Kompmallen v1.7 - Beta

Moderator: DHettNeck

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av fauh »

Flayed Ones. Förra codexen var de skräp, sen kom nya codexen och de var inte längre förpassade till fluff och skojsstrider utan fick vara med och leka. Sen kom kompmallen och gav de -2 för varje gubbe efter nr 10 och nu står de där och sulkar i skuggorna igen. "varför får inte alla vara med och leka längre?" frågar de sig när
de tittar på Flayed One 11-20 på fel sida kompsträcket.

Idag ska de få upprättelse och det med rätta. Tillbaka in i ljuset med de fläskätande robotarna. Min tanke är att de skall jämföras med sina kusiner Lychguards (av de båda slagen) och Praetorians (även här kollar vi båda smakerna)

20 Flayed Ones 260 pt -34

20 Wounds T4 4+ 80 attacker S4 AP5 Shred.

10 Lychguards med Pinne 250pt -20

10 Wounds T5 3+ 20 attacker S7 AP2

10 Lychguards med sköld 300pt -20

10 Wounds T5 3++ 20 attacker S5 AP3

10 Praetorians med stav 280pt -22

10 wounds T5 +3 20 attacker S5 AP2 (10 S5AP2 skott)

10 Praetorians med pikadoll 280pt -22

10 wounds T5 +3 30 attacker S5 AP4 Rending (10 S6AP6 skott)

snitt poängen för T5 killarna är ~27.5 (kommer räkna på det i jämförelsen nedanför)

100 S4AP5 skott mot flayed ones så får vi 16.6 osavade wounds (16 modeller) 208 pt förlust
100 S4AP5 skott mot de andra ger oss 7.4 osaveade wounds. (7 modeller) 192 pt förlust

50 S5AP4 skott mot flayed ones ger 22.22 osaveade wounds. Står de i en fin liten ruin så tar de enbar 11.11 wounds. (22 / 11 modeller) 260 / 143 poängs förlust
50 S5AP4 skott mot de andra ger 5.5 wounds. Även i en ruin. (5 modeller) 137 pt förlusts

25 S8AP3 skott mot flayed ones ger 20.8 wounds. står de i en ruin tar de enbar 10.4 wounds. (10 modeller) 130 pts förlust
25 S8AP3 skott mot de andra ger 13.8 wounds. Står de i en ruin tar de ~7 wounds. (7 modeller) 192 pt förlust.


Här ser vi att de är ungefär lika tåliga. Som väntat så gynnas de mer av cover saves än sina biffigare motparter men sämre toughness och sämre save gör att det ändå blir att flayed ones åker på mer dask än sina kompisar. Lyckligtvis så kostar de ju mindre per modell! Enda gången de klarade sig bättre var när vi sköt krak missiler på dem (och hade vi varit lite smarta hade vi kanske lyckats få in en ~75 frag missiler istället och gjort mer skada)

Så det jag vill visa på är att de är ungefär lika tåliga. Flayed Ones är lite mer flimsy om vi inte skjuter få hårda skott. Surprise Surprise.

Hur killy är de då? Jag väljer att slåss mot Marines då det är det som är mest relaterbart till

FO
= Flayed Ones
LW = Lychguard with Warscythe,
LS = Lychguards with Shields
PS = Praetorians with Staff
PP = Praetorians with Pistols

GEQ = Veteraner. T3 och 5+ rustning
MEQ = Marines, T4 och 3+ rustning
TEQ = Termies, T4 och 2+ rustning
MC = random nids monster, T6 och 3+.

(jag har för enkelhetens skull räknat med att allt de slår på har WS4, då de har samma WS så påverkar antalet träffar inte så mycket i jämförelsen)

FO mot GEQ ger 40 unsaved wounds (oh god. poor guys)
FO mot MEQ ger 10 unsaved wounds (mums! en hel tactical borta!).
FO mot TEQ ger 5 unsaved wounds.
FO mot MC ger 3.3 unsaved wounds.
--------------------------------------
LW mot GEC ger 8.3 unsaved wounds.
LW mot MEQ ger 8.3 unsaved wounds.
LW mot TEQ ger 8.3 unsaved wounds.
LW mot MC ger 6.6 unsaved wounds.
-----------------------------------------
LS mot GEQ ger 8.3 unsaved wounds.
LS mot MEQ ger 6.6 unsaved wounds.
LS mot TEQ ger 1.1 wounds (eh...).
LS mot MC ger 3.3 unsaved wounds.
-----------------------------------------
PS mot MEQ ger 8.3 unsaved wounds + 4.1 unsaved wounds i skytte ( 12.4 )
PS mot MEQ ger 6.6 unsaved wounds + 3.3 unsaved wounds i skytte ( 10 )
PS mot TEQ ger 6.6 unsaved wounds + 3.3 unsaved wounds i skytte ( 10 )
PS mot MC ger 3.3 unsaved wounds + 1.1 unsaved wounds i skytte (4.4)
----------------------------------------
PP mot GEQ ger 8.3 unsaved wounds + 4.1 unsaved wounds i skytte (12.4)
PP mot MEQ ger 4 unsaved wounds + 1.4 unsaved wounds i skytte (5.4)
PP mot TEQ ger 3.2 unsaved wounds + 0.7 unsaved wounds i skytte (3.9)
PP mot MC ger 3.3 unsaved wounds + 0.8 unsaved wounds i skytte ( 4.1)

Slutsatsen jag drar av detta är att om du vill döda guardsmen så ska man lätt ta till Flayed Ones, Men att döda en massa guardsmen är inte så jävla svårt...

Det sista man skall nämna är då mobilitieten.

Flayed Ones har Infiltrate och DS och med 20 man så kan man få en ganska stor footprint. De har 6" move och med infiltrate så kan de vara inom charge range redan R2 om de vill.

Lychguards är långsamma och kan nog mest realistiskt sätt vara i närstrid R4, kanske R3 om motståndaren är snäll och möts på vägen (i vilket fall man kan anta att motståndaren OCKSÅ gärna vill slåss)

Praetorians är jump inf och kan även de Deepa men med 12" move så behöver de nog inte det. Man kan nog räkna med en R2 eller R3 charge.

Lychguards landar på 12.5 poäng per komp eller 15 poäng per komp om man väljer att byta stav mot sköld. Praetorians på 12.7 poäng/ kompoch då Flayed Ones. 8.1 poäng / komp.

Hade Flayed Ones kompat -1 per extra (dvs man skippar dubbel minus på alla över 10) så hade slut kompen hamnar på 22. En stabil 11.8 poäng / komp, fortfarande hårdare än sina biffigare bröder men inte på 8.1 kompsnivån.

Jag hade lätt kunnat se att man höjde Flayed Ones grundkomp om man tycker att 11.8 fortfarande är för mjukt för de galna skinfläkarna. Kanske till 9 och minust 1 för varje extra så slutkompen hamnar på 24 eller då runt 10.8 men personligen så anser jag att det inte behövs.

Man sänkte nyligen Immortals för man insett att de inte var så farliga som man tidigare trott och kanske borde man se över Flayed Ones också? För visst är det väl inte så att kompmallsgruppen är i hemlig maskopi och konspirerar mot de kära Flayed Ones? (illuminati)

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Spell Familiar »

Posten ovan är lite mitt fel.

Jag tar på mig det här...

Tycker dock att det är bland den bästa argumentationen jag läst.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Twinkle
Inlägg: 205
Blev medlem: 29 dec 2015, 13:25
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Twinkle »

fauh skrev:(jag har för enkelhetens skull räknat med att allt de slår på har WS4, då de har samma WS så påverkar antalet träffar inte så mycket i jämförelsen)
Fast i verkligheten har antalet träffar väldig betydelse då det påverkar allt som följer. Sedan bör man väl ta med initiativ i beräkningen (samt terräng och om den anfallna har defensive grenades eller liknande + overwatch). Sedan är det ofta löjligt många special rules som påverkar.

I övrigt gillar jag den långa posten, kanske att jag skulle vilja ha den mycket längre. Gärna totala stats och alla regler för allt som jämförs (för de av oss som inte har alla codexar men ändå vill förstå).

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av fauh »

Twinkle skrev:
fauh skrev:(jag har för enkelhetens skull räknat med att allt de slår på har WS4, då de har samma WS så påverkar antalet träffar inte så mycket i jämförelsen)
Fast i verkligheten har antalet träffar väldig betydelse då det påverkar allt som följer. Sedan bör man väl ta med initiativ i beräkningen (samt terräng och om den anfallna har defensive grenades eller liknande + overwatch). Sedan är det ofta löjligt många special rules som påverkar.

I övrigt gillar jag den långa posten, kanske att jag skulle vilja ha den mycket längre. Gärna totala stats och alla regler för allt som jämförs (för de av oss som inte har alla codexar men ändå vill förstå).
Det är väldigt få special regler och antalet attacker de får är ju samma i förhållande till varandra. Initiativ är samma för alla och de blir lika påverkade av defensive grenades. Flayed Ones ÄR dock sämre mot overwatch - men enbart för att de är sämre skyddade överlag.

Specialreglerna här är inte särskilt relevanta då Flayed Ones har Fear vilket oftast inte gör särskilt mycket, och praetorians har Fearless. Möjligtvis ser man att Lychguards tappar ännu mer i jämförelse...

Ang. långa poster och jämföra stats så finner man snabbt en problematik med att folk inte pallar läsa det ("TL:DR") och dels att man delar copyright skyddad information vilket kan göra GW ledsna i ögat. Jag försöker ta upp tillräckligt mycket relevant information för att lufta frågan utan att ni andra ska behöva lusläsa codex samtidigt som att ta bort det jag tycker är irrelevant info. Förhoppningsvis så har Kompmallen tillräcklig kunskap om enheterna att de vet om resterande stats på enheterna.

Twinkle
Inlägg: 205
Blev medlem: 29 dec 2015, 13:25
Ort: Göteborg

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Twinkle »

fauh skrev:
Twinkle skrev:
fauh skrev:(jag har för enkelhetens skull räknat med att allt de slår på har WS4, då de har samma WS så påverkar antalet träffar inte så mycket i jämförelsen)
Fast i verkligheten har antalet träffar väldig betydelse då det påverkar allt som följer. Sedan bör man väl ta med initiativ i beräkningen (samt terräng och om den anfallna har defensive grenades eller liknande + overwatch). Sedan är det ofta löjligt många special rules som påverkar.

I övrigt gillar jag den långa posten, kanske att jag skulle vilja ha den mycket längre. Gärna totala stats och alla regler för allt som jämförs (för de av oss som inte har alla codexar men ändå vill förstå).
Det är väldigt få special regler och antalet attacker de får är ju samma i förhållande till varandra. Initiativ är samma för alla och de blir lika påverkade av defensive grenades. Flayed Ones ÄR dock sämre mot overwatch - men enbart för att de är sämre skyddade överlag.

Specialreglerna här är inte särskilt relevanta då Flayed Ones har Fear vilket oftast inte gör särskilt mycket, och praetorians har Fearless. Möjligtvis ser man att Lychguards tappar ännu mer i jämförelse...

Ang. långa poster och jämföra stats så finner man snabbt en problematik med att folk inte pallar läsa det ("TL:DR") och dels att man delar copyright skyddad information vilket kan göra GW ledsna i ögat. Jag försöker ta upp tillräckligt mycket relevant information för att lufta frågan utan att ni andra ska behöva lusläsa codex samtidigt som att ta bort det jag tycker är irrelevant info. Förhoppningsvis så har Kompmallen tillräcklig kunskap om enheterna att de vet om resterande stats på enheterna.
OK... beträffande initiativ tänkte jag mest att det dom slår på kan ha olika initiativ, samt att jag inte vet alls ifall de du jämförde är hög eller låg I. Tackar för svaret. Sedan förstår jag att de du framförallt skriver till, kompmallen, har kunskaperna för att ta till sig ditt argument.

Skriv svar