Kompmallen v1.76
Moderator: DHettNeck
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48
Re: Kompmallen v1.76
Skulle vilja föreslå att ni tittar på Contemptorn i Angels Of Death supplementet.
Denna best träffar med BS 5 allt på 2+, blåser iväg 6 skott vardera med rending (Hotar alltså infanteri, T8 monster, AV13+, tål otroligt mycket med AV 13 i fronten samt 5++ save, men kompar 12 med Kheres pattern assault cannon
Wraith Lord kompar tex 11 med 2st Bright Lance och hotar varken luft eller infanteri med sitt skytte.
Med 6 skott så träffar Contemptors 1st Flyer/turn, så de hotar i princip alla enheter både på mark och i luften, något av det mest flexibla på två ben enligt mig..
Jag har förmånen (enligt överenskommelse med Murphy och hans lag) att råka ut för 3st Contemptors på plan med jämna mellanrum, som för övrigt blåser bort den fruktade Wraith Knighten på 3 turns, och 36 i komp för 3st av dessa monster är fruktansvärt billigt. Nämnda WK hinner tex på 3 turns få in 1st träff med HP 2, 77% att göra ytterligare en HP 2 träff samt 66% för Destroyer Hit.
WK vs Contemptor gällandes fordon? 3st Contemptors hinner på 5 turns åstadkomma 12,5 wounds på T8 monster eller 25 glance på AV 13 fordon. WK gör som jämförelse 4 hits med 2 hp vardera samt en Destroyer Hit på 9 HP = 1st överdöd och ytterligare 2 fordon med 4 hp vardera.
1st av dessa är riktigt poängeffektiv, 2st är en mardröm och 3st är ett rent helvete för ynka 36 komp och 555pts.
En eskalerande komp redan från 2st vore mer rimligt, ännu mer på den 3:e samt en någorlunda startkomp på 16-17 (om man räknar med att 10pts motsvarar 1 i komp för en perfekt poängsatt enhet från GW).
Med ledigheten och att ni gör ett kanonjobb med kompmallen så vill jag inte påskynda något. Men nästa gång ni får tid så kan ni väl vara snälla att kolla igenom dessa?
Flexibilitet samt hög tålighet borde ju visa sig i kompen på något vis
Denna best träffar med BS 5 allt på 2+, blåser iväg 6 skott vardera med rending (Hotar alltså infanteri, T8 monster, AV13+, tål otroligt mycket med AV 13 i fronten samt 5++ save, men kompar 12 med Kheres pattern assault cannon
Wraith Lord kompar tex 11 med 2st Bright Lance och hotar varken luft eller infanteri med sitt skytte.
Med 6 skott så träffar Contemptors 1st Flyer/turn, så de hotar i princip alla enheter både på mark och i luften, något av det mest flexibla på två ben enligt mig..
Jag har förmånen (enligt överenskommelse med Murphy och hans lag) att råka ut för 3st Contemptors på plan med jämna mellanrum, som för övrigt blåser bort den fruktade Wraith Knighten på 3 turns, och 36 i komp för 3st av dessa monster är fruktansvärt billigt. Nämnda WK hinner tex på 3 turns få in 1st träff med HP 2, 77% att göra ytterligare en HP 2 träff samt 66% för Destroyer Hit.
WK vs Contemptor gällandes fordon? 3st Contemptors hinner på 5 turns åstadkomma 12,5 wounds på T8 monster eller 25 glance på AV 13 fordon. WK gör som jämförelse 4 hits med 2 hp vardera samt en Destroyer Hit på 9 HP = 1st överdöd och ytterligare 2 fordon med 4 hp vardera.
1st av dessa är riktigt poängeffektiv, 2st är en mardröm och 3st är ett rent helvete för ynka 36 komp och 555pts.
En eskalerande komp redan från 2st vore mer rimligt, ännu mer på den 3:e samt en någorlunda startkomp på 16-17 (om man räknar med att 10pts motsvarar 1 i komp för en perfekt poängsatt enhet från GW).
Med ledigheten och att ni gör ett kanonjobb med kompmallen så vill jag inte påskynda något. Men nästa gång ni får tid så kan ni väl vara snälla att kolla igenom dessa?
Flexibilitet samt hög tålighet borde ju visa sig i kompen på något vis
"Then the Glitter Hit the Fan…"
Re: Kompmallen v1.76
Nu fattar jag ej. Först jämför du med en wraithlord och sen en wraiths knight. Sen jämför du mc med fordon. En stor sak som monster undslipper är svagheter mot pens. Om du låter 3 contemptors slåss mot en wk så blir det kanske en match men kom ihåg att man aldrig ser på enheter i ett vakuum. Och en contemptor kostar väl ändå 190 med en Assault Cannon?
Dessutom så verkar din matte vara lite off. 3 contemptors träffar 15 av 18 skott vilket blir 2.5 resultat i snitt per runda. Detta blir alltså 12.5 Wounds på t8 killar eller 12.5 resultat på av13 om man räknar på 5 rundor.
Dessutom så verkar din matte vara lite off. 3 contemptors träffar 15 av 18 skott vilket blir 2.5 resultat i snitt per runda. Detta blir alltså 12.5 Wounds på t8 killar eller 12.5 resultat på av13 om man räknar på 5 rundor.
Re: Kompmallen v1.76
Och vill en wraithlord vara mångsidig kan den ju ta 2st eldar missile launchers. Då är den helt plötsligt bra mot flygare och Infanteri med. Samt kompar bara 7.
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48
Re: Kompmallen v1.76
Jämförelsen med WL är för att det endast skiljer 1 i komp mellan dessa men Contemptorn är så mer flexibel och så gott som lika dödlig mot tuffa mål, WL i sin tur blåser inte infanteri i samma utsträckning och träffar som sagt med BS 4. Jag är fullt medveten att fordons svaghet är pen, men jag är lika medveten om att T svaghet är att de kan dakkas ut av Str 6 och att svagheten att utsättas för pen om man är ett AV 13 fordon är liten (obefintlig mot Str 6) än om man tex varit ett AV 12 fordon. Den ökade inflationen på Str 6 hotar T8 och upp till AV 12 fordon men AV 13 är immuna mot dessa. Lägg därtill 5++ så har du ett fordon som sällan slår på pen..fauh skrev:Nu fattar jag ej. Först jämför du med en wraithlord och sen en wraiths knight. Sen jämför du mc med fordon. En stor sak som monster undslipper är svagheter mot pens
Alla fruktar ju en WK, så jämförelsen var väl mest för att visa att en WK inte hinner blåsa bort mer än 3 fordon på 5 turns (med Wraith Cannons vill säga, med Sun Cannon är det sämre ställt..) men hotar samtidigt inget infanteri/objective grabbers märkbart. Contemptorn hotar helt enkelt allt på plan till skillnad från en WK.
Sorry, räknade rätt på Wounds men måste fått någon kortslutning när jag tänkte AV, resultatet blir ju såklart detsammafauh skrev:Dessutom så verkar din matte vara lite off. 3 contemptors träffar 15 av 18 skott vilket blir 2.5 resultat i snitt per runda. Detta blir alltså 12.5 Wounds på t8 killar eller 12.5 resultat på av13 om man räknar på 5 rundor.
Vill såklart inte trampa på några imperialistiska tår. Men dessa har en tendens att röja på föreningen och tanken med kompen är väl att det ska gå att sätta upp någorlunda jämna listor på varsin sida av bordet, på bla turneringar, och vi vill såklart bara att dessa ska kollas på en gång till
"Then the Glitter Hit the Fan…"
Re: Kompmallen v1.76
Contemptorn hotar dock ingenting som är AV14 till skillnad ifrån både WL med Bright Lances och WK. Dessutom så snackar vi 24" range på en gubbe med 6" move, den är ganska lätt att outrangea och då kan man hantera den med lite hårt dakka.
-
- Inlägg: 113
- Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48
Re: Kompmallen v1.76
Vet ej vilka armeér du brukar köra, men det krävs ju som sagt var högre i Str än 6 för att röra AV 13 och det är väl inte många armeér som dakkar med tex Str 8 och samtidigt inte spräcker kompen.. Tre Contemptors går in rätt snyggt på tex 1500pts komp 16-17 med sällskap av Redeemer och annat som kräver Str 8 dakka.den är ganska lätt att outrangea och då kan man hantera den med lite hårt dakka.
.
Tre stycken är lite svåra att outrangea om man vil ut och grabba objective och det finns en anledning att det räcker med 6" move och 24" range på de flesta enheterna för att spelet ska fungera, spelplanen.. D.v.s om man räknar med vanligt spelande och inte att två sidor står så långt ifrån varandra som möjligt och skjuter i fem+ turns
Vi ber bara kompgruppen slå ett extra öga på dessa, funkar det?
Edit
Rending ger väl ändå möjligheten till pen AV 14 och glance AV 15?Contemptorn hotar dock ingenting som är AV14
"Then the Glitter Hit the Fan…"
Re: Kompmallen v1.76
Jovisst men det är inte direkt så att jag hade varit rädd om det dakkades s6 rending skott på min monolith
Re: Kompmallen v1.76
Tycker det är rimligare att jämföra den med en vendread med Assault Cannon.
Vendread har av 12 i fronten och skjuter 2 mindre skott och saknar invuln. Den kostar dock 135 istället för 190 och kompar 7 istället för 12. Så vi snackar 55 poäng och 5 komp i skillnad. Tycker det verkar rimligt för 1mer av, 2 skott till och ett 5++
Vendread har av 12 i fronten och skjuter 2 mindre skott och saknar invuln. Den kostar dock 135 istället för 190 och kompar 7 istället för 12. Så vi snackar 55 poäng och 5 komp i skillnad. Tycker det verkar rimligt för 1mer av, 2 skott till och ett 5++
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
- Inlägg: 5051
- Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50
Re: Kompmallen v1.76
Vi kommer titta på contemptorn och se hur den ligger med olika utrustning i jämnförelse med andra dreadar.
Tack för att du/ni uppmärksammar det hela.
Tack för att du/ni uppmärksammar det hela.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!