Tyranids - Komp of the Hive Mind

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Gällande lictorer och deathleaper. Om en jämför med Eldar Rangers som också är bra obektivhållare, men kompar lättare.

Rangers är OS, har 36" skytterange och tål likvärdigt bolterskytte (om en räknar på fyra Rangers, som hamnar närmare i poäng, jämför man med Deathleaper tål dom 2,5 ggr så mycket per poäng).
Antingen ska Lictors ned några steg, eller Rangers upp några steg.

Resonemanget bakom mucolids (Förklarar Grotzkompen) och monsterspam kan jag förstå, om än de tre monstren behöver lite kärlek :)

Gällande critter tycker jag i jämförelse med andra codexar inte att det är så fel med -5 för 145p.
18 Shoota boyz ger -5 för 147p.

Gjorde en lista med vad jag gissade var komp-bra trupper att spamma (alla är nakna, så vissa går göra än mer komp(o)effektiva.
I ordning ser den ut såhär, ju högre upp desta kompvänligare att spamma:
18 Shoota boys
17 Ard boys
10 Systrar
10 Storm Guardians
19 Chaos marines
18 Wyches
18 Boys
19 Blood letters
10 Rangers
27 Hormagants
29 Chaos cultist
19 Guardians
19 Genestealers
18 Kroots
10 Tau Breachers
25 Infantry platoon
5 Tacticals (Inlagda som referens)
27 Termagants
20 Conscripts

För att belysa spannet:
18 Shootas -5 147p
5 Tacticals -5 70p

Astras truppkomp blev jag lite förvånad över.

När jag letade olika extra bonuskomp för många gubbar hittade jag bara Venomthropens och Astras Präst & Kommissar-komp. Men kan såklart missat något. Lite bittert kanske, men känns som en del codexar kommer undan med enheter som ger mer ju fler dudes en har.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Serpent »

Det kanske redan har sagts, men om kompen på småkritter går ned måste kompen på monstren upp. Annars resulterar det bara i en massa monsterlistor som har med billiga kritter som smink... Är målet att få horden mer spelbar i kompat tror jag att det är bättre på det sättet.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av fauh »

Serpent skrev:Det kanske redan har sagts, men om kompen på småkritter går ned måste kompen på monstren upp. Annars resulterar det bara i en massa monsterlistor som har med billiga kritter som smink... Är målet att få horden mer spelbar i kompat tror jag att det är bättre på det sättet.
Exakt vad jag har tänkt hela tiden. Man måste se saker ur ett helhetsperspektiv annars så blir det bara att man använder kompbilliga enheter för att "fylla ut" så att man kan ta mer av de jobbiga sakerna. Inte för att vara den men om man ska se på hur en codex borde kompas (och designas för den delen) så kan man titta på necron codexen. Den har bra internal balance (få superdåliga saker - få superbra saker, resten hänger runt någonstans i mellan spelbar och bra) och kompen reflekterar det. Då kan man inte ta en massa kompsmink för att få in sina OP grejer på högkomp = listorna blir mer balanserade och det går inte direkt att osta till något hårt.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Jag hoppas jag inte gett intrycket att jag försöker ändra kompen så jag ska kunna köra nån tilltänkt ostfest?

Nids är tyvärr ett Codex med extremt dålig intern balans. Jag vill inte tillbaka till tiden när enheter gav plus i komp.
Nu kan jag såklart tänkt fel på någon enhet. Men såsom kompen är idag så skulle spannet mellan bra och dåliga enheter vara såpass stort att det är svårt att sminka in något.

Iom att jag jämfört med såpass många andra codexar har jag hittat kompsmink i princip alla. Crons är snarare ett undantag som bekräftar regeln. Andra bra codexar har relativt lätt att trycka in smink. Så att oroa sig för att nids ska bli skeva på det sättet känns ganska obefogat.

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Serpent »

Asplund skrev:Jag hoppas jag inte gett intrycket att jag försöker ändra kompen så jag ska kunna köra nån tilltänkt ostfest?

Nids är tyvärr ett Codex med extremt dålig intern balans. Jag vill inte tillbaka till tiden när enheter gav plus i komp.
Nu kan jag såklart tänkt fel på någon enhet. Men såsom kompen är idag så skulle spannet mellan bra och dåliga enheter vara såpass stort att det är svårt att sminka in något.

Iom att jag jämfört med såpass många andra codexar har jag hittat kompsmink i princip alla. Crons är snarare ett undantag som bekräftar regeln. Andra bra codexar har relativt lätt att trycka in smink. Så att oroa sig för att nids ska bli skeva på det sättet känns ganska obefogat.
Du har verkligen inte framstått som att vilja tilta kompen över ända, jag ville mest påpeka att en Komp16-armé kan innehålla tre närstridsmonster som dundrar över det mesta i samma division.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Vilka närstridsmonster tänkte du då?

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Halvar »

de där med WS 3 kanske?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Serpent »

Asplund skrev:Vilka närstridsmonster tänkte du då?
Två närstridsFlyranter och en Mawloc. Den kombon skojar du liksom inte bort.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Den kombon kompar 57 + MCP + WC.

Sätt valfri Walker med AV12 mot dem och du har vunnit.

Valfritt flygmonster (inte Kairos) ur demoner (som faktiskt kan panga fordon i skytte) är mer intressant för sin komp.

Att köra fram arméns bästa mobila synaps i närstrid känns inte helt lockande heller.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av fauh »

Mawlocs är väl snarare en objective grabber mer än ett närstridsmonster om man frågar Karl Abrahamson?

Skriv svar