Kompmallen v1.75

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.75

Inlägg av DHettNeck »

nerash skrev:Hej,

Jag undrar varför Kytan Daemon Engine of Khorne inte är inlagd då den mer eller mindre är en knight med MOK
Vart ifrån är den? Är den från forge world så är den inte med därför att forgeworld inte är med i mallen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

nerash
Inlägg: 133
Blev medlem: 25 dec 2014, 22:16
Ort: Skåne: Landskrona

Re: Kompmallen v1.75

Inlägg av nerash »

okej då är jag med
ja den är från forgeworld

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Kompmallen v1.75

Inlägg av benmannen »

Harlequins och the Coherian Host förslag till 1.76:

Jag har målat upp och speltestat The Coherian Hostformationen som kom i Deathmasqueboxen. Den är rätt dålig tyvärr även om Eldrad är lite spexig. Formationen kommer nog sällan spelas men det är lite enheter som kommer dyka upp i Harlequinslistor. Framförallt Death Jestern!

Så här kommer mina förslag på komp till enheterna som ingår i The Coherian Host och separata.

---------------------------------

Death's Companions - 6
De ska egentligen ha -8 enligt kompmallen men de är en närstridsenhet som har en Troupemaster som har sämre stats och inga vapenuppgraderingar på honom.

Company of the Threefold Stranger -5
Samma där. De ska egentligen ha -7 men har knappt några uppgraderingar och en Troupemaster med ooptat Powersword.

inriam's Spectre -9
Den enda bra modellen och jag gjorde honom 50% dyrare.

The Blades of Fate -12
Jag tycker att biksen är alldeles för hårt kompade, och framförallt i deras rerolla jinkformation. Men följer man de nuvarande kompminusen i Harlequinsmallen så får de -13. Jag gav dem ett i rabatt eftersom deras effektivitet begränsas av att de bara är två.

The Serpents Breath -7
Två extra minus för-rerolla jinkförmågan

---------------------------------

Sen kommer det svåra med The Coherian Host-formationen (numera förkortad till TCH). Eldrad är med och han räknas inte som en Harlequin i formationen... Så han blir hårt straffad av kompsystemet via alliesstraff.

TCH är riktigt dålig. Man har inga val i enhetsstorlekar och kan inte köpa transporter till enheterna. Man får en lustig 6+ Save och eldrad blir Eternal Warrior. Inte värt allt det man blir inlåst i.

Så jag skulle vilja "rabattera" TCH med +5 och inte räkna Eldrads allierademinus. Och Eldrads hans spell lore-val måste styra kostnaden för TCH. Alltså:

---------------------------------

The Coherian Host med Eldrad C1: -50
The Coherian Host med Eldrad C2: -60
The Coherian Host med Eldrad C3: -80
The Coherian Host med Eldrad C4: -100


---------------------------------

Det blir väldigt kompdyrt med Telepathy men nu har man ivarjefall valet i komplistan. 10 kompsteg med Eldad C4. :) Smakar det så kostar det.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen v1.75

Inlägg av Iambroborn »

Kollat igenom och reflekterat över Benmannens inlägg. Personligen så kommer jag ALDRIG spela med någon av troupsen då man är väldigt begränsad i sina formationer och sitt detachment på slots. Oavsett hir bra de kompar så är det inte värt att fylla 1-2 av 3 troupe slots med skräp som inte kan göra annat än att sitta på objektiv...utan os....med t3....5++....

Spectern är awesome sause! Det vi tittar på här är ju hur mycket shrouded ska kompa. Tycker benmannen har gett den rättvist på -9. Problemet är ju om folk börjar alliera in massa eldarer. Tex karandras (stealth?) med wraiths plus specter. Kul med 2+ save wraiths? - för sådana optimeringar kanske man kan punktbestraffa?

Tycker att Serpenten bara ska få -1 för ett extra BS. Samma som för wave serpents (som är bättre) får i Aspect hosten.

TCH ser jag som en ytterliggare (doesnt care will never play) men för sakens skull så håller jag med benmannen på den.

Bikesen kompar för mycket som sagt. Mer värt atm att ta extra båtar som tål mer och dakkar bättre samt kan transportera. Kämms ändå som att kompen i förhållande ligger rätt pga att de bara kan vara 2 små stackars bikes. Inga stjärnor där inte!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Kompmallen v1.75

Inlägg av Asplund »

Kanske borde några armeer tittas på för lite komplättnad.

På TTT lyste några armeer med sin frånvaro.

Systrar (men faller kanske in i samma obskyra fack som Skitarii med mera?)
Orker & Nids.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.75

Inlägg av kelaino »

Skulle vilja föreslå en ändring i kompen för Chaos Spawn:

De kompar idag:
Chaos Spawn -3
-3 Each additional model (-4 after the 3rd in the unit)
-2 Each model with Mark of Nurgle
-5 Each non-infantry IC able to join, only count this for the first unit

Jag föreslår: (ändringen fetmarkerad)

Chaos Spawn -3
-3 Each additional model (-4 after the 3rd in the unit)
-2 Each model with Mark of Nurgle
-1 Each Spawn for every non-infantry IC able to join, only count this for the first unit

Detta gör att det går att köra ett single-spawn som sin auxillary i ett Black Crusade Detachment utan att bli onödigt hårt straffad om man har en icke-infanteri IC. Det ger också en något mer nyanserad komp på kombinationen Spawn+Snabb IC utan att krångla till det för mycket.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: Kompmallen v1.75

Inlägg av Jony »

Har vi något sista datum för era ändringar som skall vara klara till sm? bygger just nu listan till det o vill ju gärna veta i god tid som möjligt om jag ska bygga något helt annat :)

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Kompmallen v1.75

Inlägg av LillePer »

Vi ska försöka släppa en beta på 1.76 till helgen. Det är inte så mycket nya tillägg och tar inte GW FAQ i beaktning. Men lite justeringar efter TTT.

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: Kompmallen v1.75

Inlägg av Jony »

Ok låter rimligt :)

Alpharius
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 okt 2009, 14:15

Re: Kompmallen v1.75

Inlägg av Alpharius »

Jag föreslår: (ändringen fetmarkerad)

Chaos Spawn -3
-3 Each additional model (-4 after the 3rd in the unit)
-2 Each model with Mark of Nurgle
-1 Each Spawn for every non-infantry IC able to join, only count this for the first unit

Detta gör att det går att köra ett single-spawn som sin auxillary i ett Black Crusade Detachment utan att bli onödigt hårt straffad om man har en icke-infanteri IC. Det ger också en något mer nyanserad komp på kombinationen Spawn+Snabb IC utan att krångla till det för mycket.
+1!

Skriv svar