allmänt ork-komp gnäll

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Polypeptide
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 mar 2016, 18:21

allmänt ork-komp gnäll

Inlägg av Polypeptide »

Hej. Jag vill gärna förstå varför:
- en powerclaw kompar mer än en powerfist. ergo om jag tar en powerfist på min bossnob hade jag lika gärna kunnat ta en helt ny trupp med boys...
- en bigmek med ett kustomforcefield i ett vehicle (5+ invulsave mot shooting attacker endast på transporten) kompar lika mycket som den bättre MegaForceField. Jag tycker den borde vara extremt kompvänlig då det är orkernas absolut enda invul-save. Det där med att den är en bubbla gäller trots allt inte för en bigmek som är embarked.
- en painboy på bike är dyrare än en apotekare på bike.
- stackars Ghazghkull Thraka som varken har en värdig dakka eller en invulsave kompar hela 26.
- jag ifrågasätter också varför bosspole kompar överhuvudtaget när 90% av armen dör bolter-döden.

Jag tycker ni borde gå igenom ork codexen igen och tänka om.

mvh

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: allmänt ork-komp gnäll

Inlägg av fauh »

Jag sitter inte i kompmallsgruppen men kan nog förklara lite.

En powerfist på en warboss kompar -5 för han har S5 i grund, dvs S10 med fisten( S10 är MYCKET bättre än S8, på samma sätt som S8 är MYCKET bättre än S7 pga grund av instant-death regler.) Dessutom så har han 4 attacker i grund för enbart 85pt.

En powerfist i övrigt går väl så vitt jag vet bara att köpa på nobs som har 3 attacker. En fist i t.ex. en space marine lista är generellt på en modell som enbart har 2 attacker. Håller dock med om att de lätt hade kunnat få kompa 2 istället för 3.

KFF är ju väldigt bra om han väljer att hoppa ur bilen... och finns väl ingen restriktion för att han inte skulle få göra det. Kompen är satt utefter det jävligaste scenariot inte det mysigaste. Du kan få in ganska mycket skit i en 6" bubbla - därav kompen.

Painboy kompar mer än en apotekare av flera anledningar.

1. Painboy är IC och kan joina en massa olika sorters squads, apotekare är en uppgradering till vissa squads.
2. Painboy har bättre stats än en apotekare i grund.
3. En painboy på cykel kan hänga med ett gäng cyklar som kan vara VÄLDIGT många fler än ett gäng space marine bikers (dubbelt så många) vilket gör att fler modeller får Feel No Pain. Detta är väldigt vanligt att man kompar (fler gubbar som får en bonus => mer kompminus) Här skulle väl man kunna argumentera för en sänkning om man har mindre än ett visst antal cyklar men Det känns klumpigt. Har man en painboy på cykel så har man många cyklar som hänger med. Dessutom så har just listor med painboys och en massa cyklar "terroriserat" hög-komps turneringar.

Gazze vet jag ej. Antar att det är för att han är tuff.

bosspole kompar för att den är jättebra? Att orks dör av dakka är väl ingen nyhet men det är ju därför en boy kostar 6 poäng trots att en boy slåss som 2 marines.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: allmänt ork-komp gnäll

Inlägg av DHettNeck »

Bra förklarat. Är det något som behöver lättas hos orksen (vilket det säkert finns) så är det inte direkt sakerna som nämndes.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar