Genestealer Cult Komp Alpha

Moderator: DHettNeck

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Genestealer Cult Komp Alpha

Inlägg av Neth_Oni »

En lista jag testade igår! :) När jag skrev listan tänkte jag dock inte på att om en IC utanför en formation inte får formationens regler, så min "stora" enhet metamorphs var väl inte direkt optimal. Dock hade jag turen att rulla 6an på Warlord traits så det gick bra ändå. Jag fick inte börja så jag tänkte att det här kunde bli en intressant match att se vad som händer om man inte får börja, men det vart en skum match. Vi testade mission 3 från SM missions så mycket kill points, king of the hill, lite kort och kortside deployment. Jag mötte vargar med 3*5 wulfen, skyclaws, poddande flamers och ett gäng speeders med assault cannons och heavy bolters. Så lite jobbig match-up, även om jag lyckas sätta charges med mina små enheter så kommer han få attackera tillbaka med sina andra enheter...

Det börjar bra med att jag får first blood och slay the warlord pga overwatch i en 2+ kille och en pod som scattrade av bordet men sen går allt utför. En 5a genestealers kunde inte döda 2 marines, 3 genestealers kunde inte döda en ensam skyclaw, patriarchen kunde slå på ett gäng wulfen utan sköld och gjorde ett wound... and so it goes. Jag trollar invis men han rullar en massa 6or, som blir fler 6or, som blir fler 6or... och minametamorphs med iconward och patriarch dör. Allihopa. Så kan inte dra så mycket slutsatser av matchen än att jag inte gjorde allt optimalt och att tärningarna var mer ensidiga än jag sett på väldigt länge. Men vi kom fram till att hade vi slagit statistiskt så skulle jag vinna, förmodligen inte 20-0 pga alla kill points men troligen 16-4 iaf, nu vart det 8-12. Listan kompar 9, och med några små modifikationer som gör den lite bättre hamnar den på komp 8m dvs. "SM material":


CULT INSURRECTION DETACHMENT
NEOPHYTE CAVALCADE
Neophyte Hybrids (10) Pts: 70
2 Flamers, 2 Heavy stubbers

Dedicated Chimera Pts: 65
Multi-laser, Heavy flamer

Neophyte Hybrids (10) Pts: 70
2 Flamers, 2 Heavy stubbers

Dedicated Chimera Pts: 65
Multi-laser, Heavy flamer

Leman Russ Exterminator Pts: 150
Exterminator autocannon, Heavy bolter sponsons

Scout sentinels (2) Pts: 80
Autocannons


LORDS OF THE CULT *3
Patriarch (Warlord) Pts: 120
Lvl 2 psyker, 1 Familiar

Magus Pts: 85
Lvl 2 psyker, The Crouchling

Acolyte Iconward Pts: 65


SUBTERRANEAN UPRISING
Hybrid metamorphs (10) Pts: 150
6 Whips, 3 Claws, Cult icon, Leader with Bonesword & Claw

Acolyte hybrids (5) Pts: 65
1 Heavy rock saw

Dedicated Goliath truck Pts: 50

Acolyte hybrids (5) Pts: 65
1 Heavy rock saw

Dedicated Goliath truck Pts: 50


SHADOW SKULKERS *10
Purestrain genestealers (5) Pts: 70 *10


TOTAL
1850pts, 24 kill points, 8 komp

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Genestealer Cult Komp Alpha

Inlägg av Asplund »

Just ja, behövs inga minus på Metamorphs över tio. Tio är maxstorlek.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Genestealer Cult Komp Alpha

Inlägg av Neth_Oni »

Igår testade jag följande lista mot Tau som hade "hjälpa till med overwatch på 12" " och en jäkla massa flamers och SMS. Dvs inte en helt konventionell Tau-lista men väldigt jobbig för culten att möta. Uppdraget var stå på knappar för att dra kort och slaughterspoints. Han hade dock inget intercept så jag bara deployade lite enheter på objectives och reservade merparten av armén och bytte ut enheter att stå på knapparna. Vid enstaka 6or på ambush så gav jag mig på enheterna på hans flanker då det skulle bli som minst overwatch och lyckades slå ut lite grejer, men i slutändan drawade vi kill points. Jag vann stort på korten och hade linebreaker medan han hade "last blood". Spelstilen kändes lite liknande eldar, med en massa små enheter jetbikes som susar runt på bordet och plockar objektiv fast med skillnaden att mina dör lättare men går lättare att "byta ut". Det jag känner efter de senaste matcherna är att genestealers känns lite sådär trots att de är buffade. Bristen av granater slår hårt! Metamorphs är kungligt bra, speciellt i en subterranean uprising :)

Min lista såg ut som följande:
CULT INSURRECTION DETACHMENT
NEOPHYTE CAVALCADE
Neophyte acolytes (10) Pts: 70
2 Flamers, 2 Heavy stubbers

Dedicated Chimera Pts: 65
Multi-laser, Heavy flamer

Neophyte acolytes (10) Pts: 70
2 Flamers, 2 Heavy stubbers

Dedicated Chimera Pts: 65
Multi-laser, Heavy flamer

Scout sentinel Pts: 35

Leman Russ Exterminator Pts: 150
3 Heavy bolters


LORDS OF THE CULT
Patriarch (Warlord) Pts: 125
Lvl 2 psyker, 2 Familiars

Magus Pts: 85
Lvl 2 psyker, The crouchling


SUBTERRANEAN UPRISING
Primus Pts: 75

Acolyte hybrids (5) Pts: 40

Acolyte hybrids (5) Pts: 40

Acolyte hybrids (5) Pts: 40

Acolyte hybrids (5) Pts: 40

Hybrid metamorphs (10) Pts: 140
6 Whips, 3 Claws, Icon, Leader with Bonesword & Claw

Hybrid metamorphs (5) Pts: 55
3 Whips, 2 Claws

Hybrid metamorphs (5) Pts: 55
3 Whips, 2 Claws


SHADOW SKULKERS *5
Genestealers (5) Pts: 70 *5


TOTAL
1500pts, 21 kill points

Skriv svar