Kompmallen v1.74 - Beta

Moderator: DHettNeck

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av fauh »

Gladius/ decurion etc har ju nackdelen mot en Cad att du inte kan välja exakt de enheterna du vill. Exempelvis så ta en demicompany så kan du ju ej ta både bikes och assault marines.

Tycker det väger upp oftast. Speciellt när dessa detachments ofta redan har minus.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Precis. Alla detachments kommer med sina för och nackdelar. Generellt är det inte direkt någon fördel att ett "Umbrella Detachment" får ta flera formationer utan allie minus, då de bra formationerna har ett minus i sig. Poängen med att alliera med saker är ju att få synergieffekter vilket man inte brukar få inom ett sådant detachment.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Linus Blixt
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 mar 2014, 17:05

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av Linus Blixt »

Laughing God skrev:Lite Harlequin funderingar.

Undrar om ni kan kolla lite på Phantasmancy och dess klass 3 innan ni spikar v1.74?
Har lite svårt att se Phantasmancy lika effektiv som Runes of Fortune, Malefic eller Divination tex.
Guide, Doom, Fortune, en Eldritch Storm med Apoc blast, re-roll to hit, overwatch på full BS, 4+ inv save, ignore cover mm och gratis demoner är några spells som jag personligen tycker väger tyngre än en spell som ger stealth och shroud, en primaris som kan vara bra och en omvänd invisibility som bara påverkar en fiende enhet.
Några spells låter bra på papper men jag är verkligen inte imponerad. Skulle Phantasmacy kunna prövas av er i kompmallsgruppen som klass 2 istället?

Sedan undrar jag om ni kan ta en titt till på Death Jestern. Han är en T3, 2 wounds kille med 33% chans att klara sig från ett wound.
Hans förmåga är ingen jätte gamechanger och många armeer har tillgång till befäl och andra LD på både 9 och 10 vilket är allt som behövs för ett snittslag på 2D6.
Han har inget närstridsvapen och han hotar inte fordon eller 2+ units något märkbart. Om han får skjuta i 5 turns så får han tex in 2st bladestorm skott. och det krävs bara 5st Boltgun träffar för att göra 2,19999 i wound på honom = död.
En komplättnad till 5 hade inte varit en jättestor skillnad och det finns redan straffkomp för mer än 2st.
Som jämförelse med ett annat exempel jag mötte för inte så länge sedan så har vi Kataphron Destroyers med Heavy Grav Cannon. De kompar 7pts/st, dvs samma som en Death Jester, och är dessutom 5pts billigare än Death Jestern. De går inte bara att buffa med både BS5 och annat skoj, de skjuter dessutom lite hårdare och är lite tåligare.

Jag hoppas mina knapptryckningar inte resulterat i en negativ ton för det är inte min avsikt. Det är bara lite funderingar efter en del spelande med rymdclowner. :)

/J
Bara lägga till att destroyers med grav kompar 8.

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av mtz »

Har lite funderingar på varför en stormtalon kompas så hårt? Dent enda som kompar mer är en stormraven coh en helldrake med flamer ( den kompar 1 avp mer ) och den känns sämre än en drake. Den känns även sämre än eldars olika flyers som bara kompar 12 resp 13. Dom andra böckerna har jag mindre koll på, men Necrons flyers känns inte sämre än stormtalon å e mycket billigare.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

mtz skrev:Har lite funderingar på varför en stormtalon kompas så hårt? Dent enda som kompar mer är en stormraven coh en helldrake med flamer ( den kompar 1 avp mer ) och den känns sämre än en drake. Den känns även sämre än eldars olika flyers som bara kompar 12 resp 13. Dom andra böckerna har jag mindre koll på, men Necrons flyers känns inte sämre än stormtalon å e mycket billigare.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Bra vapen, hover och framförallt turret mounted på Assault Cannonen bidrar mycket, men vi kan kolla på den.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av Newyn »

SW
Rune priest
Runic Axe-1

De har yxan i grunden och kan byta till andra vapen.
Vad är det som gör att yxan kompar extra? Såg att det gällda andra marines också.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av Neth_Oni »

+1s ap2 gör att yxan i de flesta fall är bästa power vapnet i vanliga fall, men på force där det går att plocka en massa (ofta alla) wounds och många modeller som har flera wounds har hög T och/eller 2+ save så blir det lite extra intressant med en force axe

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Newyn skrev:SW
Vad är det som gör att yxan kompar extra? Såg att det gällda andra marines också.
För att det är det bästa vapnet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av Newyn »

SW
Wolfen
-10 each 2+ save BB IC in army.

Om man har en IC med 2+ save och flera enheter Wolfen räknas då det straffet för varje enhet eller bara för antal enheter som det finns IC till?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

dempaattack
Inlägg: 89
Blev medlem: 05 feb 2016, 13:09

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av dempaattack »

Varför har ni inte samma på DA bike squads som visas för marines?
För just nu står inte attack bike som en uppgradering till ravenwing bike squad. Är det meningen att DA ska betala -3 för en attack bike?
Eller måste dom ta -7?

Skriv svar