Kompmallen v1.73

Moderator: DHettNeck

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av Konfa »

Känns ju inte helt orimligt med -3 för dem, command squaden ligger ju där redan och den känns knappast överutnyttjad för sitt kompvärde i den nuvarande mallen?

Edit: Jag har nog aldrig spelat mot eller med den varken med lokala spelgänget eller på turnering.

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av Boggalogg »

Här kommer lite input efter att ha (försökt) spela en Land Raider Redeemer på Warcon. Den är inte på långa vägar värd 16/5... Och det av flera anledningar.
1: Storlek och avsaknad av dozerblades gör att den blir svår att putta runt på ett bord med mer terräng än en fantasyplan.
2: Den är för långsam och saknar räckvidd. Har man som motståndare inget dedikerat anti-tank är det inget problem att spela runt och ignorera den.
3: Har man som motståndare ett dedikerat anti-tank är den ett lätt byte då den likt necrons och eldars fordon inte kan jinka, och eftersom dozerblades saknas står den praktiskt taget alltid i det öppna.
4: Jämför man med vad exempelvis meltor, warscythes och Maulerfiend (som för övrigt behöver ett mycket hårdare eskalerande kompstraff) kompar så finns det ingen anledning i världen att välja en Land Raider framför t ex 3 razorbacks.

Avslutningsvis multi-meltan på taket. Power of the machinespirit i all ära, men -2 för den är bara elakt.

Användarvisningsbild
Talos
Inlägg: 183
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:56
Ort: Värnamo

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av Talos »

Efter att ha möt nämnda lanradier på Warcon kan jag bara hålla med Bogg

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av DHettNeck »

Land raiders kompsänktes redan ganska mycket nyligen. Dock kan det kanske behövas mer. När faqn träder i kraft blir ju PotMS bättre iaf.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Kompmallen v1.73

Inlägg av leidstedt »

Konfa skrev:Känns ju inte helt orimligt med -3 för dem, command squaden ligger ju där redan och den känns knappast överutnyttjad för sitt kompvärde i den nuvarande mallen?

Edit: Jag har nog aldrig spelat mot eller med den varken med lokala spelgänget eller på turnering.
Du har inte mött dem för det är minst 155 poäng skräp med S 3 vapen. Hade de varit OS så kanske de hade varit något. Som det ser ut måste betala 15 i komp och 205 poäng för att de ska bli två skapliga deepstrike enheter som dör rundan efter. Inte riktigt värt det.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av Konfa »

Jag är lite oklar på om du instämmer med mig i att -3 är rimligt. Tidigare inlägg förstod jag det som att du ville ha dem högre?

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av leidstedt »

Jag är med på att de är för högt kompade men det är svårt att hitta balansen i denna mall. Jag finner dock argument som 'jag ser dem inte på turneringar' som rätt vaga då det inte är synligheten utan hårdheten på enheten som ska avgöra kompen. Scions är inte en hård enhet.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av Konfa »

Förutsatt att tanken med kompen är att göra alla, eller så många som möjligt, av modellerna och codexarna i spelet spelbara utgör ju närvaron på turneringar en indikation om något ligger helt fel.

Ser du något på varje turnering och i varje lista ligger det ju troligtvis väldigt attraktivt till i kompen för vad det gör på brädet och vad de kostar i poäng. Det visas genom att spelarna väljer att köpa in enheten trots att den belastar deras komp med en viss summa.

Om det istället finns vissa units som du aldrig ser på brädet är det ju en indikation på att turneringsspelarna inte tycker att modellerna ligger tillräckligt snällt i kompen för att de ska vara värda att välja.

Jag är helt med på att vissa units är svaga för sina poängvärden, men om tanken med kompen är att göra dem värda att ta ändå så måste ju det faktiska utfallet vara en tydlig indikation?

Med det säger jag inte emot att det är hårdheten som ska ligga till grund för bedömningen, ett units spelbarhet är bara en indikation på om kompgruppen och turneringscommunitiet i helhet har bedömt hårdheten likadant. Det är inte två skilda måttstockar.

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av leidstedt »

Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med. Så är det ibland. ;)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av DHettNeck »

Det finns ett problem med "de syns inte på bordet" argumentet. Det funkar bra på modeller folk redan äger i stor utsträckning, kompar dom rätt kommer dom dyka upp i en hel del listor. När det kommer till sämre modeller som folk inte äger kommer dom dyka upp först mär dom blir för billiga i komp, för kompar dom bara som dom ska kommer ingen orka skaffa dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar