stora sakers komp

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

stora sakers komp

Inlägg av Hylander »

Fundera lite på hur de stora sakerna ligger i mallen.

Storm Surge -70 7 MCP
-10 3 MCP för 4+ FnP
bös max -10 till
kostar ca 360+p

I ett mall klimat som nästa tar bort dess värsta fiende (droppande gravs med ignore cover) så tror jag att man skippar 4+ fnp på dem.


WK -100 10MCP
-4 till för lite scatters el dylikt
kostar 295+p

Se ovan. Dessutom är det rätt mkt mer värt att tex få invis på denna men det kanske är därför den kostar mer i komp men då borde det kanske vara villkorat?

IKs 65 - 80 8MCP lägg till -5 för allies därtill kommer vissa uppgrades.
kostar 325+ upp till 400+p

Rätt billiga för komp per poäng. Men klenare än de andra

Jag kan nog tycka att stormsurge och Wk är bättre än en knekt. Och bör därför ligga högre. WKn anser jag bättre än surge men endast OM man har lätt till invis annars känner jag dem rätt så lika. rent generellt så känns det som att dessa pjäserna är redigt bra. Att de då kompar i nivå med kairos/belakor/tigge mm (iofs casters men WC escalerar värre än MCP och är random) gör att det känns som de ligger fel.

Vill bara väcka tanken till kompgruppen.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: stora sakers komp

Inlägg av DHettNeck »

Jag förstår inte riktigt din post, du skriver att dom kompar som andra brutna gubbar, men säger sen att det känns fel? Vilka känns fel?

Men några kommentarer spontant.
Stormsurge kan inte ha 4+ FnP på något sätt, antar att du menar 4+ invo?
WKn är väldigt mycket bättre än surgen även utan invis. Den är snabbare, tål mellanhårda skott mycket bättre, skjuter strD utan hjälp och slåss riktigt bra. Den känns uppenbart mycket bättre än en stormsurge.

När vi hur som diskuterar ämnet så kan jag ju hinta om en sak som vi började prata om redan på smackdown och som sedan fortsatt i kompgruppen. Spontant ligger super heavies ganska bra i kompmallen känner vi, men det blir problem när man kan skohorna in dom på högkomp. Lösningen vi funderar på är att helt enkelt säga att om man har någon super heavy alls i listan kan listan kompa max X. Där X sätts nånstans mellan 10-15 förmodligen. För på lägre komp känns dom rättvist kompade, och man löser problemet med dom på högkomp.

Vad tror folk om det?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: stora sakers komp

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:Jag förstår inte riktigt din post, du skriver att dom kompar som andra brutna gubbar, men säger sen att det känns fel? Vilka känns fel?
Ja, de andra är bra men för att de skall bli bra, eller riktigt bra behöver de något att göra bättre (med invis tex) och det kompar än mer. Alltså anser jag att de stora modellerna, rent generellt ligger för lågt då de bidrar väldigt mkt till listan som de är.

Men några kommentarer spontant.
Stormsurge kan inte ha 4+ FnP på något sätt, antar att du menar 4+ invo?
Självfallet, my bad.
WKn är väldigt mycket bättre än surgen även utan invis. Den är snabbare, tål mellanhårda skott mycket bättre, skjuter strD utan hjälp och slåss riktigt bra. Den känns uppenbart mycket bättre än en stormsurge.
Den är bättre men jag tycker inte riktigt så mkt bättre men det är väl en smaksak. Och det beror nog lite, som du senare rör vid, på klimatet.
När vi hur som diskuterar ämnet så kan jag ju hinta om en sak som vi började prata om redan på smackdown och som sedan fortsatt i kompgruppen. Spontant ligger super heavies ganska bra i kompmallen känner vi, men det blir problem när man kan skohorna in dom på högkomp. Lösningen vi funderar på är att helt enkelt säga att om man har någon super heavy alls i listan kan listan kompa max X. Där X sätts nånstans mellan 10-15 förmodligen. För på lägre komp känns dom rättvist kompade, och man löser problemet med dom på högkomp.

Vad tror folk om det?
Kul att ni redan är på det och jag kan hålla med om att de kanske inte hör hemma på vissa kompsteg. Att köra skräp som ändå kan ta objektiv mm för att få in dem känns ju sådär..

Dock tycker jag att de är för billiga för vad de gör rätt av. Spec de två största flickorna, SS och WK.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: stora sakers komp

Inlägg av DHettNeck »

Jag har dock fortfarande aldrig sett en enda WK eller SS på en kompad turnering, så dom kan ju inte vara allt för billiga iaf för då hade ju nån tagit med sig dom ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: stora sakers komp

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:Jag har dock fortfarande aldrig sett en enda WK eller SS på en kompad turnering, så dom kan ju inte vara allt för billiga iaf för då hade ju nån tagit med sig dom ;)
Touché

Men vissa saker har folk kanske inte upptäckt ännu och när de väl gör det så blir det kanske tråkigt på en turnering eller två ... Ironhandsstjärnan tex..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: stora sakers komp

Inlägg av fauh »

Kan inte säga något annat än att jag håller med :)

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: stora sakers komp

Inlägg av Hylander »

fauh skrev:Kan inte säga något annat än att jag håller med :)
Vem ? :lol: :wub:
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: stora sakers komp

Inlägg av fauh »

Hylander skrev:
fauh skrev:Kan inte säga något annat än att jag håller med :)
Vem ? :lol: :wub:
Just det!

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

stora sakers komp

Inlägg av Jonke »

Jag har räknat lite på rena eldar-listor med wk på högkomp och det funkar inte för att det finns inget i eldar-codexet som kompar nog dåligt för att det ska gå att skohorna in en wk.

Att listor med super-heavys max kan kompa 15 låter som en bra idé tycker jag.

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: stora sakers komp

Inlägg av Newyn »

Känns som att listorna jag och Robin skrev till Smackdown med dubbla IK öppnade ögonen för att det går att köra Super Heavy om man vill, resten behöver inte vara bara skräp heller.
Problemet med att sätt Super Heavy rakt av är att vissa inte alls är så bra som de som nämnts. Necrons saker t.ex (glömt vad de heter).
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Skriv svar