Kompmallen v1.74

Moderator: DHettNeck

Hawk
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:49

Re: Kompmallen v1.74

Inlägg av Hawk »

En fråga om allies minuset. Om jag har två CADs och en formation allt från samma Faction, hur mycket minus får jag för det? -3 eller -5?

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.74

Inlägg av fauh »

-5 för battlebrother allierade

Hawk
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:49

Re: Kompmallen v1.74

Inlägg av Hawk »

Anar det också, men när man läser regelboken uppfattar jag inte att man beskriver formationer från samma faction som battle brother utan bara när man allierar in någon annan faction. Begreppet battle brother tycks bara finnas där det beskrivs hur olika factions kan spela ihop.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Kompmallen v1.74

Inlägg av Katarsis »

Jag tror att förvirringen kommer sig av just begreppen Detachment och Formation, och hur de används i samband med begreppet Faction. I 40k just ju så får man ta hur många detachments som helst. Ett detachment kan t.ex. vara en CAD, ett allied detachment, en formation, ett codex-specifikt detachment (Lionsblade strekeforce, Wolves Unleached, etc). Alla dessa är på precis samma nivå i hierarkin detachment (förutom möjligtvis Allied detachment), så det finns inget magiskt unikt med en CAD t.ex.

Allied-matrisen i regelboken beskriver mycket riktigt inte hur olika detachments interagerar med varandra, utan hur olika modeller interagerar med varandra. Men eftersom alla detachments har en Faction så brukar man förenkla det till att detachments är en viss allieringsnivå med varandra, t.ex. för kompsyften.

Så i Hawks exempel:

CAD (detachment 1, primary, SM)
CAD (detachment 2, SM)
Formation (detachment 3, SM)

Första formationen med samma Faction som primary-detachmentet är gratis i komp. Dvs armén har ett detachment utöver Primary detachment som är Battle Brothers med Primary detachmentet = -5 i komp.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Hawk
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:49

Re: Kompmallen v1.74

Inlägg av Hawk »

Tack för svar!

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v1.74

Inlägg av Newyn »

SW
Ulrik -10
-1 for Each other non-infantry Battle Brother Independent Character

Ulrik the Slayer -11

Båda står med i kompen, gissar att det är den övre som gäller.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
testuser
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 apr 2010, 21:41
Ort: Halmstad

Re: Kompmallen v1.74

Inlägg av testuser »

Jag har suttit och kollat lite på att spela Nurge-stuff och kommer snabbt fram till att de är lite hårt kompade.

Först kollade jag på Typhus som kompar -20 och funderade på om man någonsin vill köra nån lista med honom (och då måste man ju ha en LR med, typ)
Vet att det är svårt att jämföra mellan codexar men satt och jämförde med Maugan Ra som kompar -22.. hade man någonsin kört Typhus istället för Maugan om man fått välja? :)

Sen kollade jag på Plague Marines också och kom fram till att man mycket hellre spelar Noise Marines som känns mkt bättre (för kompen då..)

Tyvärr är det svårt att lira med båda dessa saker i ett meta där snabba saker behövs..

Överlag känns det svårt att lira CSM i kompen som inte innehåller Landraiders eller Drakar. Kan ni kolla på detta?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.74

Inlägg av DHettNeck »

Absolut. Dom kommer kollas på iom nya supplementet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen v1.74

Inlägg av Iambroborn »

Lite önskemål om framtida komp som ligger om knuten.

Harlequins: Lägg komp penaltyt på nya Imrams Spectre på allieringen med BB och inte på Harlequins som mono. Typ extra minus om allied IC BB in army.

Kanske lätta kompen på Eldrad i Coherian hosten om han är enda modellen med Faction:Eldar

Deathwatch: Samma här. Tror de är ganska svaga (läs starka men för dyra i poäng med för få leksaker/units för att bli high tier army). Osten kommer ligga i inalliering av enskillda killteam. Vore nice om det då är allieringen som kommer kompa "extra" och inte armén i stort.

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Kompmallen v1.74

Inlägg av Nora »

Kort fråga om Last Memory of the Yuranthos från Black Legion. denna kompar -2, men man räknar inte med att magikerns ML ökar med 1 när man kollar kompen på själva magikern, eller?

Skriv svar