Kompmallen v1.73

Moderator: DHettNeck

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av Konfa »

Jag håller med om att det inte är en absolut sanning, därav ordet "indikation". Förutom ren tillgång kan det ju även finnas modeller som är för omständliga att packa eller andra liknande aspekter som gör att man drar sig. Just Scions står väl i en hel del modellskåp hemma dock, det är snygga figurer som är kul att måla.

Men med det sagt känner jag att jag fått göra mina "poänger" och är ju även jävig :) Jag vill få rasta scionsmodellerna utan att det ska kännas som ett stort skott i den egna foten att ta dem istället för ex. veteraner.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av Olof »

Tröger, jag tänker kompar de som ska ska är de en viable option och någon borde vid det här laget ha skaffat dem. Ett problem i en överlag bra mall är att kompa de riktigt dåliga grejerna så snällt att de är värda att spela med. Allies gör ju också att man kan utnyttja det och få in ost på bekostnad av stackars coola scions.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av fauh »

Vad är anledningen till att Conclave of the Burning One kompar -7? Du köper Feel No Pain till din C'tan Shard för 130 poäng och han får 4 "extra" wounds (som blir instant dödade med S8). Är det något jag missar? För 130 poäng så känns det helt ok...

C'tan Shard of the Nightbringer (coolast jue!) 240pt -16 +MCP3
Cryptek 65pt -5
Cryptek 65pt -5
Formationsminus -7

Total: 370pt -33 MCP3 T7 4++ kille med 4 + 2 wounds. (tycker inte att crypteksen kan räknas som riktiga wounds då de inte har invuln och enbart T4 när du väl allokerar wounds till dem).

En idé hade kanske varit att det kompade i MCP? Kanske -2 och 1 MCP eller något? Som det ser ut nu så får du -17 i komp för att du köpt lite extra wounds och 5+ feel no pain till din ohyggligt ineffektiva modell.

C'tans rör sig fortfarande bara 6" och har ganska dassigt skytte. Och hamnar de väl i närstrid så visst, de slår hårt men det är fortfarande bara 4 attacker och iom att de är långsamma så kommer de lätt fångas och låsas av något skräp som de måste stå och hugga igenom i 2-3 rundor. Att du köper till lite skit för en ganska dyr peng för att den ska överleva någon extra rundas skytte så den faktiskt kan komma in och banka känns inte värt -17 komp.

Har ej någon erfarenhet av den i turneringssammanhang dock och tar gärna feedback på mitt resonemang av folk som spelat med / mot den!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av refabricated »

Denna formationen är troligen den bästa som Crons har i kompat atm. Den kommer snarast hårdas till lite.

Det som gör den bra är:
- Extra techs ger bonus wounds, som för skytte har t7 (8 med rätt wargear) plus reanimation.
- Techs kan köpa en hel del medioker wargear som blir hett tillsammans med c'tanen. 4++ t.ex. Småkillarna landar då på 4+/4+ fnp.
- Look-out-sir shenanigans.

Sedan finns det en hel del reliker som är nice på dessa.
- 2+ save
- veil
- god shackle
för att nämna några.

Vidare så skjuter c'taner rätt bra. Visst, du har inte kontroll på VAD de skjuter. Men de flesta resultaten är bra.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av Halvar »

refabricated skrev:Denna formationen är troligen den bästa som Crons har i kompat atm. Den kommer snarast hårdas till lite.

Det som gör den bra är:
- Extra techs ger bonus wounds, som för skytte har t7 (8 med rätt wargear) plus reanimation.
- Techs kan köpa en hel del medioker wargear som blir hett tillsammans med c'tanen. 4++ t.ex. Småkillarna landar då på 4+/4+ fnp.
- Look-out-sir shenanigans.

Sedan finns det en hel del reliker som är nice på dessa.
- 2+ save
- veil
- god shackle
för att nämna några.

Vidare så skjuter c'taner rätt bra. Visst, du har inte kontroll på VAD de skjuter. Men de flesta resultaten är bra.
på tal om deras skytte, är det kompat i samma anda som bäst möjliga resultat eller är det mer likt verkligheten, 67% av resultaten är värdelösa mot det mål man valt?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av refabricated »

Jag gillar din fotnot :)

Det är kompat efter att man väljer mål där man har störst sannolikhet för utdelning.
Det är en bra shooting attack, punkt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av fauh »

refabricated skrev:Jag gillar din fotnot :)

Det är kompat efter att man väljer mål där man har störst sannolikhet för utdelning.
Det är en bra shooting attack, punkt.
Själv tänker jag bara på när Jimmy sköt på en av mina ghost arks på TTT med transcendant versionen och lyckades få in typ 1 eller 2 glances på 4 rundor. Mycket imponerande skytre!

Michael Carl
Inlägg: 994
Blev medlem: 05 nov 2008, 11:14

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av Michael Carl »

Eller så skjuter man tre stora blasts på Orks två rundor i rad.

Tur att min Weirdboy klarade 16 Look-out-sir i rad nu i helgen. ;)

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av fauh »

Det är lite gamble som sagt. Ibland bäst ibland sämst. Oftast är det bara "ok"

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v1.73

Inlägg av Trulsante »

fauh skrev:Det är lite gamble som sagt. Ibland bäst ibland sämst. Oftast är det bara "ok"
Fast med det argumentet vill jag att att vanliga GK strike squads ska sänkas då det är en gamble om man får igenom force och hammerhand.
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Skriv svar