Kompmallen v2.0 - Beta

Moderator: DHettNeck

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Newyn »

SW
"Ragnar Blackmane additional -3"

ska han kompa -3 eller saknas något?

under wolfpriest
"-1 for Each other non-infantry Battle Brother Independent Character"
Kompar det för varanan eller för varje förutom honom?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Spell Familiar »

fauh skrev:Överlag så känns kaos lite väl starka just nu :D
Urge to kick Willes nuts... Rising...
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Serpent »

Spell Familiar skrev:
fauh skrev:Överlag så känns kaos lite väl starka just nu :D
Urge to kick Willes nuts... Rising...
Jag skrattade mest...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Simpilicious »

Just dem iron warriors-obbarna är ju T4 så vilket ströskott från en lascannon eller en meltagun instagibbar den ju. Jag tycker det låter rimligt att tona ner singelobbarna lite.
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Neth_Oni »

"-3 for each Independent Character¤after the 1stthat are Battle Brothers with any other faction in the army. "

Betyder det att om jag har säg 2 space marine IC och 2 grey knight IC så blir det -9?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Neth_Oni skrev:"-3 for each Independent Character¤after the 1stthat are Battle Brothers with any other faction in the army. "

Betyder det att om jag har säg 2 space marine IC och 2 grey knight IC så blir det -9?
Japp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av refabricated »

Newyn skrev:SW
"Ragnar Blackmane additional -3"

ska han kompa -3 eller saknas något?

under wolfpriest
"-1 for Each other non-infantry Battle Brother Independent Character"
Kompar det för varanan eller för varje förutom honom?
Det står fel på Ragnar. Får kolla mot en äldre iteration av mallen och se vad det var han skulle kompa. Kommer åtgärdas.

På prästen, varje farbror som inte är infantry.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av fauh »

Bara vissa saker som jag kanske inte riktigt förstått med CSM codexen men det har säkert med intern balansering.

10 Raptors -5

10 Assault Marines med JP -11

Förutom ATSKNF och chapter tactics (som man kan argumentera att Raptors har nuförtiden iom Traitor Legions) och att raptors tvingas köpa en veteran sarge så är enheterna exakt likadana. Jag har svårt att tänka mig att ATSKNF kompar -6. Speciellt med traitor legions när alla killar får gratis VOTLW. LD8 men psuedo-fearless vs LD10 är diskutabelt.

Detsamma gäller om man jämför t.ex. tacticals också.

10 Tacticals -10
10 Chaos Space Marines -5 igen 10 poäng dyrare för att de måste köpa en veteran sarge.

Jag vet att CSM inte direkt är "overpowered" men just de här enheterna (Och säkert andra som jag inte tittat på) verkar vara lite väl snällkompade, iallafall när man jämför med sina Lojala motsvarigheter.

Om vi jämför t.ex. Iron Warriors Raptors(6+ FNP -5) med Iron Hand Assault Marines(6+ FNP -11) så ser det väldigt skevt ut. Eller World Eaters Raptors(Fearless, FC, AW -6) vs Blood Angels Assault Marines(FC, -11)

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Iambroborn »

fauh skrev:Bara vissa saker som jag kanske inte riktigt förstått med CSM codexen men det har säkert med intern balansering.

10 Raptors -5

10 Assault Marines med JP -11

Förutom ATSKNF och chapter tactics (som man kan argumentera att Raptors har nuförtiden iom Traitor Legions) och att raptors tvingas köpa en veteran sarge så är enheterna exakt likadana. Jag har svårt att tänka mig att ATSKNF kompar -6. Speciellt med traitor legions när alla killar får gratis VOTLW. LD8 men psuedo-fearless vs LD10 är diskutabelt.

Detsamma gäller om man jämför t.ex. tacticals också.

10 Tacticals -10
10 Chaos Space Marines -5 igen 10 poäng dyrare för att de måste köpa en veteran sarge.

Jag vet att CSM inte direkt är "overpowered" men just de här enheterna (Och säkert andra som jag inte tittat på) verkar vara lite väl snällkompade, iallafall när man jämför med sina Lojala motsvarigheter.

Om vi jämför t.ex. Iron Warriors Raptors(6+ FNP -5) med Iron Hand Assault Marines(6+ FNP -11) så ser det väldigt skevt ut. Eller World Eaters Raptors(Fearless, FC, AW -6) vs Blood Angels Assault Marines(FC, -11)
Grejen är väll att enheter inte kollas på i ett vacuum, utan i synergier i övriga codexet, formationer, karaktärer, specialvapen etc etc.

Sen så ska mallen även gämna ut gap mellan arméer och sträva mot mångfald i turneringssammanhang. De ska ju inte bara vara "lika bra", de ska gärna representeras i hela spektrat av arméer på en turnering med.

Bara en tanke :)

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Kompmallen v2.0 - Beta

Inlägg av Neth_Oni »

du glömmer dessutom att marines kan combat squada, chaos kan det inte ;)

Skriv svar