Tyranids - Komp of the Hive Mind

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Tjena.

Tänkte försöka lyfta upp några förslag på nidskompen.

Att nidscodexet har sina brister är svårt att komma runt. Jag och Björn har tittat på hur nids-enheterna skulle kunna kompbalanseras bättre mot varandra, och kanske göra codexet lika intressant som andra armeer att bygga kompetativa listor med.

Jag har tolkat det som att nidspsykers har minuset för Powers of the Hive mind inbakat och klart, till skillnad från psykers som kan välja flera skolor.

Ber om ursäkt i förväg ifall det blir en smula långrandigt. I de flesta fall rör det sig bara om ett steg i kompändring.


The Swarmlord
- För att den ska kännas som ett alternativ till vanlig Tyrant måste kompen ned två steg.
Komp: -15 (2MCP)

Deathleaper
- Ett HQ utan Synaps, och kanske spelets minst poängvärda närstridsHQ. Ned ett steg.
Komp: -6

Nids trupper är något av ett problemområde, de flesta kräver dyra synapsdjur som barnvakt, i ett codex med en enda IC är dom svåra att boosta och kompar idag för hårt för att vara intressantare än en Godzillalista.

Hormagaunt
- Utan synaps äter dom upp sig själva, Nids motsvarighet till Banshees...
Komp: -2, -1 for every 5th additional model

Termagant
Komp: -2, -1 for every 5th additional model

Broodlord
Komp: -4

Mucolid Spore
- En 15p modell som kompar 2 gör den till en av spelets hårdast kompade enheter per poäng.
Komp: -1

Zoanthrope
- Då Biomancy var tillgängligt för nids var Zoans gudar. Numera, not so much. Deras primära spell kostar 2WC, och missar varannat skott. Idag är Zoans glorifierade synapsdjur bara. Måste ned ordentligt i komp.
Komp: -2, -2 for each additional model, -2 per Brood if allied with other army then Tyranids.

Lictor
- Glaskanon med en vattenpistol. Dock med användbara förmågor, se Mawloc komp nedan.
Komp: -3

Red Terror
- Bara lite för hårt kompad helt enkelt.
Komp: -4

Gargoyle
- Lider av samma problem som nids trupper.
Komp: -2, -1 for every 5th additional model

Mawloc
- I dagsläget otroligt hårt kompad per poäng, onekligen en användbar modell men minuset kan flyttas runt lite.
Komp: -11 (3MCP), additional -4 if Pheromone trail is available in army. (och såklart behålla extraminuset för flera Mawlocs)

Maleceptor
- 205p för ett slag på PotHM och synaps? Tack, tar nog en Hive Tyrant istället. Måste ned ordentligt.
Komp: -5 (1MCP)

Toxicrene
- Kul flair, men tillför tyvärr inget nytt till Nids. I hårdhet jämförbar med en Trygon, så måste ned lite för att bli ett alternativ.
Komp: -9 (2MCP)

Ghosar Quintus Broodkin
-Jag har rätt låg tro på ryktena om ett Genestealer Cult codex. Och i och med de kommande faqsen kommer de inte längre vara Battle Brothers, d.v.s. trixande med ICs går inte, och inte heller lägga invis på Nids-enheter. Kult-formationen gör i stort saker Nids redan kan, delvis bättre (när Invis sitter) men bjuder upp till rackarns många kill points. Testkört dem i olika listor både som battle brothers och allies of convinience pre-faq är det ett riktigt bra tillägg. Men när faqen släpps kommer det förändras.
Komp: Jag skulle själv köra dem ifall de låg på -60 pre-faq och -40 post-faq (Om nu Allies of Convinience infaller)

Det var allt från mig, tack för att jag fått ta er tid.
Senast redigerad av 1 Asplund, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Gällande GC-formationen tänker jag ur vinkeln som nidspelare. De bör kompa hårdare om de allieras med något annat. Dock känner jag mig inte trygg med att säga någon siffra.

En Astra eller Tau-spelare skulle nog komma i byxan om de fick ta formationen för -60 i komp.

Ett liknande extra minus, för allianser med Come the Apocalypse, skulle nog kunna vara vettigt på in-allierade lictorformationer, och kanske även genestealerformationer.

Linus Blixt
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2014, 17:05

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Linus Blixt »

Jag håller med om allt. Det känns tunt med Nidzspelare som spelar hord på turneringar (eller nidz överhuvud taget), vore kul om de blev lite lättade så vi kanske kunde få se mer av dem.

Flygmaskin
Inlägg: 892
Blev medlem: 18 okt 2008, 11:24

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Flygmaskin »

Hurra! Mera bugs på borden!
Människomat, till exempel spannmål.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Olof »

Donera till intresseföreningen Gastare som längtar efter nids!
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Lottomannen »

G. L. E. N(N)? :)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Serpent »

Är det en underavdelning till Gastare Som Testar WYSIWYGs Gränser? (GSTWG) ;)

Men mer snygga horder på borden!
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Konfa »

Hacker att det är rimliga förslag. Får sällan känslan av att vara hotad av nids i komp, utan allt som oftast känns det som en mycket snäll lottning vilket såklart är tråkigt i det långa loppet.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Hej igen.

Antar de flesta kompare är på ETC nu, så jag tog mig tiden att jämföra med fler codexar samt gjort lite listor med min föreslagna komp, och kom på så sätt fram till några ytterligare önskemål.

Orker är förmodligen den codex som är lättast att jämföra med Nidsen.
Jag är dessutom väldigt förtjust i Jeppas sätt att tänka hur värd en enhet är komp/poäng.

Såsom kompen är idag för nids trupper kompar de jämförbart med boys, vilket blir lite skevt då de är ungefär lika billiga att köpa horder av. Alla former av Boys kan dock sköta närstrid och skytte rätt ok, har bättre statline samt går göra än mer flexibla med en Nob. Min föreslagna sänkning känns därför än vettigare för mig nu.

Det fick mig även att tänka på ett problem både orker och nids har. Moral (plus synaps i Nids fall). Orker löser det relativt (komp)billigt med Bosspoles.
Nids lösning är med HQn (med synaps) som jämfört med andras codexar är relativt högt kompade. Har dock inga ambitioner på att önska lägre komp på Hive Tyrant, den tycker jag ligger bra. Tyranid Prime skulle dock kunna sänkas till komp 6, då den är rätt jämförbar med en Warboss.

Det finns även några synaps-enheter att tillgå. I dagsläget är Zoanthroper, i mitt tycke, ointressanta pga kompen, men det har jag redan tagit upp.
En trea Tyranid Warriors är hopplöst lätta att dräpa, och risky att använda i fronten då resten av armen blir galen ifall dom går åt. Sänka första trean till komp 5 gör dem mer åtråvärda (fortsatt 2 komp per extra modell då en stor enhet gör dem effektivare). I samma veva bör Raveners sänkas ned till 5, för att vara ett synapslöst alternativ till Warriors och Shrikes.

Några tankar som dök upp var Painboy/Kustom force field vs Venomthrope. Jag passade även på att jämföra med Rawenwing Darkshroud.
Både painboy och force field går gömma i den enhet en vill boosta, men kan inte påverka lika många som en konga-line nidsarme såklart. Samt att Nids kan lyckas trolla fram en FnP (vilket kompas separat).
Dark shroud går nog jämföra med tåligheten på Venomthropes (för samma poäng). Nids är bättre på konga-lines, men Dark shroud är mobilare.
Det jag tycker sticker i ögonen är hur de olika enheterna går abusa.
Alla tre kompar ungefär lika i komp/poäng, pain boyen är svagaste enheten i mitt tycke, men kompar å andra sidan bara extra ifall den sätts med Nobs på bike (och då rätt lite)
Venomthropes förmåga är bättre än Pain boyens. Ifall en byggt en relativt liten arme (1500p) utan snabba val eller monster med vingar så kommer Venomthropen kompa ca 3 ggr så hårt som en Painboy (Totalt ~15 i komp för 45p, än mer på större poäng och i en snabbare lista). Hur hela listan ska kunna utnyttja en 12" bubbla har jag svårt att förstå, utan att förlora stort på objektivspelet.
Dark Shroudens förmåga känns starkast (Slippa overwatch? Kom igen!) och kompar hårt ifall en kör ren Rawen wing lista. Men är en Command squad allt du tar från Rawen Wing har du knappt dubblat Pain boyens komp, samt kan utnyttja Shrouden till resten av armen, den del som kan hålla jämna steg vill säga.
Ignore cover har blivit otroligt mycket vanligare sen Tyranids kom ut och jag tycker hur avdraget räknas ut slår fel då det inte går påverka såsom i fallet Darkshroud och Painboy, samt hur Venomthropes spelas. Ett förslag är att behålla samma grundkomp på Venomthrope (5), men att istället för att räkna på totala wounds i armen så får de en extra komp baserat på en tiondel av den enhet som har högst Thougness * Wounds. Några exempel:
30-manna enhet gant ge 30*1W*3T/10=9 (14 totalt)
3 Fexar 3*4W*6T/10=7,2=7 (12 totalt)
9 Warriors 9*3W*4T=10,8=11 (16 totalt)
The Swarmlord + 3 Tyrant Guards 1*5W*6T+3*2W*6T=6,6=7 (12 totalt)
I de listor jag gjort skulle det innebära en sänkning på 3-8 i komp för en Venomthrope, de som fått störst sänkning är även de där jag känner det skulle bli svårast att ge Shroud på många enheter efter tur ett, samt har uppenbarligen saknat en stor enhet som kan abusa Shrouden.

Helt utan enhet att jämföra med, förutom den interna balansen i Nids tycker jag även att Biovores ska ned ett steg, till komp 3.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Ska jag tolka tystnaden från massorna som "ja, skitbra!"? ☺

Skriv svar