Sida 6 av 8

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Postat: 28 sep 2016, 10:54
av Johannesson
Instämmer med diverse tidigare inlägg att det saknas en del i bl.a sw mallen. Mycket kompar typ omotiverat hårdare för sw än för andra marines, tänker mest på wolf guard, long fangs och chefer.

En chef med 2+, 3++ och fist är -16 som sw men bara -9 som sm. Visst är en extra attack brutalt awesome... Men kanske inte värt -7 i komp...

Gäller motsvarande för battle leader och övriga chefer i sw.

Däremot tycker jag fenrisian wolves till gubbar bör kompa mycket mer. De är ju rakt av billiga extraliv med bonus attacker.

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Postat: 28 sep 2016, 11:34
av Spell Familiar
Har inte long fangs splitfire och kan ta ett extra hvy weapon? Ganska potent.

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Postat: 28 sep 2016, 11:36
av fauh
Spell Familiar skrev:Har inte long fangs splitfire och kan ta ett extra hvy weapon? Ganska potent.
Precis, och kommer i mindre squads vilket gör de bättre för MSU ändamål. Longfangs ligger helt klart rätt i mallen.

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Postat: 28 sep 2016, 11:45
av fauh
Johannesson skrev:Instämmer med diverse tidigare inlägg att det saknas en del i bl.a sw mallen. Mycket kompar typ omotiverat hårdare för sw än för andra marines, tänker mest på wolf guard, long fangs och chefer.

En chef med 2+, 3++ och fist är -16 som sw men bara -9 som sm. Visst är en extra attack brutalt awesome... Men kanske inte värt -7 i komp...

Gäller motsvarande för battle leader och övriga chefer i sw.

Däremot tycker jag fenrisian wolves till gubbar bör kompa mycket mer. De är ju rakt av billiga extraliv med bonus attacker.
Det verkar lite konstigt nu när du säger det. Lägg till att wolflord kostar 15 poäng mer så tycker jag nog att man kan lägga till en i grund komp och sen ha samma minus som kaptenen.

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Postat: 28 sep 2016, 13:33
av Newyn
fauh skrev:
Spell Familiar skrev:Har inte long fangs splitfire och kan ta ett extra hvy weapon? Ganska potent.
Precis, och kommer i mindre squads vilket gör de bättre för MSU ändamål. Longfangs ligger helt klart rätt i mallen.
SM Devestator squad 4 HB 110p -7 15.7p/komp
Imperial Fist Devestator squad 4 HB 110p -9 12.2p/k
5 Long Fang 4 HB 115p -9 12.7p/k
6 Long Fang 5 HB 140p -10 14p/k

SM/BA Devestator squad 4 Lascannon 150p -13p 11.5p/komp
Imperial Fist Devestator squad 4 Lascannon 150p -15 10p/k
5 Long Fang Lascannon HB 155p -15 10.3p/k
6 Long Fang 5 Lascannon 190p -18 10.5p/k

SW har liten grundenhet och kan ha ett HV mer,Split fire, counte attack samt att Ancient kan ta specialist weapon. Kan också uppgradera en Long Fang till Wolfguard pack leader som kan ta termos armour. Inte ofta jag använder split fire numera, kör helre på det säkra och skjuter ut en enhet.
SM har Chaptertactics, combat squad. De kan också få Obsec om jag inte minns fel. samt fler saker som jag inte har ful koll på eftersom jag inte har codexen utan tar från vad jag mött.

I grunden kompar Long Fang 7,5p/k, för skoj skull kollade jag kompen mot centurion och de hamnar på 10.3p/k. Två snubbar med bolt pistol och CCW är betydligt farligare enligt mallen. Kanske är högre Ld som är den stora skillnaden.
Vet inte riktigit vad som kompar liknande i grunden för en enhet med 3+ save CCW, BP och går 6".

Körde 6 st Long fangs på Smackdown. Det laget får ytterligare -12 på long fang med nya kompen. Oerhört känslig mot vad man möter eftersom alla poäng i stort sett gick dit. Var för skoj skull och inte för att jag tyckte att det var bra. Laget var inte dåligt men skulle gäran ta bort 1-3 enheter för att få in t.ex Swift claw för att ta tactical och klara mission bättre.

Lägger upp mitt Smackdown lag och ett likande SM lag i armelistor med komp. Skulle ta SM listan utan att tveka

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Postat: 28 sep 2016, 16:40
av Iambroborn
fauh skrev:
Johannesson skrev:Instämmer med diverse tidigare inlägg att det saknas en del i bl.a sw mallen. Mycket kompar typ omotiverat hårdare för sw än för andra marines, tänker mest på wolf guard, long fangs och chefer.

En chef med 2+, 3++ och fist är -16 som sw men bara -9 som sm. Visst är en extra attack brutalt awesome... Men kanske inte värt -7 i komp...

Gäller motsvarande för battle leader och övriga chefer i sw.

Däremot tycker jag fenrisian wolves till gubbar bör kompa mycket mer. De är ju rakt av billiga extraliv med bonus attacker.
Det verkar lite konstigt nu när du säger det. Lägg till att wolflord kostar 15 poäng mer så tycker jag nog att man kan lägga till en i grund komp och sen ha samma minus som kaptenen.
Grejen är väll att Wolflorden har tillgång till varg och därmed S10 på sin P-fist. Det är ju värt gaanska mucket i komp att kunna instadöda centar och annat hårt multiwounds med T5

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Postat: 28 sep 2016, 17:07
av fauh
Iambroborn skrev:
fauh skrev:
Johannesson skrev:Instämmer med diverse tidigare inlägg att det saknas en del i bl.a sw mallen. Mycket kompar typ omotiverat hårdare för sw än för andra marines, tänker mest på wolf guard, long fangs och chefer.

En chef med 2+, 3++ och fist är -16 som sw men bara -9 som sm. Visst är en extra attack brutalt awesome... Men kanske inte värt -7 i komp...

Gäller motsvarande för battle leader och övriga chefer i sw.

Däremot tycker jag fenrisian wolves till gubbar bör kompa mycket mer. De är ju rakt av billiga extraliv med bonus attacker.
Det verkar lite konstigt nu när du säger det. Lägg till att wolflord kostar 15 poäng mer så tycker jag nog att man kan lägga till en i grund komp och sen ha samma minus som kaptenen.
Grejen är väll att Wolflorden har tillgång till varg och därmed S10 på sin P-fist. Det är ju värt gaanska mucket i komp att kunna instadöda centar och annat hårt multiwounds med T5
Men till fots kompar han fortfarande nästan dubbelt. Om det är vargen som är problemet lägg kompen på vargen.

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Postat: 29 sep 2016, 10:44
av Johannesson
fauh skrev:
Spell Familiar skrev:Har inte long fangs splitfire och kan ta ett extra hvy weapon? Ganska potent.
Precis, och kommer i mindre squads vilket gör de bättre för MSU ändamål. Longfangs ligger helt klart rätt i mallen.
Fast det är ju irrelevant att enheten kunde varit liten om den inte är det...
Vanliga SM kan ju köpa extra kroppar vilket också är en bra möjlighet.
Det extra hw kompar ju i sig själv.
Long Fangs har split fire, vanliga SM har signum.

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Postat: 29 sep 2016, 11:59
av Papa D
Hur ska man räkna komp på ICs som inte får joina eller lämna units. Typ heros path i harlies. Eller liknande formationer. Tänk hemonculus i cronos formationen etc..

Så en lista med
Farseer
Autarch

Massa eldar tjafs

Cronos formation med hemonculus

Får man -9 för att man har 3 ics spm inte kan leka ihop alls???

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Postat: 29 sep 2016, 12:12
av Spell Familiar
Papa D skrev:Hur ska man räkna komp på ICs som inte får joina eller lämna units. Typ heros path i harlies. Eller liknande formationer. Tänk hemonculus i cronos formationen etc..

Så en lista med
Farseer
Autarch

Massa eldar tjafs

Cronos formation med hemonculus

Får man -9 för att man har 3 ics spm inte kan leka ihop alls???
På CSMs spawns är det beskrivet att de måste kunna joina enheten för att få minuset.