Kompelikomp

Moderator: DHettNeck

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Kompelikomp

Inlägg av Elevatorlake »

Vad är egentligen "normal" komp för en lista på 2000p om man ska använda det som en indikation för om en lista är 10%-ig hushållsost, en vällagrad grevé eller full on fotsvettsstinkande gorgonzola? Jag vet att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är men det måste väl finnas en indikation i alla fall?

Jag satte ihop en eldarlista (craftworld host bestående av windrider host, wraith host och en avatar) och om jag räknat rätt får den typ -404 i "komppoäng" så om jag utgår från 300, som jag tror att jag förstått att man ska göra, så skulle den hamna på -104? Vad säger det om mig som människa? Att jag är ond och inte förtjänar någon att spela med?

Naturligtvis ser det avsevärt bättre ut utan wraithknighten, som någon tydligen verkar hysa enormt agg mot, men det går ju inte att köra en wraith host utan och jag vill gärna köra en wraith host :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Kompelikomp

Inlägg av LillePer »

Det beror helt på vilken turnering man spelar på, alternativt vad polarna på föreningen vill spela på för hårdhetsgrad.

En normal nivå för kompade listor (med det menar jag lite snällare format, dvs strypta listor) brukar ligga mellan 100-200 i kompminus. Det vill säga hälften till en fjärdedel så mycket minus som din nuvarande lista. Men det är en helt annan klass av listor.
Lite tyngre listor kan man väl hitta på 250-300 i kompminus.

Däremot negativa slutsummor är inte riktigt mallen byggd för att hantera. Då får man vända sig till andra trubbigare mallar eller helt enkelt strunta i det helt och hållet. Dvs erkänna att man spelar blåmögelost och att det är ok.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompelikomp

Inlägg av fauh »

Elevatorlake skrev:Vad är egentligen "normal" komp för en lista på 2000p om man ska använda det som en indikation för om en lista är 10%-ig hushållsost, en vällagrad grevé eller full on fotsvettsstinkande gorgonzola? Jag vet att det är lite som att fråga hur långt ett snöre är men det måste väl finnas en indikation i alla fall?

Jag satte ihop en eldarlista (craftworld host bestående av windrider host, wraith host och en avatar) och om jag räknat rätt får den typ -404 i "komppoäng" så om jag utgår från 300, som jag tror att jag förstått att man ska göra, så skulle den hamna på -104? Vad säger det om mig som människa? Att jag är ond och inte förtjänar någon att spela med?

Naturligtvis ser det avsevärt bättre ut utan wraithknighten, som någon tydligen verkar hysa enormt agg mot, men det går ju inte att köra en wraith host utan och jag vill gärna köra en wraith host :)
Vad är detta fär monster du har byggt ihop?

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Kompelikomp

Inlägg av Elevatorlake »

fauh skrev:
Vad är detta fär monster du har byggt ihop?
Jag hade inte ens tänkt göra något ostigt men det verkar ha blivit långlagrad cheddar av det :)


Windrider host

Farseer skyrunner
Spiritstone of vaddennuhetermenförmodligennågonsomdogförlängesedan

Warlock skyrunner

Vyper med brightlance

3 * 3 scatbikes


Wraithhost

Spiritseer

3 * 5 wraithguard, en av enheterna har d-scythes, alla tre har en wave serpent utan uppgraderingar

Wraithlord med ghostglaive

Wraithknight med ghostglaive och scattershield


En ensam avatar


Tänkte dra på telepathy med alla psychers för att få psychic shriek som verkar bra att ha. Kunde inte bry mig mindre om invisibility men jag gillar att välja disciplin mycket efter primarisen eftersom jag inte vill bygga en lista som bara funkar om jag lyckas dra rätt psychic power, oavsett hur många slag på tabellen jag har.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompelikomp

Inlägg av DHettNeck »

Det där är j en stenhård lista som platsar i okompat, så då får man vackert räkna med att den inte är ok i kompat ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Kompelikomp

Inlägg av Elevatorlake »

DHettNeck skrev:Det där är j en stenhård lista som platsar i okompat, så då får man vackert räkna med att den inte är ok i kompat ;)
Så om jag ska köra wraith host i kompat får jag köra den och typ 300 storm guardians? :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompelikomp

Inlägg av DHettNeck »

Wraith Knight är nästan ospelbart på kompat om det inte är en väldigt hård turnering. Så ska det gå så är det nog 3*enheter wraith blades till fots och sen fylla ut med typ storm guardians och rangers.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kompelikomp

Inlägg av Flogger »

Elevatorlake skrev:Vad säger det om mig som människa? Att jag är ond och inte förtjänar någon att spela med?
Ja.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Kompelikomp

Inlägg av Nurgle »

Flogger skrev:
Elevatorlake skrev:Vad säger det om mig som människa? Att jag är ond och inte förtjänar någon att spela med?
Ja.
Jag vill spela mot den :)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Kompelikomp

Inlägg av Elevatorlake »

Flogger skrev:
Elevatorlake skrev:Vad säger det om mig som människa? Att jag är ond och inte förtjänar någon att spela med?
Ja.
Nu tycker jag du utdelar väl svavelosande dommar. Jag frågade ju i alla fall först hur elak listan var och bjöd inte in någon lyckligt ovetande sisters of battle-spelare på testmatch :)

Nurgle skrev:Jag vill spela mot den :)
Om bara bägge är med på det tycker jag det är rätt kul att köra hårda listor ibland. Men som sagt, det gäller ju att bägge är med på det så inte en dyker upp med rosa moln och den andra med tegelstenar.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar