Trögerkomp v1.0 - Beta

Moderator: DHettNeck

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Elevatorlake »

Kan jag använda ett exempel för att bekräfta om jag förstått pool choices rätt, det blev lite invecklat för oss som inte är lika djupt inne i det här som många av er är :)

En grey Knights lista.

Nemesis strike force 1 (primary)
1 Librarian ML3
1 Paladin squad
1 Terminator squad
2 Dreadknights

Nemesis strike force 2
1 Librarian ML3
1 Terminator squad
1 Dreadknight

Oathsworn detachment
1 Knight warden


Som jag förstått det skulle denna använda följande pool choices:
1 för warp charges (totalt 12st, varav 2 från troops, alltså 1 pool choice eftersom det är mer än 6 men färre än 12 exkl troops)
2 för två detachments/formations (1 NSF och oathsworn) utöver den första (NSF är en detachment och inte en formation och får därför 1 pool choice även om den är samma faction som min primary?)
1 eftersom GK librarians har tillgång till spells från angels of death (gäller detta vare sig jag drar därifrån eller inte?)
1 för imperial Knight
1 för tre dreadknights (fler än två, färre än fyra)

Totti 6 pool choices och alltså spöstraff eftersom det överstiger gränsen på 5? :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Nurgle »

Vänta lite.. En lvl 1 Librarian kompar 1. Lite väl hårt kanske? Ett förslag kan ju vara att kompa 1 för att använda powers från Angels of death, inte själva accessen i sig?
Så kan man välja hur cheezy man kör helt enkelt men får då också betala för det.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Elevatorlake skrev:Som jag förstått det skulle denna använda följande pool choices:
1 för warp charges (totalt 12st, varav 2 från troops, alltså 1 pool choice eftersom det är mer än 6 men färre än 12 exkl troops)
2 för två detachments/formations (1 NSF och oathsworn) utöver den första (NSF är en detachment och inte en formation och får därför 1 pool choice även om den är samma faction som min primary?)
1 eftersom GK librarians har tillgång till spells från angels of death (gäller detta vare sig jag drar därifrån eller inte?)
1 för imperial Knight
1 för tre dreadknights (fler än två, färre än fyra)

Totti 6 pool choices och alltså spöstraff eftersom det överstiger gränsen på 5? :)
Så vitt jag kan se har du förstått allt korrekt :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Elevatorlake »

DHettNeck skrev:Så vitt jag kan se har du förstått allt korrekt :)
Nu talar jag ju i egen sak men som GK-spelare blir jag lite kränkt av att våra två användbara generiska HQ (librarian och brother-captain/grand master) alltid blir ett pool choice eftersom de har tillgång till angels of Death-disciplinerna, vare sig jag använder de eller drar på santic vilket jag brukar göra?

I övrigt verkar det ju rimligt så tummen upp för ett bra jobb med den! :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Nurgle skrev:Vänta lite.. En lvl 1 Librarian kompar 1. Lite väl hårt kanske? Ett förslag kan ju vara att kompa 1 för att använda powers från Angels of death, inte själva accessen i sig?
Så kan man välja hur cheezy man kör helt enkelt men får då också betala för det.
Inte just nu, regeländringar håller jag mig helst borta ifrån (vilket det skulle vara). Så antingen tar man ett par libbar och gör något av det, eller så får man väl skippa sin libbe. På samma sätt som att man får 1 komp för en chapter master även om han går till fots och saknar vapen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Elevatorlake skrev:
DHettNeck skrev:Så vitt jag kan se har du förstått allt korrekt :)
Nu talar jag ju i egen sak men som GK-spelare blir jag lite kränkt av att våra två användbara generiska HQ (librarian och brother-captain/grand master) alltid blir ett pool choice eftersom de har tillgång till angels of Death-disciplinerna, vare sig jag använder de eller drar på santic vilket jag brukar göra?

I övrigt verkar det ju rimligt så tummen upp för ett bra jobb med den! :)
Tja, vill man handikappa sig själv med flit så får man nog stå sitt kasst ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Elevatorlake »

DHettNeck skrev:Tja, vill man handikappa sig själv med flit så får man nog stå sitt kasst ;)
Onödigt påhopp tycker jag :)

Vore det inte enklare att ta bort de discipliner/powers vi pratar om istället? Jag tycker nuvarande format blir lite haltande av den anledningen att antingen så drar jag inte dessa powers (antingen drar jag från andra discpliner eller så får jag inte dessa powers), och då är 1 pool choice för hög bestraffning, eller så drar jag någon av dessa och då är 1 pool choice för låg bestraffning. Vem vill möta den listan jag skrev med möjligheten att flytta tre dreadknights 12" till en terrängbit och sedan skicka över dessa mitt i motståndarens deployment och charga alla tre i runda 1? Jag skulle behöva duscha länge och varmt för att få bort den smutsiga känslan efter att ha gjort något sådant mot en medmänniska :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av refabricated »

@Elevatorlake
Jag tror att det Tröger försöker åstakomma är en mall med så generella riktlinjer som möjligt. Och det han försöker säga är att vissa codexar/enheter kommer komma lite i kläm tills vidare.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Elevatorlake »

refabricated skrev:@Elevatorlake
Jag tror att det Tröger försöker åstakomma är en mall med så generella riktlinjer som möjligt. Och det han försöker säga är att vissa codexar/enheter kommer komma lite i kläm tills vidare.
Jag är med på det men han skrev ju också att diskussioner och åsikter är välkomna så då kommer de :) Jag ville bara påpeka vad jag tycker är just en sådan klämmig situation som kanske kan finnas med i åtanke vid en uppdatering.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Jag får överväga om man ska kunna välja bort vissa magiskolor för att slippa straffet. Dock ogillar jag att man ändrar i reglerna.

Hela mallen är i övrigt uppbyggd med tanken att man gör optimala val när man bygger sina lista och enheter. Att just trollisare skulle få ett undantag från denna grundstomme känns lite konstigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar