Kompmallen v2.0 - Beta

Moderator: DHettNeck

Celtharius
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 mar 2017, 21:15

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Celtharius »

Jag har använt kompmallar en tid nu, och nu senast ville en polare spela 1750 poäng, komp 17-21. Fick för mig att damma av mina grey knights, vilket visade sig att det var bara att glömma.

Enligt min mening kompar interceptors och purifiers alldeles för mycket? En strike squad kostar 5, är verkligen jump packs rimligt att kosta 7 mer? :)

Interceptors är ju assault marines med force weapons och möjlighet att rolla hammerhand. Men tvåhandsvapen, 1 attack i grund.

Purifiers är ju förvisso ett warp charge battery om de blir för billiga i komp, men samtidigt så kostar det ju att stacka warp charges som det är i kompen.

Min allmänna uppfattning är dock att kompkostnad inte motsvarar styrkan på armèn, som redan har ganska hög poängkostnad i codex, vore kul att kunna spela dem med komp också. Några tankar? :)

Ni gör ett kanonjobb. :)

Karzack
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 feb 2017, 18:38

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Karzack »

Celtharius skrev:Enligt min mening kompar interceptors och purifiers alldeles för mycket? En strike squad kostar 5, är verkligen jump packs rimligt att kosta 7 mer? :)

Interceptors är ju assault marines med force weapons och möjlighet att rolla hammerhand. Men tvåhandsvapen, 1 attack i grund.
Du glömmer väl inte bort att GK Interceptors har, utöver jump pack, möjlighet att genomföra ett 30" shunt move som mycket väl kan placera sig i baken på ett fordon och peppra med en liten Psycannon, samt så är det bara hillebarden som har tvåhandsfattning. De har tillgång till dubbla Falchions som löser problemet med fåtal attacker och trillar bara ner på S6 istället för S7 med HH.

Celtharius
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 mar 2017, 21:15

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Celtharius »

Enbart falchions som ger extraattacker, de andra = 1 attack.

Shunt move i all ära, men 145 poäng suicide squad med 2 s7 rending är ganska mycket penalty redan där jämfört med vad andra kan göra samma sak för (BA, assault marines med 2 melta, 1 combimelta i pod. 115p).

Enligt min mening är kompen för hård mot Power armor-enheterna (bortsett från strike squads).

De är jäkligt långt ifrån en top tier-army, och näst intill omöjliga att bygga en högt kompad lista med, tror en revidering skulle kunna vara på sin plats.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av refabricated »

Kommer kolla på det.
Men du MÅSTE inte pissa bort interceptors med att hoppa upp och försöka döda en bil eller annat. Flexibiliteten för att sno obj i slutet eller vad som är vad som gör dem bra. Stormboltern är nice, force weapon är nice, spells är nice.
Men kanske inte så mkt mer nice. kollar på det.

När det kommer till purifiers så har de bra magi i grund. Men det var ett tag sedan vi nog tittade på GK.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Celtharius
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 mar 2017, 21:15

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Celtharius »

Nej, absolut. Dock så fick de ju en liten nerf pga FAQ över hela armén att de inte får använda fler Powers än mastery level. :)

Som sagt tidigare så vore det kul att kunna bygga en lista som innehåller annat än 6 units med terminators och resten dreadnoughts utan att kompa det dubbla.

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Newyn »

Funderar på Rune Priest. De kompar samma som sm libbys men saknar möjlighet att slå fram invis (glömt vad den tabellen heter) samt pyro. För att alliera in en som kan kast där kompar man minst - 13 (10 allaies, 3 IC). Känns som att de borde kompa 1 mindre.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Neth_Oni »

fast runepriests kommer med adamantium will, tycker det väger upp bristen på pyromancy på c1. c4 har de fortfarande tillgång till "flytta runt" spells

PSS
Inlägg: 70
Blev medlem: 14 nov 2014, 16:51

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av PSS »

Komp och monolistor?

Har tänkt lite på det här med att vissa factions är rätt svåra att köra mono i de högre kompspannen. Grey Knights var ju ett exempel men jag tänkte tex en mono cult mechanicus lista äter komp poäng rätt bra vilket blir ett problem om du ska upp i 1750 - 2000p och röra dig i komp spann 16-20.

Visst du kan spamma Electro priest som är dyra och relativt låg komp för att hålla dig inom ramen men jag upplever att om jag exempelvis tar en cad cult mechanicus där jag inte spammar en speciell enhet och håller dem ganska basic vad gäller utrustning så ser det mörkt ut att klara det...
CAD
1x Dominus -8
1x Dominus -8

1 min squad destroyers plasma -15
1 min squad destroyers grav -24
1 min squad breacher haywire -12
1 min squad breacher torsion -15

1 min squad Kastelan robots (fist, flamer för de är billigast kompmässigt) -23 (+ -1 för 7MCP)

1 min Electro priest närstrid -4
1 min Electro priest skytte -4

Detta kostar ca 1225 poäng och har komp 18,6. Detta gör att jag kan nog glömma tanken att ha dem som primär faction utan endast ev använda någon formation eller allied detachment och då lär det vara samma sak som spelas.

Det fick mig att fundera om det skulle finnas någon "magisk lösning" liknande det ni gjorde för ex astra militarum ( där de får rabatt på AVP om man endast kör Astra militarum). Finns det något man kunde ge cult mechanicus rabatt på kompmässigt om man endast spelar den factionet och inte kan missbruka transporter eller meatshields från andra factions för att spä ut sin arme med? Ex att kompen ligger något snäpp lägre om monocult?

Det finns säkert någon annan arme med liknande "problem" men detta är något som slog mig när jag nu är i färd med att bygga en mono cult arme och ser att mina utsikter att ta den armen on tour (spela turneringar) inte ser så ljusa ut.

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Robinmtb »

PSS skrev:Komp och monolistor?

Har tänkt lite på det här med att vissa factions är rätt svåra att köra mono i de högre kompspannen. Grey Knights var ju ett exempel men jag tänkte tex en mono cult mechanicus lista äter komp poäng rätt bra vilket blir ett problem om du ska upp i 1750 - 2000p och röra dig i komp spann 16-20.

Visst du kan spamma Electro priest som är dyra och relativt låg komp för att hålla dig inom ramen men jag upplever att om jag exempelvis tar en cad cult mechanicus där jag inte spammar en speciell enhet och håller dem ganska basic vad gäller utrustning så ser det mörkt ut att klara det...
CAD
1x Dominus -8
1x Dominus -8

1 min squad destroyers plasma -15
1 min squad destroyers grav -24
1 min squad breacher haywire -12
1 min squad breacher torsion -15

1 min squad Kastelan robots (fist, flamer för de är billigast kompmässigt) -23 (+ -1 för 7MCP)

1 min Electro priest närstrid -4
1 min Electro priest skytte -4

Detta kostar ca 1225 poäng och har komp 18,6. Detta gör att jag kan nog glömma tanken att ha dem som primär faction utan endast ev använda någon formation eller allied detachment och då lär det vara samma sak som spelas.

Det fick mig att fundera om det skulle finnas någon "magisk lösning" liknande det ni gjorde för ex astra militarum ( där de får rabatt på AVP om man endast kör Astra militarum). Finns det något man kunde ge cult mechanicus rabatt på kompmässigt om man endast spelar den factionet och inte kan missbruka transporter eller meatshields från andra factions för att spä ut sin arme med? Ex att kompen ligger något snäpp lägre om monocult?

Det finns säkert någon annan arme med liknande "problem" men detta är något som slog mig när jag nu är i färd med att bygga en mono cult arme och ser att mina utsikter att ta den armen on tour (spela turneringar) inte ser så ljusa ut.
Välkommen in i cultens varma famn :) Jag lirar admech/skitarii och fick försöka mig på att skapa en monolista till turneringen i Kinna. Det är en utmaning med Admech eftersom de har väldigt få enheter över lag, och än färre som är billiga kompmässigt. Dock ska det kommas ihåg att det är gratis att alliera in Skitarii. Så länge som turneringen inte dikterar att man bara får köra en faction så är detta ett vädligt bra komplement till Admech.

Jag är överlag ganska nöjd med Admechs kompning. Det finns lite smågrejer, som att rangepräster är helt värdelösa i jämförelse med att få charge med 3+ inv. save på sina meleeprällar, ändå kostar de samma. Destroyers kanske borde kompa mindre med plasmapickor etc. Men överlag helt klart spelbara.

Det du kan göra med din exempel lista är att öka poängkostnaden per gubbe genom att ta mer utrustning. Tex:
1xDominus (Scryerscull+conversion field) 135pts
1xDominus (conversion field) 105pts

10xMelee prällar (tycker jag inte kan räknas som spam) 180pts
10xRanged prällar (tycker jag inte kan räknas som spam) 180pts

3xbreachers (haywire+claw) 180pts
3xbreachers (haywire+claw) 180pts
3xdestroyers (plasma+flamers) 180pts
3xdestroyers (plasma+flamers) 180pts

Kastelan robots:
1xDatasmith (Anzion's) 65pts
3xRobots (fists&flamers) 360pts

= 1750pts, 17.3 i komp

Tar du in skitarii kan du lätt få gravcannon istället och ranged kastelans :)

Jag tror den smidigaste lösningen just på monolistproblemet är att prata med arrangörer av turneringar och få dem att lägga in undantag för admech+skitarii och andra faktioner som har liknande problem. Det har funkat helt ok för mig iaf :) Att lösa det i kompmallen känns svårt och blir nog komplicerat.

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Newyn »

Neth_Oni skrev:fast runepriests kommer med adamantium will, tycker det väger upp bristen på pyromancy på c1. c4 har de fortfarande tillgång till "flytta runt" spells
Hade för mig att de också hade den lilla regeln. Med den saken känns kompen bättre.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Skriv svar