Tyranids - Komp of the Hive Mind

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Olof »

Jag håller helt med Frigobben, något jag själv noterat och vill hitta en lösning på. Önskar kommentar från komptröger.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av LillePer »

Att samla in data från turneringar för att se vilka codexar som presterar/väljs att spelas av vilka spelare osv är självklart önskvärt. Men jag är personligen inte jättetaggad på
att göra det jobbet.

Angående vad man kan tänka sig att spela på turnering så är det säkert en bra fråga att ställa sig själv. Jag testade ju själv chaos i januari, för typ första gången i 7e. Det gör jag inte om...
(Även om turneringen var kul, så var det jobbigt att spela med bakbundna händer...) De har iof fått en del lättnader sen dess, men det är verkligen en codex med inbyggda svagheter. Något vi får titta mer på helt enkelt!

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Enochia »

Jag är med i ETC truppen, och jag sitter även i komp mallen, dessutom brukar jag spela tyranider i kompat, dock så håller jag med om att dom är för högt kompade och håller på att titta på lättningar, kommer antagligen bli generella lättningar på smått och stort
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av frigobben »

@Per, just det här med att samla data från turneringar är ju för mycket jobb, svårt att tolka, och är dessutom hög varians. Onödigt komplext.

Därför förespråkar jag enkelhet med just frågan till toppspelare: Kan du tänka dig att spela kodex X för att kunna vinna nästa kompad turnering? Med svar på exv en femgradig skala där 1 är "inte en chans i helvete" och 5 är "ja, med kodex X kan jag skapa listor som ger mig möjlighet att vinna".

En snabb galupp så har man ett snittvärde på nuläget. Tar tre minuter att svara på. Sedan justerar man kompen tills värdena börjar jämna ut sig.

Det du beskriver med CSM Per sätter ju verkligen fingret på problemet.

(Återigen förespråkar jag ju hellre för snabb justering än för långsam. Vem blir ledsen om det skulle dyka upp massa CSM och Nids i toppen en kort period innan det svänger in?? Inte jag i alla fall, men jag spelar båda så jag är gravt partisk. :) )

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av DHettNeck »

Olof skrev:Jag håller helt med Frigobben, något jag själv noterat och vill hitta en lösning på. Önskar kommentar från komptröger.
Det är alltid svårt att hitta en bra balans i kompen, speciellt för de sämre codexarna, speciellt då dom fortfarande har ett par riktigt bra eller brutna enheter man inte vill släppa in för många av.

Om någon ville ta fram typ ELO statistik skulle det vara grymt, men för att nått sånt ska bli verklighet skulle någon behöva skapa ett sådant verktyg i en integrerad online-plattform som användes på alla turneringarna.

Tyranidlättnader är på gång till nästa version, en ganska lång lista. Sen får vi se om det räcker för att dom ska kännas attraktiva.

När det kommer till vad bra spelare väljer för arméer kan det ju vara av visst intresse, men det tar tid att sätta sig in i en armé+kompmall, för att få till bra listor man gillar. Men ja, dyker en armé aldrig upp på top 10 betyder det nog att den ligger delvis fel.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av DHettNeck »

frigobben skrev: (Återigen förespråkar jag ju hellre för snabb justering än för långsam. Vem blir ledsen om det skulle dyka upp massa CSM och Nids i toppen en kort period innan det svänger in?? Inte jag i alla fall, men jag spelar båda så jag är gravt partisk. :) )
Den som blir ledsen är den som köper massa nya modeller (eller kanske) en hel armé för att den helt plötsligt kompar för bra och sen blir väldigt besviken när dom blir åtstramade igen i mallen efter. Att strypa riktigt bra saker kan man göra i lite större steg, men att lätta på saker måste man ta långsamt, då det är ett ganska stort tids-lagg mellan att en lättning skrivs in i mallen och att den gör skillnad på bordet (just eftersom det är kostsamt i tid och pengar att skaffa nya enheter).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av frigobben »

DHettNeck skrev:
frigobben skrev: (Återigen förespråkar jag ju hellre för snabb justering än för långsam. Vem blir ledsen om det skulle dyka upp massa CSM och Nids i toppen en kort period innan det svänger in?? Inte jag i alla fall, men jag spelar båda så jag är gravt partisk. :) )
Den som blir ledsen är den som köper massa nya modeller (eller kanske) en hel armé för att den helt plötsligt kompar för bra och sen blir väldigt besviken när dom blir åtstramade igen i mallen efter. Att strypa riktigt bra saker kan man göra i lite större steg, men att lätta på saker måste man ta långsamt, då det är ett ganska stort tids-lagg mellan att en lättning skrivs in i mallen och att den gör skillnad på bordet (just eftersom det är kostsamt i tid och pengar att skaffa nya enheter).
Absolut. Dock får man väga den smärtan mot den nuvarande depression som drabbat många nids- och csm-spelare och varit som så under en längre period. Baserat på de vibbar jag känt av. Att vara up to date med turneringar kostar ofta mycket tid och pengar hursomhelst, eftersom det är lite olika upplägg till nästan varje turnering.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Olof »

Blir konstigt om man inte lättar de codexar som behövet det för att bli spelbara för att man är rädd att folk ska förköpa sig på modeller som nu kompar bättre.

Mallen känns också rätt konservativ. Kaos suger, det håller många med om. Ändå kompas deras lite halvbra grejer rätt hårt. Jag tänker att kaos kanske behöver en elddrake och en flygprins med svart klubba för att kunna vara med och tävla i kompat. Om man är rädd för spam kan man ju alltid strama åt det med eskaleringsminus.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av DHettNeck »

Olof skrev:Blir konstigt om man inte lättar de codexar som behövet det för att bli spelbara för att man är rädd att folk ska förköpa sig på modeller som nu kompar bättre.
Det var ju dock inte det jag sa heller ;) Jag sa ju att man inte ska kompa saker FÖR bra, att kompa saker rättvist är det ingen som är emot.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Olof »

Vad tror du om att låta de sämre dexarna lira med mer av sina bra grejer då?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Skriv svar