Sida 2 av 2

Re: stora sakers komp

Postat: 25 aug 2016, 07:11
av Hylander
Jag har funderat lite till på det hela och jag tror att jag har en liknande syn, som dig tröger, i det avseendet att de inte hör hemma på vissa kompsteg. Dock ser jag det nog aningens mer i olika spann.

Ta nu alla siffror med ett ca framför.

I 15+ bör nog inga stora pjäser vara med
5-15 en pjäs men inga WKs eller SS
0-5 Max en WK eller SS

På ETC har man ju ett MAX på en WKs och SS och där finns ju listor som hamnar på under -20 i komp enligt mallen. Att då "skohorna in dem" i listor 5-15 känns fel.

Så summa summarum tror jag att det kan vara en idé att fundera på vilka nivåer man vill ha in de stora pjäserna, precis som du hintar om Tröger. Det jag saknar är kanske en lite mer findetaljerad indelning då WK&SS känns som lite av en egen klass.

Re: stora sakers komp

Postat: 25 aug 2016, 07:46
av DHettNeck
Hylander skrev:På ETC har man ju ett MAX på en WKs och SS och där finns ju listor som hamnar på under -20 i komp enligt mallen. Att då "skohorna in dem" i listor 5-15 känns fel.
Ja, fast det hade inte direkt något med hårdhet att göra, mer att vissa kaptenr ogillar super heavies ;)

Komp 5 är stenhårda listor så där ser jag verkligen inget problem, men även på komp 10 tycker jag inte att dom två du nämner utgör något egentligt problem. Men sure, när man börjar krypa upp mot 13-14 kanske dom är lite jobbiga, men då blir också resten av listan ganska handikappad.

Att dom är med i ETC-listor spelar ju heller ingen roll, det är massa enheter som är med i ETC-listor, ska vi säga att inga av dom heller är ok på över komp 5 :P

Re: stora sakers komp

Postat: 25 aug 2016, 09:28
av Hylander
DHettNeck skrev:
Hylander skrev:På ETC har man ju ett MAX på en WKs och SS och där finns ju listor som hamnar på under -20 i komp enligt mallen. Att då "skohorna in dem" i listor 5-15 känns fel.
Ja, fast det hade inte direkt något med hårdhet att göra, mer att vissa kaptenr ogillar super heavies ;)

Komp 5 är stenhårda listor så där ser jag verkligen inget problem, men även på komp 10 tycker jag inte att dom två du nämner utgör något egentligt problem. Men sure, när man börjar krypa upp mot 13-14 kanske dom är lite jobbiga, men då blir också resten av listan ganska handikappad.

Att dom är med i ETC-listor spelar ju heller ingen roll, det är massa enheter som är med i ETC-listor, ska vi säga att inga av dom heller är ok på över komp 5 :P
Angående ETC och vilka saker som är vettiga eller ej så tror jag du helt är med på vad jag menar och försöker uppnå. Sedan kan vi nog ha olika åsikter på vilka nivåer de är ok eller ej.

Men med tanke på hur diskutionerna varit genom åren så kan jag tänka mig att en gammal goding som Flogger troligen tycker att Knektar mm är helt ok oavsett komp för han vill ju spela med allt. Jag är lite i andra ringhörnan och anser väl att vissa saker blir för svårhanterliga för att det skall vara skoj. WK&SS finner jag riktigt svåra att hantera och de dikterar totalt vilken typ av match det bli. Därav min syn att på ca 5+ bör vi kanske försöka undvika dem.

Ni i mallgruppen har såklart era åsikter och det är ju ni som bygger mallen men jag ber er att fundera på att föra in flera nivåer, om det är det ni tänker er, så att de olika GMC och SuperHeavies klassas lite olika då, åtminstone jag, finner dem olika i hårdhet.

Re: stora sakers komp

Postat: 25 aug 2016, 11:09
av fauh
Mest av allt tycker jag att det "går" emot hela idéen med en kompmall att tillåta folk att ta in superduper hårda enheter så som WK och SS på högkompsturneringar. Även en knekt på 15+kan jag tycka är lite fel. Tycker inte att kompmallen ska handla om att bygga runt att få in så äckliga enheter som möjligt på hög komp utan att det ska handla om att bygga en balanserad "vanlig" armé som man spelar vanlig 40k med. Inte stora dödstjärnor eller alpha strikes som säger till motståndaren att hen inte får spela spelet.

T.ex så är en superheavy något som man oftast måste vara förebered på att kunna hantera på ett rimligt sätt, samma med SS och WK (som man måste vara ännu mer beredd på). Vi har redan ett extra hårt komp på flygare då de innebär lite samma grej. Då tycker jag att man kan få käka lite hårdare komp.

Re: stora sakers komp

Postat: 01 sep 2016, 16:07
av Newyn
Något jag känner med att banna SH/GC på viss komp är vart drar man gränsen på vad som ska bannas. Finns saker jag personligen tycker är värre som inte är SH/GC, Riptides, Grav stjärnor etc.

Dubbla IK som funderad på till Smackdown kan åtgärdas enkelt genom att höja AVP eller ge dem ett escalerande straff. Går de upp med 2 AVP kompar 2 st -14 mer vilket gör att sådana listor får det betydligt svårare.

Kan också ha extra komp på hög komp turneringar. På t.ex Smackdown fick du som lägst ha 10p/-1 komp. Att få in en SH/GC känns okej på den kompen men inte 2.