Kompmallen v1.74 - Beta

Moderator: DHettNeck

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av Iambroborn »

DHettNeck skrev: Vi kan kolla på det. Phantasmancy har framförallt spellen som sätter en av motståndarens enheter i reserv, denna är mycket anledningen till klass 3
Vilken spell är det? Tror inte den finms nämligen..

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Iambroborn skrev:
DHettNeck skrev: Vi kan kolla på det. Phantasmancy har framförallt spellen som sätter en av motståndarens enheter i reserv, denna är mycket anledningen till klass 3
Vilken spell är det? Tror inte den finms nämligen..
Så går det när man pratar från minnet, blandade ihop den med Corsairs skolan.

Hur som finns det väldigt många starka spells i deras skola, inklusive primarisen (som blir grymt bra allierad till eldar tex). Classen tycker jag inte bör ändras, men kanske att det kan bli lite billigare att ta en class3 trollis.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Aouto
Inlägg: 169
Blev medlem: 01 dec 2013, 22:58

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av Aouto »

Jag funderar lite kring komp straffen kring Librarius Conclaven och liknande formationer med psykers om dom inte borde ändras så dom skalar med kompen På dom Psykik Discipliner som man väljer C1; C2 osv. Som det är nu så straffas dom lika hårt oavsett vilka skolor man väljer till sina Psykers.
bara en tanke

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av fauh »

Aouto skrev:Jag funderar lite kring komp straffen kring Librarius Conclaven och liknande formationer med psykers om dom inte borde ändras så dom skalar med kompen På dom Psykik Discipliner som man väljer C1; C2 osv. Som det är nu så straffas dom lika hårt oavsett vilka skolor man väljer till sina Psykers.
bara en tanke
Ganska bra tanke faktiskt. Är inte super rädd för librarius conclave om alla rullar på pyromancy t.ex men 5 rull på t.ex librarius eller biomancy börjar helt plötsligt bli lite jobbigt...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Aouto skrev:Jag funderar lite kring komp straffen kring Librarius Conclaven och liknande formationer med psykers om dom inte borde ändras så dom skalar med kompen På dom Psykik Discipliner som man väljer C1; C2 osv. Som det är nu så straffas dom lika hårt oavsett vilka skolor man väljer till sina Psykers.
bara en tanke
Det känns ganska kul faktiskt. Får kolla på det till nästa stora uppdatering.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av Laughing God »

Hur som finns det väldigt många starka spells i deras skola, inklusive primarisen (som blir grymt bra allierad till eldar tex). Classen tycker jag inte bör ändras, men kanske att det kan bli lite billigare att ta en class3 trollis.
Om de hade kunnat sätta enheter i reserv så hade jag hållt med till fullo om starka spells :)

Om någon unit/Discipline är bra med en viss alliering så borde kanske kompstraffet hamn där? Lite som Jain Zar och Wraithblades. Finns kanske en risk att det blir lite som exemplet ovan annars med Librarian Conclave, att man straffas för värsta allieringen/Disciplinen/kombon fast man kanske tänkt något annorlunda. Ett annat exempel är om man tex vill köra Suncannon till sin WK, man straffas för dubbla Wraithcannons kompet men har ett av det sämsta vapnet en GC kan vara utrustad med i den grymma mörka framtiden.

Ett sätt att minska kompstraff för de allieringskombinationer som ni räknat med är kanske att komplätta för de Codexar som skulle lida (=inte bli lika kraftfulla) av att inte allieras med en annan codex om man vill köra Detachments från endast just det "svaga" Codexet. Tex om ni räknat med att man allierar Harlequins med Eldar och det skulle vara grymt bra så låter det som att ni förmodligen har haft det i åtanke när ni kompar Harlequins. Men om man endast vill köra Harlequins så borde väl det kanske kompa mindre på något sätt?

Och jag är fullt medveten om att ni gör ett riktigt tufft och tidskrävande jobb med kompallen, så Sorry om jag råkar haka upp mig på Harlies just nu. Ville bara se om jag kunde så ett frö.. eller två :)

/J
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av Nora »

Power Klaws för Nobz borde kosta lika mycket som för övriga.

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av Iambroborn »

Testspelat en del med medusa strikeforcen nu och har följande spekulationer av min erfarenhet:

1. Gorgons borde bara kompa hälften eller inte alls om den tas till en kille till fots. Detta av samma anledning som den kompar -3/w istället för -5/w utanför formationen. T4 och FnP är meh


2. Av samma anledning som ovan så borde apotekaren endast bestraffas i formationen med -10 om han sitter på bike. Detta av samma anledning som ni höjde priset på honom pga just bikes. -16 för en apotekare till fots är lite väl...

Tycker överlag att apotekarna kompar lite väl mycket för en 1w modell som lookoutar på 4+. Vindicare eller annan random sniper fixar biffen. Tycker då inte att en sådan modell ska kompa från -16.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Iambroborn skrev:Testspelat en del med medusa strikeforcen nu och har följande spekulationer av min erfarenhet:

1. Gorgons borde bara kompa hälften eller inte alls om den tas till en kille till fots. Detta av samma anledning som den kompar -3/w istället för -5/w utanför formationen. T4 och FnP är meh


2. Av samma anledning som ovan så borde apotekaren endast bestraffas i formationen med -10 om han sitter på bike. Detta av samma anledning som ni höjde priset på honom pga just bikes. -16 för en apotekare till fots är lite väl...

Tycker överlag att apotekarna kompar lite väl mycket för en 1w modell som lookoutar på 4+. Vindicare eller annan random sniper fixar biffen. Tycker då inte att en sådan modell ska kompa från -16.
1. Kanske, men dö börjar det minuset bli ganska komplicerat.

2. Apotekaren kompar ju inte för att den i sig är bra utan för att den boostar karaktärer enormt. 4+ LoS!, 3+ save följt av 3+ FNP är inget man snipear ut. Lyckas motståndaren gör NIO wounds på honom är det ca50% chans att han blir snipead. Inte direkt nått som man kan få till speciellt lätt. Han är fortfarande grym till fots i ett sånt detachment.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v1.74 - Beta

Inlägg av mtz »

Jag hade gärna sett att de olika formationerna i t.ex en Gladius räknas som separata när man räknar komp. Kör jag t.ex ett demo kompani med 2st scout datatchments borde det kompa samma som om jag tagit en cad med 2st scout datatchments.

Ser inte vitsen riktigt med å ge olika former av speciall formationer en sån komp fördel som dom har nu.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Skriv svar