Sida 11 av 15

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Postat: 28 feb 2017, 21:49
av Laughing God
Lugnt, specialregler och undantag till förbannelse med Admech/skitarii xD
Ja, samtidigt är det något charmigt att bli mulad av en Admech/skitarii armé. Man står och håller med i bästa Leonardo DiCaprio stil från "Catch me if you can" när man inombords är som en tvååring som upplever sitt första myntet-ur-öronen trick och undrar vad i lucifers heta bakdel var det som hände :shock:

Edit: Ursäkta admin för ot

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Postat: 05 mar 2017, 11:32
av dempaattack
Vanilla marine Captain.
Jag ser inte Chainfist i den listan. Antar att det är -2 på den då?

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Postat: 06 mar 2017, 17:41
av Spell Familiar
Är normalt inte särskilt gnällig på kompen men ska solo-obbar verkligen kompa -9 efter den första? Det känns lite väl. Kanske -7 vore mer lagom mht att som IW de får både Tankhunter och kan få Obsec som troops.
Nu är det i sig knappast en kioskvältare men -7 låter rimligare än -9. (jag får 14 raptors för den kompen!)
Men jag lyssnar gärna på motargument och resonemang.

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Postat: 06 mar 2017, 21:41
av kelaino
Ang. singelobbars komp. Man skulle kunna formulera om
"Each unit after the 1st additional -3"
till (typ)
"Each model in units beyond the 1st unit additional -1"
då kompar treorna samma som nu, tvåorna ett mindre och singlarna ligger då på -6 första enheten och -7 varje enhet därefter. Jag har dock inget emot om de kompar mycket, random enhet som dimper ner någonstans och med lite flyt spränger något oproportionerligt dyrt.

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Postat: 08 mar 2017, 11:55
av fauh
Problemet med många solo-obbar kommer väl ifrån att man "slösar" skytte på en ensam obbe. Lägg sedan till att en ensam obbe sällan "slösar" sitt skytte heller. 3 obbar som skjuter på en landraider med hullpoint kvar kanske slösar 1 eller 2 laserskott medans 3 solo obbar kan skjuta en i taget och efterhand välja nya mål. Flexibiliteten + en uppsjö av regler som kan buffa dem gör att det är ganska rimligt att man ökar minuset mer om de är färre i enheten.

Dock så kan jag tycka att man kanske skulle hoppa över enhet nr 2 eller göra det mer oattraktivt att köpa solo obbar överlag men mer attraktivt att köpa "klumpobbar" Typ

Obliterator -8, -3 each additional model. Då blir det inte lika straffande att ha många obliterator modeller men ganska komp-ovärt att ha solomodeller.

Alternativt så lägger man minuset på Iron Warriors och säger typ -1 eller -2 per obliterator enhet så kan man ju lösa spammet på det sättet. Det är väl mest om man spelar dem som IW som de blir lite ostiga, inte hört klagorop över att obbar är någon särskilt smutsig enhet frånsett om de spammas som IW. (Detta hade förklarats av de finfina specialreglerna de får)

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Postat: 08 mar 2017, 12:07
av Spell Familiar
fauh skrev:Problemet med många solo-obbar kommer väl ifrån att man "slösar" skytte på en ensam obbe. Lägg sedan till att en ensam obbe sällan "slösar" sitt skytte heller. 3 obbar som skjuter på en landraider med hullpoint kvar kanske slösar 1 eller 2 laserskott medans 3 solo obbar kan skjuta en i taget och efterhand välja nya mål. Flexibiliteten + en uppsjö av regler som kan buffa dem gör att det är ganska rimligt att man ökar minuset mer om de är färre i enheten.

Dock så kan jag tycka att man kanske skulle hoppa över enhet nr 2 eller göra det mer oattraktivt att köpa solo obbar överlag men mer attraktivt att köpa "klumpobbar" Typ

Obliterator -8, -3 each additional model. Då blir det inte lika straffande att ha många obliterator modeller men ganska komp-ovärt att ha solomodeller.

Alternativt så lägger man minuset på Iron Warriors och säger typ -1 eller -2 per obliterator enhet så kan man ju lösa spammet på det sättet. Det är väl mest om man spelar dem som IW som de blir lite ostiga, inte hört klagorop över att obbar är någon särskilt smutsig enhet frånsett om de spammas som IW. (Detta hade förklarats av de finfina specialreglerna de får)
oj, ostiga var det ja. Ge dig, wille

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Postat: 08 mar 2017, 14:52
av fauh
Spell Familiar skrev:
fauh skrev:Problemet med många solo-obbar kommer väl ifrån att man "slösar" skytte på en ensam obbe. Lägg sedan till att en ensam obbe sällan "slösar" sitt skytte heller. 3 obbar som skjuter på en landraider med hullpoint kvar kanske slösar 1 eller 2 laserskott medans 3 solo obbar kan skjuta en i taget och efterhand välja nya mål. Flexibiliteten + en uppsjö av regler som kan buffa dem gör att det är ganska rimligt att man ökar minuset mer om de är färre i enheten.

Dock så kan jag tycka att man kanske skulle hoppa över enhet nr 2 eller göra det mer oattraktivt att köpa solo obbar överlag men mer attraktivt att köpa "klumpobbar" Typ

Obliterator -8, -3 each additional model. Då blir det inte lika straffande att ha många obliterator modeller men ganska komp-ovärt att ha solomodeller.

Alternativt så lägger man minuset på Iron Warriors och säger typ -1 eller -2 per obliterator enhet så kan man ju lösa spammet på det sättet. Det är väl mest om man spelar dem som IW som de blir lite ostiga, inte hört klagorop över att obbar är någon särskilt smutsig enhet frånsett om de spammas som IW. (Detta hade förklarats av de finfina specialreglerna de får)
oj, ostiga var det ja. Ge dig, wille
Ostiga för att vara kaos ;)

Nej det var kanske en överdrift, jag menade ostiga i förhållande till sin komp.

tankhunter, obsec och 6+ FNP + möjlighet att inte behöva byta vapen varje runda. Tycker defintivt det hade kunnat vara värt någon poäng per enhet obliterators. Kanske även på muttarna - men de är fan för sorgliga för att ge extra minus.

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Postat: 08 mar 2017, 17:39
av Spell Familiar
fauh skrev:
Spell Familiar skrev:
fauh skrev:Problemet med många solo-obbar kommer väl ifrån att man "slösar" skytte på en ensam obbe. Lägg sedan till att en ensam obbe sällan "slösar" sitt skytte heller. 3 obbar som skjuter på en landraider med hullpoint kvar kanske slösar 1 eller 2 laserskott medans 3 solo obbar kan skjuta en i taget och efterhand välja nya mål. Flexibiliteten + en uppsjö av regler som kan buffa dem gör att det är ganska rimligt att man ökar minuset mer om de är färre i enheten.

Dock så kan jag tycka att man kanske skulle hoppa över enhet nr 2 eller göra det mer oattraktivt att köpa solo obbar överlag men mer attraktivt att köpa "klumpobbar" Typ

Obliterator -8, -3 each additional model. Då blir det inte lika straffande att ha många obliterator modeller men ganska komp-ovärt att ha solomodeller.

Alternativt så lägger man minuset på Iron Warriors och säger typ -1 eller -2 per obliterator enhet så kan man ju lösa spammet på det sättet. Det är väl mest om man spelar dem som IW som de blir lite ostiga, inte hört klagorop över att obbar är någon särskilt smutsig enhet frånsett om de spammas som IW. (Detta hade förklarats av de finfina specialreglerna de får)
oj, ostiga var det ja. Ge dig, wille
Ostiga för att vara kaos ;)

Nej det var kanske en överdrift, jag menade ostiga i förhållande till sin komp.

tankhunter, obsec och 6+ FNP + möjlighet att inte behöva byta vapen varje runda. Tycker defintivt det hade kunnat vara värt någon poäng per enhet obliterators. Kanske även på muttarna - men de är fan för sorgliga för att ge extra minus.
Min poäng är att de inte alls är ostiga för sin komp. För samma komp som obbe nr 2 kan jag ta 14 raptors. Gör jag detta som nightlords har de +1 cover och obsec. Gör jag det som Black legion kan de deepa turn 1. Etc.
För samma komp som en ensam, ledsen obbe.
Cut me some slack!

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Postat: 09 mar 2017, 14:10
av Drejan
Spell Familiar skrev:
fauh skrev:
Spell Familiar skrev:
oj, ostiga var det ja. Ge dig, wille
Ostiga för att vara kaos ;)

Nej det var kanske en överdrift, jag menade ostiga i förhållande till sin komp.

tankhunter, obsec och 6+ FNP + möjlighet att inte behöva byta vapen varje runda. Tycker defintivt det hade kunnat vara värt någon poäng per enhet obliterators. Kanske även på muttarna - men de är fan för sorgliga för att ge extra minus.
Min poäng är att de inte alls är ostiga för sin komp. För samma komp som obbe nr 2 kan jag ta 14 raptors. Gör jag detta som nightlords har de +1 cover och obsec. Gör jag det som Black legion kan de deepa turn 1. Etc.
För samma komp som en ensam, ledsen obbe.
Cut me some slack!
Nej jag vet inte, jag tycker obbar är förjäkla starka!

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Postat: 09 mar 2017, 16:40
av fauh
Överlag så känns kaos lite väl starka just nu :D