Kompmallen v1.75 - Beta

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

mtz skrev:då kanske det hade vart en bra ide att skrivs in det i kompmallen, lätt att det blir missförstånd annars

Skickat från min SM-T530 via Tapatalk
Det står ju redan under "Ej inlagt". Men jag förtydligare ytterliggare och rödmarkerar det också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Inlägg av Spell Familiar »

Skulle ni kunna kolla en gång till på Psyk-Diciplinerna. Tyckte inte riktigt jag fick respons på att Heretech ligger i C2 och Technomancy ligger i C1. Det kan finnas rutiga och randiga, naturligtvis, vill bara kolla så att min fråga ej försvann.

Tack för att ni kollar på Fistarna.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Inlägg av refabricated »

Spell Familiar skrev:Skulle ni kunna kolla en gång till på Psyk-Diciplinerna. Tyckte inte riktigt jag fick respons på att Heretech ligger i C2 och Technomancy ligger i C1. Det kan finnas rutiga och randiga, naturligtvis, vill bara kolla så att min fråga ej försvann.

Tack för att ni kollar på Fistarna.
De kommer hamna på samma nivå. Ev. att de höjs till class2 båda två.

När det sedan kommer till fist på cpt / Lord så kommer fisten på kaptenen ev. höjas till lordens nivå.

Ekvilibrium?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Inlägg av Spell Familiar »

refabricated skrev:
Spell Familiar skrev:Skulle ni kunna kolla en gång till på Psyk-Diciplinerna. Tyckte inte riktigt jag fick respons på att Heretech ligger i C2 och Technomancy ligger i C1. Det kan finnas rutiga och randiga, naturligtvis, vill bara kolla så att min fråga ej försvann.

Tack för att ni kollar på Fistarna.
De kommer hamna på samma nivå. Ev. att de höjs till class2 båda två.

När det sedan kommer till fist på cpt / Lord så kommer fisten på kaptenen ev. höjas till lordens nivå.

Ekvilibrium?
Perfekt! Så länge alla blir lika missnöjda! I sann svensk kompromissanda :lol:
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Inlägg av refabricated »

1.75 kommer spikas i slutet av arbetsveckan.

Finns det några orättvisor FÖRUTOM de som redan nämnts i denna tråden så påpeka det snarast så kommer vi hantera dem. Större saker som att revidera hela codexar hinner vi sannolikt inte med.
Men småsaker som "Fist på CSM-Lord och SM-kapten kompar olika" reder vi garanterat ut. Om vi hittar dem eller om NI påpekar dem.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Inlägg av Iambroborn »

Undrar lite på den totala strypningen av Iron Hands. Visste FnP är jättebra MEN ska man verkligen generalisera så över trupper till fots och på bike (chapter tactic)? Det är ju gaaanska stor skillnad på FnP på T4 och T5.
Tycker inte en kapten till fots med 3+ rustning som autodör utan FnP av en vanlig missile launcher ska kompa lika mycket i generell komp som en 2+ kapten på bike. Det är helt ologiskt.

Sen kanske extraminuset på CT ska diskuteras när ALLA dreads har höjts i komp.

Nu blir det lite attman som IH inte kan spela någon lättkompad karaktär eller mech-lista. Sen borde man for5farande ändra kompen på Gorgpns i Medusa strikeforce till att vara lättare om man är till fots. Precis som gorgons i sig är lättare till fots.

Känns som lige tvetydig kompning när ni i ena halvan bryr er om den ofantliga skillnaden mellan T4 och T5 medans ni i andra halvan inte gör det.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Iambroborn skrev:Undrar lite på den totala strypningen av Iron Hands. Visste FnP är jättebra MEN ska man verkligen generalisera så över trupper till fots och på bike (chapter tactic)? Det är ju gaaanska stor skillnad på FnP på T4 och T5.
Tycker inte en kapten till fots med 3+ rustning som autodör utan FnP av en vanlig missile launcher ska kompa lika mycket i generell komp som en 2+ kapten på bike. Det är helt ologiskt.

Sen kanske extraminuset på CT ska diskuteras när ALLA dreads har höjts i komp.

Nu blir det lite attman som IH inte kan spela någon lättkompad karaktär eller mech-lista. Sen borde man for5farande ändra kompen på Gorgpns i Medusa strikeforce till att vara lättare om man är till fots. Precis som gorgons i sig är lättare till fots.

Känns som lige tvetydig kompning när ni i ena halvan bryr er om den ofantliga skillnaden mellan T4 och T5 medans ni i andra halvan inte gör det.
I slutändan kompar ju modellen till fots eller på bike väldigt olika, även om dom skulle kunna differensieras ytterliggare. Vi kollar på det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Inlägg av refabricated »

Iron hands
@Fordon
Alla deras bilar blir bättre med IWND. Alltså kompar de lite mer.

@ICs
Det har byggts så mkt stjärnor med ironhands karaktärer på senare tid att man insett att de förtjänar kompen. +1 fnp är bra men man skall inte glömma IWND. Spontant är det likvärdigt med 1 eller 1,5w extra på din IC om du spelar de korrekt med woundallokering osv. Det i kombo med +1 FNP gör att deras IC:s lätt förtjänar sina -3.
Kanske hade varit mer rättvist att formulera det i stil med:
"-1 per wound on Independent Characters, -3 for each Apothecary". Skall föra den vidare.

Din åsikt sedan att man inte kan bygga lättkompade karaktärer på bra bas(+ på fnp och iwnd) vet jag inte om jag håller med om. Ta en Terminator kapten med list blandat stuff kompar inte så mkt i grund eller i förhållande till komp. Han kompar mer för IH än för andra, men så är han också bättre för IH. Jag tror våra meningsskilljaktigheter här främst grundar i att vi värderar IWND olika.

@Gorgons I medusa
Här handlar det mer om att det bli plottrigt om man skall ta hänsyn till inf eller inte inf på 2 ställen. Vi har valt att bara lägga på bike/inf variation på wargearen. Men du kanske har rätt i att den skall kompa mer på Bike/jump som Medusa. Mindre skall den under inga omständigheter kompa. Tar upp även detta.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Inlägg av Spell Familiar »

Jag har en fundering som jag egentligen inte tycker ni ska stressa över inför den här spikningen.
Beasts och Cav kompar ganska olika beroende på codex (ex thunderwolfs börjar ticka in MCP och Beasts of Nurgle bara kompar och Spawns kompar mest baserat på hur många InCh som kan joina dem). Det kanske är en ide att försöka ensa dessa deathstar-ryggrader så att de kompar på likannde sätt. Personligen tror jag på MCP-varianten då de alla kännetecknas av relativt hög T och många W.
Bara en idé.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.75 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Det kommer dock väldigt mycket ner till om enheten funkar utan ICs som thunderwolfs eller måste ha iCs för att göra skada så som spawns.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar