Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Moderator: DHettNeck

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Inlägg av Newyn »

Neth_Oni skrev:som newyn påpekat, Ragnar Blackmane känns ju väldigt kompeffektiv :P
Mm ragnar 65p/-1 komp i grund. Med fenrisan 70.33p/-1 komp
Finns en i BA som kompar 70p/-1 komp i grund

Taskigt att sabba min komp 18 lista genom att nämna Ragnar. :roll:
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Roderic
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 nov 2011, 07:47

Re: Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Inlägg av Roderic »

Blev lite fundersam när jag tittade på Traitor Legions
World Eaters:
-1 per unit with veterans of the long war(excluding units with fearless)
Menar ni enheter som har fearless från början eftersom alla enheter i World Eaters som har veterans of the long war blir fearless. Annars blir det inget kompminus eftersom de skall exkluderas?
Butcherhorde -2 per unit in detachment (redeploy 2d6)
Är det -2 per enhet som kan utnyttja extra moves i början dvs alla non-viechles eller är det alla enheter inklusive fordon? Parentesen gör det lite tveksamt hur det skall räknas.

Tecniv
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 sep 2016, 20:34

Re: Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Inlägg av Tecniv »

Just got to ask, are the Imperial Agents in this version?

In beta v2.0 the op says that they are not added yet but in beta 2.0v2 op do not mention them in the "not added " part.

Also if they are added what page do I find the Imperial Agents in the document?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Inlägg av refabricated »

@Roderic
1; Alla som inte hade fearless men som får det ska räknas.
2; Parantesen ska egentligen inte vara med i dokumentet. Men det är de enheter som får redeploy som avses. Kan förtydligas.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Inlägg av Nurgle »

Såg att scouter kompar samma som tacticals. Det innebär ju att tacticals är bättre att ta i kompat, eftersom de har bättre save och lägre komp/poäng. Hur är tänket kring att höja scouter?

Edit: sen såg jag att varje Ynnarienhet med soulburst kompar 2. Har jag missat något då som kostar extra för att kunna köra dessa? Eftersom det verkar vara ett av de absolut brutalaste reglerna just nu.

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Inlägg av Laughing God »

Azzazzin89 skrev:Satt och tittade lite på Ynnari.
Är inte så insatt då jag inte hunnit testa reglerna än men det känns som Ynnari är hårdare kompade än Craftworld Eldar. Är verkligen soulblaze så mycket bättre än battlefocus. Soulblaze är väldigt situationsberoende. Visst Jetbikes kan ju löpa amok på brädet med soulblaze igång men borde inte jetbikes få den kompen istället. Sedan har jag samma tanke vad gäller Reborn Warhost, är det verkligen så mycket bättre med stubborn än att kunna röra sig 12-tum med all infanteri att man måste kompa minus -1 per icke IC. I grund om man kör en reborn warhost hamnar man på -8 respektive -2 för craftworld warhost med eventuella obligatoriska battlehosts.
+1
Strength from Death är nog inte helt lätt att kompa då det kan bli allt från något enstaka soulburst på ett game till kanske en handfull eller fler, och jag förstår tanken med att kompa hårt från början och kanske sänka efter att det testkörts en längre period. Men när en 1500pts komp 18 lista helt plötsligt blir sänkt till komp 15 så kan jag hålla med om att det känns lite väl hårt.
Att vara inom 7" från sina egna eller motståndarens enheter i tid och otid är ingen självklarhet när objektiv, cover, los och annat viktigt spelar en större roll beroende på situation. Även om det aktiveras så leder det kanske endast till ett extra move ibland, vilket man har automatiskt med battle focus som du nämnde (med samtliga enheter och varje runda dessutom ska tilläggas).
Roliga, fluffiga och mer situations beroende regler än de man är vana vid i WH40K men absolut inte de brutalaste tycker jag.
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Inlägg av Nurgle »

Laughing God skrev:Att vara inom 7" från sina egna eller motståndarens enheter i tid och otid är ingen självklarhet när objektiv, cover, los och annat viktigt spelar en större roll beroende på situation. Även om det aktiveras så leder det kanske endast till ett extra move ibland, vilket man har automatiskt med battle focus som du nämnde (med samtliga enheter och varje runda dessutom ska tilläggas).
Roliga, fluffiga och mer situations beroende regler än de man är vana vid i WH40K men absolut inte de brutalaste tycker jag.
Soulburst är brutalt. Tabletop tactics har testat en Ynnari-lista som inte är maxad med jetbikes och har en i övrigt inte stenhård lista. Den gör absolut slarvsylta av en poddarme med 2 gravcentpoddar och en skyhammer med grav/melta.

https://youtu.be/m_rMeo2Z_5k

De har även en batrep där de visar hur löjligt det blir när man maxar fullständigt med soulburst på deras betalkanal för den som har tillgång till det.

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Inlägg av Iambroborn »

Nurgle skrev:
Laughing God skrev:Att vara inom 7" från sina egna eller motståndarens enheter i tid och otid är ingen självklarhet när objektiv, cover, los och annat viktigt spelar en större roll beroende på situation. Även om det aktiveras så leder det kanske endast till ett extra move ibland, vilket man har automatiskt med battle focus som du nämnde (med samtliga enheter och varje runda dessutom ska tilläggas).
Roliga, fluffiga och mer situations beroende regler än de man är vana vid i WH40K men absolut inte de brutalaste tycker jag.
Soulburst är brutalt. Tabletop tactics har testat en Ynnari-lista som inte är maxad med jetbikes och har en i övrigt inte stenhård lista. Den gör absolut slarvsylta av en poddarme med 2 gravcentpoddar och en skyhammer med grav/melta.

https://youtu.be/m_rMeo2Z_5k

De har även en batrep där de visar hur löjligt det blir när man maxar fullständigt med soulburst på deras betalkanal för den som har tillgång till det.
Första jag dåg när jag klickade in var Reaver bike spam :D

Soulburst är riktigt brutalt på alla sätt om man spelar det riktigt. Tycker kompen ligger rätt som den är nu. Kanske kan tweakas ner lite på något rättvist sätt så att man kompar mer som craftworld och mindre som DE och Quinns då bonusen definitivt gynnar gunlines och in your face-dubbeltappande-dragons på ett sätt som DE och Quinns aldrig kan uppnå, spec med guide etc etc.

Hade gärna sett att man hade kunnat spela en "snäll" lista med massa footsloggande "coolt skräp". Även om de kompar nada i mallen så blir det sjukligt mycket i ynnari.

I det stora så ligger det relativt rätt tror jag, även om -21, -30 är saftigt att betala för en lista på 1500p

Azzazzin89
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 okt 2015, 15:05

Re: Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Inlägg av Azzazzin89 »

Nurgle skrev:Soulburst är brutalt. Tabletop tactics har testat en Ynnari-lista som inte är maxad med jetbikes och har en i övrigt inte stenhård lista. Den gör absolut slarvsylta av en poddarme med 2 gravcentpoddar och en skyhammer med grav/melta.

https://youtu.be/m_rMeo2Z_5k

De har även en batrep där de visar hur löjligt det blir när man maxar fullständigt med soulburst på deras betalkanal för den som har tillgång till det.
Han kör 6st enheter med 3st scatbikes i varje. Bara med dessa enheter ligger han på -124 enligt kompmallen om man hade räknat på rena CE. Hans lista är hård utan att behöva vara ynnari. Räknar man grovt på hela hans lista så går han loss på 7 i komp och då har jag inte räknat med soulburst på jetbikes. Om man skulle räkna med soulburst på hans bikes skulle detta trycka ner honom till 5 i komp på 1500 pts.

Jag tycker definitivt jetbikes ska kompas för soulburst men jag tycker det är konstigt att allt infanteri ska kompas lika hårt. Infanteri som skjuter hårt, speciellt Wraithguards med D-Scythes och firedragons, kan vara jobbigt om de får sitta i transporter hoppa ut döda en enhet och hoppa in igen med soulburst men detta är ju inte fallet med många av de andra infanteri enheterna

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v2.0 - Beta_v2

Inlägg av Newyn »

Kompar Crimson Fist som Imperial fist eller inget extra alls?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Skriv svar