Tyranids - Komp of the Hive Mind

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Serpent »

Asplund skrev:Ska jag tolka tystnaden från massorna som "ja, skitbra!"? ☺
Jag är tyst eftersom jag har gett upp att fatta metat och matten. :roll: Jag applåderar initiativet. Har ingen aning om hur det skulle slå i metat.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Kan skicka dig en excel som visar hur jag tänker med matten! Funderar på att smälla ihop en lite större när jag ändå håller på och posta här när andan faller på.

Är främst insatt i Gbg-metat. Men när jag och Björn i några år nu försökt testa en drös olika Nidslistor och eftersmaken alltid varit att en sitter med en lista som oftast har ett (eller flera) gapande hål i sig, kompar hårdare än listorna vi testar mot och en alltid återgår till SM/Tau efter några försök tänkte jag att det var dags att ta tag i en del av problemet (codexens inbyggda svagheter får vi leva med :)).

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Kimich »

Nu har jag varit borta från 40k i snart ett år så jag kan missa vissa faktorer. Men min uppfattning av kompen är att du har kompsmink och kompsmisk, dvs du har dyra och bra grejer och billigare men sämre grejer. Dessa har en viss symbios då du behöver de billiga för att kunna ta de dyra bra grejerna.
Så vad jag vill säga är att du kan nog inte bara dra ner på 70% av enheterna och sedan behålla de bra grejerna på samma nivå som innan. Då kommer folk bara ta mer av det bra och mindre av det dåliga.

Ett exempel, om en lista bara klarar av att få in en Flyrant på kompen i nuläget så med hjälp av att andra grejer blir billigare så får man in två flyrants istället och jag tror inte det är det du är ute efter. Men det är det som kommer hända. I turnerings meta så handlar det väldigt mycket om att min maxa, vilket kan vara tråkigt men det är så det fungerar.

Jag är inte på något sätt emot dina idéer om nid kompen då det är alltid kul med bugs i alla dess former, men man behöver komma åt min maxandet också. Jag tror att ifall man sänker en massa olika enheter så måste man även höja några andra som är bra, detta hade inte varit så svårt i något annat codex där det är ganska tydligt vad som är bra men för nidsen är det lite svårare där det inte är så tydligt förutom Flyrants.

Om jag förstår det rätt så kompar Tentaclidsen mycket för den kräver väl bara 1 och tar upp en troop? Dvs min max. Här är jag dock inte alls påläst.

Är jag ute och cyklar? Eller låter det rimligt?

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Du har mycket riktigt rätt med kompsmink/smisk.

De okompade nidslistor som körs numera är olika kombos av minst 3 flyrants (tror nån körde fem på etc), 2 mucolid spores (för att spara poäng), 2-3 mawlocs (dom passar bra till flyrants då de också är dodgy, samt är en av två enheter hos nids med AP2 skytte) och helst en lictor (som beacon till mawloc och objektivhållare).

Med mina förslag skulle en sån lista gå upp ett halvt kompsteg ungefär.

En flyrant kompar som Centar med grav. Flyrant två kompar ett helt kompsteg hårdare än en grav-centenhet med 2+ tank.

Risken att nids plötsligt blir OP är rätt ringa ☺

Mina förslag är främst baserade på sådant som kompar snett pga metaändringar, snett inom codexen (allt ska vara intressant att spela) och allmän balans mot andra codex ar (nids ska vara intressant att spela). Det sista är anledningar till varför jag bara tagit upp sänkningar, varav de flesta är på en tiondels kompsteg. Tror det var tre enheter jag vill ha en större sänkning på, Zoanthroper, Maleceptor och Toxicrene. De två sistnämnda har jag aldrig sett på ett spelbord och gissar de kompades hårt pga ny modell syndromet. Zoanthropkompen tror jag (är inte med i kompgruppen) ligger kvar på en hård komp sen dagarna då de var heta i metat.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Ska tilläggas att jag är medveten om att även en liten sänkning på nids billiga trupper kan göra märkbar skillnad på slutkompen. Därför jag jämfört och balanserat med Orksen, för övrigt en Codex som även den mår ganska dåligt i dagens dakkameta (ironi intended).

Ett annat argument mot att jag med mina förslag försökt balansera trupperna internt skulle kunna vara att jag på kuppen föreslagit för hög komp på enheter som andra codexar bara kan drömma om att få spela. T.ex. Lictorer, därav förslag på alliansminus (då de är relativt lätta att alliera in med formation). Deras unika förmågor suddas delvis ut bland Nids, men vore awesomesauce i någon annan arme.

Om jag med nidsögon tittar på några andra codexars enheter såsom Assault terminators, Tank bustas och Wraithlord skulle de kompa klart hårdare ifall de fanns i nidscodexet, men nu gör dom inte det.

Nu tänker jag kliva ut på tunn is och filosofera kring en möjlig anledning, enligt mitt tycke, kompen kan ligga off på Nids.
Nej, jag ska inte dra xenofob-kortet ;)

Förenklat ser jag orker som marinernas kusiner från landet, som gillar att slåss. Snarlika stats på det mesta, småchefer som håller ordning i fortet och ganska all round.

Nids är Eldarernas kusiner från landet (iaf innan Eldar blev bäst på allt, tittar på er nu Guardians!), som gillar att slåss. Spridda stats, var enhet har en specialitet och armen lever på synergier.

Synas eldarer och nids under luppen kan enheterna kännas rätt bonkers, men backar man bak en smula brukar oftast ett korthus synas.

Jag tror många som spelat Eldar några codexar känner igen känslan av att trimma sina listor så de får in alla variabler som krävs för att bygga en kompetativ lista (i kompat klimat), och sen förlora för att enheten som verkligen behövdes den matchen blev korrekt prioriterad av motståndaren, rullade keff eller gick på en dribbling.

Sånt kan göra komp väldigt svårt att sätta (tro mig, jag har subjektivkompat rätt många Gothconlistor).
Eldarernas mall tycker jag ser vattentät ut för övrigt, väl jobbat där!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Asplund »

Hallå?

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av LillePer »

Asplund skrev:
The Swarmlord
Komp: -15 (2MCP)

Deathleaper
Komp: -6

Hormagaunt
Komp: -2, -1 for every 5th additional model

Termagant
Komp: -2, -1 for every 5th additional model

Broodlord
Komp: -4

Mucolid Spore
Komp: -1

Zoanthrope
Komp: -2, -2 for each additional model, -2 per Brood if allied with other army then Tyranids.

Lictor
Komp: -3

Red Terror
Komp: -4

Gargoyle
Komp: -2, -1 for every 5th additional model

Mawloc
Komp: -11 (3MCP), additional -4 if Pheromone trail is available in army. (och såklart behålla extraminuset för flera Mawlocs)

Maleceptor
Komp: -5 (1MCP)

Toxicrene
Komp: -9 (2MCP)
Mycket av tankarna är rimliga och det är helt klart att Nids lyser med sin frånvaro.
Mina initiala funderingar på dina förslag:

Swarmlorden kan gå ner 2-3 poäng men isåfall ska man nog lägga till något combominus med köttbullar.
Deathleaper och Lictorn ligger som de ligger främst för att det är en bra enhet för Tactical Objectives. Även därför första lictorn kompar hårt, nr.2 och vidare kompar väldigt snällt.

Alla critter enheterna kanske borde får någon lättning men med ditt förslag kompar 29 termagaunts -5 för 145 poäng. Det är vääldigt snällt. Tror att någon liten ändring är att föredra.

Broodlord, zoanthroper och redterror kanske ska ner något hack.

Mucolids kompar 2 då de gör att du slipper köpa troops. 30p för att kunna lägga alla dina poäng på roligare saker är bra. Kanske att man kan ändra till:
First 2 units of Mucolids in army -2, then -1

Angående de 3 monstrena så kan de säkert gå ner något hack. Men att sänka ett monster till 40p/komp är inte direkt rimligt. Det är alldeles för bra kompsmink.

Detta är bara mina egna tankar, när alla i kompgruppen har hämtat sig från ETC så kommer vi diskutera mer i detalj!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av DHettNeck »

Vi tar oss en titt på dom till nästa släpp. Generellt verkar dom kompa för hårt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av fauh »

Det är väl generellt problemet med dålig internal balance i ett codex? Man har en massa skräp enheter som kompar 0 och ett par insane enheter som kompar asmycket. Sänker man kompen på skräp enheterna så kommer det inte bli mer av dem, snarare fler av de bra enheterna.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Tyranids - Komp of the Hive Mind

Inlägg av Konfa »

I slutändan handlar det ju om att listan ska bli hård nog att bli utmanad av som motspelare och ha kul att spela själv. Exakta unitfördelningen är ju inte i sig ett tokproblem även om variation är kul?

Summarum: Att det blir lite fler hårda enheter bland nidslistorna känns inte jättejobbigt?

Skriv svar