Sida 1 av 5

Kompmallen v1.74

Postat: 21 aug 2016, 18:34
av DHettNeck
Så. Här kommer den spikade versionen v1.74

Den är uppdaterad med kommentarerna på betan.

Kompmallen_v1.74

V1.75 är på gång, men det dröjer lite.

Ej inlagt
*Ändringar pga GWs FAQ Drafts - Dessa kommer vägas in när dom spikas.
*Genestealer Cult - Kommer när dom får sitt eget codex
*Death Watch - Kommer till v1.75
*Death from the Skies - Här måste folk tycka till. Är detta något vi vill spela med på turneringar?
*Några av de nya start collecting formationerna.

Re: Kompmallen v1.74

Postat: 21 aug 2016, 20:14
av Newyn
SW
Wolf Guard battle leader med 2+ save
2 enheter Wolfen

Wolfen
-10 If any Battle Brother Independet Character with 2+ save able to join the unit.

Detta gör att man betalar -20. Känns hårt eftersom han bara kan vara med 1 av enheterna. Hade känts bättre om det varit per IC med 2+ save.

Re: Kompmallen v1.74

Postat: 22 aug 2016, 05:31
av DHettNeck
Newyn skrev:SW
Wolf Guard battle leader med 2+ save
2 enheter Wolfen

Wolfen
-10 If any Battle Brother Independet Character with 2+ save able to join the unit.

Detta gör att man betalar -20. Känns hårt eftersom han bara kan vara med 1 av enheterna. Hade känts bättre om det varit per IC med 2+ save.
Deras minus kommer omarbetas hur som. Men ja, i teorin kan han skydda båda enheterna efter varandra (eller den viktigaste). Så just nu är det det som gäller.

Re: Kompmallen v1.74

Postat: 24 aug 2016, 11:53
av keiko76
Hej.

Angående Maulerfiends ser jag att ni höjt kompen rejält.
Jag förstår att Maulers är bra och dom är snabba, har 5+ invo och fleet, IWND. Allt det är bra.
Det som gör dom sämre än alla andra dredds är att dom har I3 och 3A grund och dom kan inte gå i skvadron som tex Ironclads. Det är rätt stora nackdelar!! Och ni har lagt eskalerande komp på dom.

Som exempel kompar Ironclad -6 3AVP och man kan ta tre i en skvadron, utan eskalerande komp.
Jag har talat med flera av medlemarna i kompgruppen och föreslagit eskalerande komp på flertalet fordon, walkers och enheter som verkligen får fördelar av att va fler.

Jag upplever att Chaos får rejäla höjningar medans både Tau och Space marines kompas snällare. Känns orimligt och fel. Och många delar min åsikt.
Ironhands Techmarine-listor som dominerar med fnp och Tau med combined fire med över 150skott i en 1500p lista som aldrig missar är tråkigt att möta och uppmuntrar inte till att man vill åka på turnering.
Mitt förslag är följande.

Mauler 1: 6 3AVP
Mauler 2: 8 3AVP
Mauler 3: 10 3AVP

Ironclad 1. 6 3AVP
Ironclad 2. 9 3AVP
Ironclad 3. 12 3 AVP
(IF 2 or more additional-5)

Jag har sett listor med 3x3 Ironclads med lite bösmariner som hamnade på komp 18, detta borde inte va möjligt. Med eskalerande komp kan detta åtgärdas. Ta gärna till er mitt förslag och se om ni kan börja introducera eskalerande komp.

Min KdK arme som hade 2 Maulers som jag hade på komp 18 är nu 16.5, det betyder att det jag köpt och målat kan inte användas till TTT, känns tråkigt. Sen vill jag slänga ut en eloge till komp-gruppen då jag vet att detta är ett svårt uppdrag och att ni gör ett bra jobb.

Hoj!

Re: Kompmallen v1.74

Postat: 24 aug 2016, 12:23
av DHettNeck
Eskalerande komp på Iron Clads är på gång till v.1.75, men det är bra att du lyfter det iaf.

Sen ströps ju både tau och Iron hands åt i senaste mallen, så där förstår jag faktiskt inte riktigt vad du menar, speciellt Iron Hands ströps mycket (och kan komma att strypas ytterliggare).

Sen förstår jag inte vad du menar med Maulers. Kör man två stycken kompar dom exakt samma nu som dom gjort i tidigare mallar, det är ju bara om man tar fler än så som dom eskalerar mer än förut.

Re: Kompmallen v1.74

Postat: 24 aug 2016, 12:33
av mtz
Förslag på iron hands är att det kompar t.ex -2 för varje karaktär inte bara dom med 2+ save. Då en figur med 3+ save också mår rätt bra av fnp och iwnd.

Re: Kompmallen v1.74

Postat: 24 aug 2016, 13:10
av Spell Familiar
Föreslår att nu när det finns ett datum för CSM supplementet Traitors Hate att målet är att den också kommer med i 1.75. Ställer upp om det blir stressigt!

Re: Kompmallen v1.74

Postat: 24 aug 2016, 13:13
av fauh
Spell Familiar skrev:Föreslår att nu när det finns ett datum för CSM supplementet Traitors Hate att målet är att den också kommer med i 1.75. Ställer upp om det blir stressigt!
Ofc you will! ;)

Skämt åsido så kan även jag ta en titt och komma med min input.

Re: Kompmallen v1.74

Postat: 24 aug 2016, 19:55
av leidstedt
Bara en tanke. Vad händer med kompmallarna när GW släpper sina FAQ nästa månad? Är de fortfarande gångbara då?

Re: Kompmallen v1.74

Postat: 24 aug 2016, 19:58
av DHettNeck
leidstedt skrev:Bara en tanke. Vad händer med kompmallarna när GW släpper sina FAQ nästa månad? Är de fortfarande gångbara då?
Dom kommer uppdateras på ställen där GWs svar ändrar hur bra något är. Men tills mallen är uppdaterad brukar det vara standard att inte spela med nya regler som inte tagits med ännu, huruvida det är nya FAQs eller en ny codex gör ingen skillnad.