Kompmallen v1.76 - Beta

Moderator: DHettNeck

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen v1.76 - Beta

Inlägg av Iambroborn »

Missat avp på serpents breath i harlequins?
Tycker fortfarande att 1extra minus är rimligt för att träffa 2+ istället för 3+ med sin S7 ap2 lans...

Samma bs minus som för wave serpent som öndå inte har 10/10/10 ;)

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v1.76 - Beta

Inlägg av Newyn »

SW
Som det är nu kompar Armour of Russ (2+/4++ +bonus i chalange) mindre än Runic Armour (2+/6++) om man är infatry. Komp per poäng är ungefär samma om man inte är Infantry. RA kompar mindre på Wolf Lord även om man inte är infantry.
nuvarande: Armour of Russ -5 (-2 if infantry)
Borde ändras till: Armour of Russ -6 (-4 if infantry)

Wyrdstorm
Varför måste den vara C3 eller högre? Att varje RP kompar mer köper jag utan problem men känns knepigt att de räknas som C3. Hur blir det i så fall om man har andra psykers med i laget och vill ligga på C1/2, blir de C3?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Kompmallen v1.76 - Beta

Inlägg av Naz87 »

DHettNeck skrev:
Naz87 skrev:Vad betyder ändringen på Wyrdstorm broderhood? Att den bara kompar 3 per psyker med C3 eller att alla psykers blir C3 och kompar 3 extra?
Det betyder att du blir Class3 om du tar den. Samma med cabalen.
Så min färdigmålade lista gick fån komp 8 till 5. Vad hände med inga stora ändringar en månad innan turneringen. Blir nog inget sm iår

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.76 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Newyn skrev: Wyrdstorm
Varför måste den vara C3 eller högre? Att varje RP kompar mer köper jag utan problem men känns knepigt att de räknas som C3. Hur blir det i så fall om man har andra psykers med i laget och vill ligga på C1/2, blir de C3?
Det blir precis som i alla andra fall. Har man bra spells så ska man inte komma undan med billiga "warp charge generators". Så stormen/cabalen blir C3 eftersom det är ungefär i den klassen spellen skulle hamna om man kunde få den i en vanlig magiskola.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v1.76 - Beta

Inlägg av Newyn »

Ok då hänger jag med.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.76 - Beta

Inlägg av refabricated »

Naz87 skrev:
DHettNeck skrev:
Naz87 skrev:Vad betyder ändringen på Wyrdstorm broderhood? Att den bara kompar 3 per psyker med C3 eller att alla psykers blir C3 och kompar 3 extra?
Det betyder att du blir Class3 om du tar den. Samma med cabalen.
Så min färdigmålade lista gick fån komp 8 till 5. Vad hände med inga stora ändringar en månad innan turneringen. Blir nog inget sm iår
Det är tråkigt du känner så :(

Mallen är otestad i komp 8-10. När vi sedan funderade igenom allt vad man gör med magier så ansåg vi att de fina magierna kostar för lite i förhållande till vad de gör. Och då blev det ett ganaka rejält sving. Om du har droppat typ 30 i komp så sitter du antagligen med 2-3 maxade trollare. Men här kan jag ha fel. Men vi vill det ska kosta REJÄLT att 'säkra' invis och annan liknande magi.

*edit*
Insåg nyss ett annat sätt kompen kan springa iväg. Massa skräp-trollare som bara vill ha 'puppet mastern'? Lättaste sättet att påvisa vi har fel är att visa det, om du pmar mig listan så kommer jag antingen förklara hur vi tänker eller så korrigerar vi kompen(eftersom du hade rätt).
Känns det tillmötesgående nog?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v1.76 - Beta

Inlägg av Spell Familiar »

Ouch!
CSM har inte mycket som är bra men det här kändes som att GW själv skrivit del av mallen...

Jag förstår att det största problemet är magi. Ok köper det. Men som det ser ut nu kan SM/CSM (framför allt CSM) inte ta någon högre skola. Idén att högre lvl inte ska få rabatt är väl också god men det här är ett mycket hårt slag.

Men jag tänker inte gnälla. Tillbaka till ritbordet. Men innan detta hade jag faktiskt ett visst hopp om att med CSM kunna ta hem öppna SM. Nu känns det inte alls troligt. En inpetad stormsurge räcker för att stoppa mig nu. Shit, för en halvdassig Cabal kan man få 2 stormsurge med uppgraderingar och MCP inräknat.

Well well.

Edit* Jag föreslår att Mallgruppen slänger ett öga till på det här och kanske ge mer minus per trollare i armén så att man åtminstone har en rimlig chans att ha EN sorcerer nån gång.
Senast redigerad av 1 Spell Familiar, redigerad totalt 14 gånger.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.76 - Beta

Inlägg av refabricated »

Nu över- driver/reagerar du nog lite :)

2 maxade Stormsurges skulle gå på över -200. Så det kommer inte att synas.

Vill man spela cabal med extra allt så kompar det:
2x lvl3 sork + lvl1 sork i cabal: 37+37+12+15 => ~-100 i komp + warpcharges. Typ lika mkt som tigurius eller som en SS / WK.

Kan man spela det ena, så kan man nog spela det andra.

- - - - -

Vi vill göra "dödstjärnor of doom, death and destruction" svåra att få in i kompen. Detta eftersom vi anser att det redan finns utmärkta format för stjärnor, ITC- eller ETC-format.
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 14 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v1.76 - Beta

Inlägg av Spell Familiar »

Ja, jag överreagerade.
Ber om ursäkt. Det var dumt.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Kompmallen v1.76 - Beta

Inlägg av Boggalogg »

Kompmallen skrev:Vulkan He’Stan -14
-1 for every 2nd weapon he twin-links
RAW kompar han alltid -14, då codex säger master-crafts. Effekten är densamma, men det är 2 olika regler. Mitt tips är att bara ändra texten till "-1 for every weapon affected by the Forgefather special rule" så slipper man hårklyverier

Skriv svar