Kompmallen v2.0 - Beta

Moderator: DHettNeck

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av fauh »

Iambroborn skrev:
fauh skrev:Bara vissa saker som jag kanske inte riktigt förstått med CSM codexen men det har säkert med intern balansering.

10 Raptors -5

10 Assault Marines med JP -11

Förutom ATSKNF och chapter tactics (som man kan argumentera att Raptors har nuförtiden iom Traitor Legions) och att raptors tvingas köpa en veteran sarge så är enheterna exakt likadana. Jag har svårt att tänka mig att ATSKNF kompar -6. Speciellt med traitor legions när alla killar får gratis VOTLW. LD8 men psuedo-fearless vs LD10 är diskutabelt.

Detsamma gäller om man jämför t.ex. tacticals också.

10 Tacticals -10
10 Chaos Space Marines -5 igen 10 poäng dyrare för att de måste köpa en veteran sarge.

Jag vet att CSM inte direkt är "overpowered" men just de här enheterna (Och säkert andra som jag inte tittat på) verkar vara lite väl snällkompade, iallafall när man jämför med sina Lojala motsvarigheter.

Om vi jämför t.ex. Iron Warriors Raptors(6+ FNP -5) med Iron Hand Assault Marines(6+ FNP -11) så ser det väldigt skevt ut. Eller World Eaters Raptors(Fearless, FC, AW -6) vs Blood Angels Assault Marines(FC, -11)
Grejen är väll att enheter inte kollas på i ett vacuum, utan i synergier i övriga codexet, formationer, karaktärer, specialvapen etc etc.

Sen så ska mallen även gämna ut gap mellan arméer och sträva mot mångfald i turneringssammanhang. De ska ju inte bara vara "lika bra", de ska gärna representeras i hela spektrat av arméer på en turnering med.

Bara en tanke :)
Vad har Tacticals och Assault Marines för sjuka synergier i sin codex som CSM saknar? :)

Nu kanske jag är lite orättvis, Jag säger inte att det ska dras jämnt mellan codexarna men jag ber bara att kompmalls kanske tar en titt på CSM codexen med sina Traitor Legions glasögon och kanske specifikt tittar på de enheterna som påverkas av att få gratis VOTLW och bonusar och funderar på hur de kompar nu.

Jag vidhåller att en marine är en marine är en marine är en marine oavsett om man har scoutbikes eller demonprinsar brevid.
Senast redigerad av 1 fauh, redigerad totalt 13 gånger.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av fauh »

Neth_Oni skrev:du glömmer dessutom att marines kan combat squada, chaos kan det inte ;)
Sant. Dock så vettefan om de blir dubbelt så bra ;)

Där kan man ju tillägga att både CSM och raptors kan bli fler än 10 i sin squad, inte helt irrelevant heller (relevant för blessings och enhetsbuffande chefer)

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Robinmtb »

Iambroborn skrev:Sen så ska mallen även gämna ut gap mellan arméer och sträva mot mångfald i turneringssammanhang. De ska ju inte bara vara "lika bra", de ska gärna representeras i hela spektrat av arméer på en turnering med.

Bara en tanke :)
Menar du att CSM ska få snällare komp för att de inte spelas så mycket på turneringar?

Om arméer ska börja få snällare komp för att de är underrepresenterade på turneringar så känns det som att hela poängen med mallen försvinner. Tänker man så så finns det ju andra arméer som borde snällkompas före CSM, som tex Admech, Astra, SoB etc. De spelas extremt sällan på turneringar.

Vill man ha en uppdaterad kompsättning för en sällan spelad armé så får man framföra vettiga argument eller helt enkelt spela med den på turneringar så att det kan finnas lite data på hur saker och ting presterar.

Jag kanske misstolkade vad du menade, men för mig lät det väldigt konstigt :P

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Serpent »

Vanliga Mariner har väl möjligheten att ta tungt vapen även om de är 5, vilket Chaos inte kan?

ATSKNF är för övrigt så inihelvete värt. Chaos gråter för att de inte kan ha det...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av fauh »

Serpent skrev:Vanliga Mariner har väl möjligheten att ta tungt vapen även om de är 5, vilket Chaos inte kan?

ATSKNF är för övrigt så inihelvete värt. Chaos gråter för att de inte kan ha det...
Tvivlar på att ATSKNF är värt i runda slängar 5 komp per unit, spec när du har gratis VOTLW på alla dina gubbar. De legioner som får Fearless av sin VOTLW (+ en massa annat godis) käkar ju -1 komp per enhet...

Mitt förslag är att låta Tactical Marines gå ifrån

Tactical Marines -5
-1 each additional model

till

Tactical Marines -5
-1 every 2nd additional model
if unit is 10 models -1

och sen

Assault Marines -3
-1 every 2nd additional model
-1 every 3rd jump pack.

Då slutar kompen på en 10a tacticals på 8, jämfört med motsvarande enhet för chaos som kompar -6 och en enhet med 10 assault marines -8 mot raptorsens -5.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av refabricated »

Man kan inte rakt av jämnföra äpplen och päron(gud vet hur ofta jag använt den frasen).
Lojalisterna är generellt bättre på alla punkter utom statlinen.
Atsknf är bättre än fearless & vets. Det är rintigt bra att auto-ralla och behålla möjligheten att go to ground samt chansen att bryta och springa ifrån dreads.
Lägg sedan till saker som combatsquads och bättre utrusningsmöjligheter(hw vid 5 gubbar, etc.)
Därmed inte sagt att vi inte kommer titta på det.

Dock så är det lite intressant att csm och sm listor på samma komp känns väldigt likvärdiga :)
Man kan jämnföra äpplen och päron när man gör saft, men inte när man ska växtförädla. Tycker man att det är livets orättvisa att vissa 'likvärdiga' enheter är billigare att så bör man ta ett steg tillbaka och se på helheten.

Gött med disskusion dock.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av fauh »

refabricated skrev:Man kan inte rakt av jämnföra äpplen och päron(gud vet hur ofta jag använt den frasen).
Lojalisterna är generellt bättre på alla punkter utom statlinen.
Atsknf är bättre än fearless & vets. Det är rintigt bra att auto-ralla och behålla möjligheten att go to ground samt chansen att bryta och springa ifrån dreads.
Lägg sedan till saker som combatsquads och bättre utrusningsmöjligheter(hw vid 5 gubbar, etc.)
Därmed inte sagt att vi inte kommer titta på det.

Dock så är det lite intressant att csm och sm listor på samma komp känns väldigt likvärdiga :)
Man kan jämnföra äpplen och päron när man gör saft, men inte när man ska växtförädla. Tycker man att det är livets orättvisa att vissa 'likvärdiga' enheter är billigare att så bör man ta ett steg tillbaka och se på helheten.

Gött med disskusion dock.
OK. Jag får väl nöja mig med det som svar, iallafall tills det framkommer att jag har haft rätt! :-D

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av refabricated »

Alla har vi hört om hönor med ögonbindel och deras sätt att hitta mat, hemglassbil i helvetet osv :D

Skämt åsido, vi läser allt som skrivs och tar allt på allvar.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Asplund »

Får erkänna jag har pinsamt lite koll på CSM, men sänka kompen på SM? Njae. Det är min main-arme och dom kompar verkligen löjligt bra.

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Jonke »

Min (naiva) bild efter tokspelen är att medelbajsmarines marines är ruggigt bra på högkomp. De är stabila helt enkelt. Jag tror lösningen är att lätta på övriga arméer. Orks, nids (t ex) behöver sina specialenheter för att mäta sig med SMs bastrupper.

Skriv svar