Trögerkomp v1.0 - Beta

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av refabricated »

Imperiet:
- Ministorum priests(från alla ställen man kan ta dem) bör ha 1 straff. Det finns så många sätt att bygga 2+ reroll med dem. Kankse inte är bäst, men det förebygger tråkiga stjärnor.
- Heavy gravcannons, gör nu inte samma miss som easykomp gjorde och glömde bort dessa.

Tau:
- Bredsidor har tappat lite stjärnglans, men 3*3 för 1 poäng känns som ett fynd jämnfört med annat som kostar 1.
- Stormsurgen kan gott ta sig 1 komp med. Den löser många problem för ta med sina d-skott, ap2 plattor men framförallt som counter-charge.

Eldar:
- Scatterlasers, du borde göra skillnad på sådana som sitter på billiga, snabba plattformar(jetbikes) och sådana som sitter på mindre bra platformar(fordon, guardians).
- D-cannons i sig kanske skall kompa ngt. Eller lägg till ngt om d-skott generellt över hela mallen.

Astartes:
- Chaptermasters med 2+ UTAN bike/jump behöver kanske inte komp?
- Vargkonklaven bör kanske kompa?
- Wolfkin, är inte den värd 2? Man klämmer ut rätt mycket synergipoäng ur annan komp när buffar läggs till en 60+ manna enhet. Eller iaf lägga till ngt om att h&r till skiten gör att den kompar 2.

Crons:
- Conclave of the burning one skall kanske kompa. Den blir rätt giftig med 2+ och veil.

Orks:
- Green tide + painboy/maddok?

Tyranids:
- Hive tyrants vart ganska dyra med 1 per modell + flygar-straffet. Räcker inte 1 per 2 modeller?

Mer kommer senare!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Hunter Contingent kompar ju inget så en SS har i princip alltid bs4 och då skjuter den rätt bra.

Att Stompan kompar lika mycket som en WK känns dock lite väl tokigt, rädd för stompas Tröger? ;)


Tycker detta ser ut som ett spännande kompsystem Tröger. Betydligt trevligare och enklare än Swedish Comp och mer likt Easy Comp vilket var himla smidigt. Skoj! :)
Bra att du såg det. Hunter Contingent ska nog kanske kompa 1.

Stompan är jag osäker på. Den känns bättre än flera av de andra dåliga super heaviesarna, men kanske inte 3. Dock är jag aldrig rädd för stompas ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Nurgle skrev:Verkar spännande! Vore kul att testa vid tillfälle.

Innebär det att Tigurius kompar två? Och en allierad IK kompar också två?
Han kompar minst 2 totalt och IKn kompar alltid 2 totalt ja.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

leidstedt skrev:Gillar systemet men inte upplägget. Vore det inte lämpligare om personer röstade om kompen. Är det någon vidrig kombo som finns får man väl vara öppen om den i stället för att fulsitta på den till nästa kompmallssläpp så man kan vinna en turnering. Det gör att fler kommer bli nöjda. Det funkar bra i ITC format. Titta på tiden de spenderar med deras mall och hur de jobbar med att förklara hur olika saker fungerar och interagerar. Community vänligt till tusen.
Nej, hela poängen med systemet är att det ska vara enkelt. ITC röstar mest om rena regeländringar, vilket jag är 100% emot.

All diskussion kring kompen kommer ske här, helt i det öppna. Sen är det fritt fram för alla arrangörer att använda mallen eller inte ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Hylander »

Coolt att du tar uppp bollen efter EC gänget. Kudos!
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Kanon med massa kommentarer. Satt siffror på dom så att det är lättare att svara nedan:
refabricated skrev:Imperiet:
1. Ministorum priests(från alla ställen man kan ta dem) bör ha 1 straff. Det finns så många sätt att bygga 2+ reroll med dem. Kankse inte är bäst, men det förebygger tråkiga stjärnor.
2. Heavy gravcannons, gör nu inte samma miss som easykomp gjorde och glömde bort dessa.

Tau:
3. Bredsidor har tappat lite stjärnglans, men 3*3 för 1 poäng känns som ett fynd jämnfört med annat som kostar 1.
4. Stormsurgen kan gott ta sig 1 komp med. Den löser många problem för ta med sina d-skott, ap2 plattor men framförallt som counter-charge.

Eldar:
5. Scatterlasers, du borde göra skillnad på sådana som sitter på billiga, snabba plattformar(jetbikes) och sådana som sitter på mindre bra platformar(fordon, guardians).
6. D-cannons i sig kanske skall kompa ngt. Eller lägg till ngt om d-skott generellt över hela mallen.

Astartes:
7. Chaptermasters med 2+ UTAN bike/jump behöver kanske inte komp?
8. Vargkonklaven bör kanske kompa?
9. Wolfkin, är inte den värd 2? Man klämmer ut rätt mycket synergipoäng ur annan komp när buffar läggs till en 60+ manna enhet. Eller iaf lägga till ngt om att h&r till skiten gör att den kompar 2.

Crons:
10. Conclave of the burning one skall kanske kompa. Den blir rätt giftig med 2+ och veil.

Orks:
11. Green tide + painboy/maddok?

Tyranids:
12. Hive tyrants vart ganska dyra med 1 per modell + flygar-straffet. Räcker inte 1 per 2 modeller?
1. Ja, dom ska ha straff rakt av.
2. Är redan med i mallen ;)
3. Ja, dom måste strypas mer, det håller jag med om.
4. Ja kanske, man får dock bara D-skott om man har markers som kompar i sig (så komp 4 totalt). Är osäker på om det är värt komp 4 men det är det kanske.
5. Nej det tycker jag faktiskt inte, i slutändan är det mängden str6 bulor som spelar roll.
6. Var tredje kompar ju redan, behövs det mer?
7. Om man tar en sånn så är man antingen dum och kan ta ett kompstraff, eller så har man en plan och förtjänar det ;)
8. Nej, det tycker jag inte. Den tillför inga bra regler och IC+Lvls kompar redan nog.
9. Ja, förmodligen är det bra. För som du säger så eskalerar effekten av de bra saker ordentligt på den enheten.
10. Lägger in.
11. Greentide finns inte längre. Tills GW faktiskt släpper den igen i en Dataslate eller liknande så är den inte aktuell.
12. Nej det tycker jag inte. Dom känns minst lika bra som mycket annat som kompar 1. Dock kan dom kanske exkluderas från antalet flyers.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av leidstedt »

Jag är helt för regeländringar för att spelet inte ska flippa. Att ta bort, göra om, tona ner är bra för att fler ska stanna kvar i hobbyn och kanske till och med åka på turneringar. ITC har flera bra lösningar på regeländringar. Det gör också att jag kan använda modeller. Ett system som är för förbud gör att jag inte kan använda mina modeller. Sjukt tråkigt.

Och det är inte sant att de mestadels handlar om regeländringar. Det är att förenkla verkligheten. De är modeller som man kan använda och regelböcker som ska användas.

Men om man inte är för regeländringar så skriv i stället ut vad och varför saker ska kompa.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

leidstedt skrev:Jag är helt för regeländringar för att spelet inte ska flippa. Att ta bort, göra om, tona ner är bra för att fler ska stanna kvar i hobbyn och kanske till och med åka på turneringar. ITC har flera bra lösningar på regeländringar. Det gör också att jag kan använda modeller. Ett system som är för förbud gör att jag inte kan använda mina modeller. Sjukt tråkigt.

Och det är inte sant att de mestadels handlar om regeländringar. Det är att förenkla verkligheten. De är modeller som man kan använda och regelböcker som ska användas.

Men om man inte är för regeländringar så skriv i stället ut vad och varför saker ska kompa.
Ja, då står vi helt enkelt på helt olika sidor om frågan, och så kommer det nog förbli.

Kompen hindrar dig inte att använda någon modell alls, du får bara inte använda alla samtidigt.

Det står ju vad saker kompar och anledningen är att dom är bättre än mycket annat, därför kompar det. Bra enhet => en del komp, Bruten enhet => mer komp. Svårare är det inte.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av refabricated »

@Tröger
Måste ha missat läsa nått stycke i dokumentet. MIssat saker som att antal dskott kompar, och vilken annan komp somm påverkar SS.
Återkommer ;)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:@Tröger
Måste ha missat läsa nått stycke i dokumentet. MIssat saker som att antal dskott kompar, och vilken annan komp somm påverkar SS.
Återkommer ;)
D-skott kompar inte, men support weapons gör det ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar