett gäng stormtroopers i snabba transporter.

Det är sällan jag vurmar för demonerna, men nu tycker jag att det känns som att deras komp ligger på en annan nivå än de andra, "allt" bra i dexet kompar ju ett steg. Att bara grimoiren utan fateweaver kompar ett känns inte alls i linje med resten... typ en Wraithknight eller Imperial Knight nummer tre ...

Sen ser jag en del doldisar i de nyare dexarna som inte kompar för att de är okända eller oprövade, -det finns mycket ost att hämta för den som gräver lite! Så mallen ger straff för gammal ost, men olagrade varianter slinker igenom fint ;) ... men det är ju iockförsig enligt tradition och helt i sin ordning ;).
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av leidstedt »

Militarum Tempestus är en gratis killpoint/first blood mot vilken armé som helst. Tauroxen är den sämsta transporten i spelet förutom Land Raiders.

För att inte tala om Tempestus som är lätt överprisade och väldigt innefektiva då de har S3 vapen.

Bättre val är väl scoutande scout marines på bikes till dina knights.

För övrigt anser jag att Eldar och Demoner är för lågt kompade.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Hylander »

leidstedt skrev: För övrigt anser jag att Eldar och Demoner är för lågt kompade.
Nej allt annat för högt.

Om det skall till förändringar så bör det vara att strypa saker inte lätta dem. Annars kanske vi bör ta upp vilken nivå kompen skall vara på. När vi valde fram EC på komp 1 i SM gruppen så valde jag nivå 1 ut efter vad 1.45 ger på det som jag anser kan byggas som hårdast. Lättas det på de hårdaste codexarna så ändrar det nivån rätt väsenteligt.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Gonka Koff »

leidstedt skrev:Militarum Tempestus är en gratis killpoint/first blood mot vilken armé som helst. Tauroxen är den sämsta transporten i spelet förutom Land Raiders. .
Pro tip: reserva alla tauroxar och låt någon av TRE knights ta first blood...
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av leidstedt »

Bra! Då förlorar man dem i runda två. Med lite tur kommer de in i runda fyra. Två killpoint per vagn eller tre bloodtoken till Deamonkin.

För övrigt anser jag att Eldar och Demoner är för lågt kompade.

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Trulsante »

För en gångs skull tycker jag att systrar ligger helt rätt i kompen, dvs inte alls :D

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Easy Comp 1.5

Inlägg av Trulsante »

Med tanke på den där 2-knights-bonusen som bl.a. Olof nämnde här ovan tycker jag nog att knighten i war convocation inte borde ge battlebrother-komp. Den formationen är redan redigt strypt (med all rätt) av kompning över 200 gratispoäng.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Skriv svar