Kompmallen v1.7 - Beta

Moderator: DHettNeck

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

Läser igenom mitt inlägg och jag skriver som en femåring.

Vad jag försöker få fram är:

1. Det är svårt att komma med konstruktiv kritik då jag inte vet vilka kriterier som gäller. Då jag i tidigare inlägg har sett att man inte ska jämföra kompmallens komp för olika raser bör gör det att jag har svårt att jämföra med sig själv. Vad är utgångspunkten för Guards? Min chansning är veteraner.

2. Är det hårdheten i skytte, rörlighet, närstridsmöjlighet, tålighet, specialregler eller möjligheten till spam som kompas mest?

3. Svårigheten i mallen ligger i att det är klurigt nog att göra en lista som kan kontra listor som är assultig. Allt hänger på en skytterunda och att du får first turn med den lista jag har fått ihop, annars är det gg. Jag har svårt att få ihop något annat.

Ni får väldigt gärna skicka en lista till mig med. Den lista jag hade på Varberg ligger kvar på samma komp som tidigare. Ingen lättnad där i alla fall.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Jag tror det är bättre att göra tvärt om, gör några listor som ni tycker kompar fel/för lite och posta dom här. Då har man en mycket bättre utgångspunkt att diskutera ifrån. Så gör gärna typ 3 olika varienter av listor, skriv ut kompen på enheterna och totalen, så är det mycket lättare att få en översikt. Tyvärr finns det inte tid att sitta och bygga massa listor med alla codexar för oss mallskapare, så vill man få till kompändringar måste man anstränga sig lite och belysa problemen, inte bara säga att atsra kompar för dåligt.

När det kommer till vad som bestämmer kompen så är det helt enkelt ALLT sammanvägt till en helhet: mobilitet, skadeverkan, tålighet, poängvärdhet osv.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

Jag gör 1500 poängslistor som exempel.

Här är en jag spelade på Varberg innan Swekompen.

HQ

Pask Punisher 30 (70pts Pask-140pts Punicher)
Multimelta 2 (20pts)
Exterminator 14 (130pts)
Multimelta 2 (20pts)
Totalt 8 AVP

Ministorum Priest 10 (25pts)

Troops

Platoon (255pts)
Platoon CS 2 (30pts)

Inf Squad 0 (50pts)
Power Axe 1 (15pts)
Meltabombs 0 (0pts)
Inf Squad 7 (50pts)
Power Axe 1 (15pts)
Meltabombs 0 (0pts)
Inf Squad 4 (50pts)
Power Axe 1 (15pts)
Meltabombs 0 (0pts)

Veteran 4 (60pts)
Chimera 6 (65pts)
3 Plasma 5 (45pts)

Veteran 4 (60pts)
Chimera 6 (65pts)
3 Plasma 5 (45pts)

Veteran 4 (60pts)
Forward S 0 (10pts)
AutoC 2 (10pts)

AVP 4

Elites

Ratlings 2 (30pts)

Fast

Vendetta 16 (170pts)

AVP 4

Heavy Support

Wyvern 14 (65pts)
Manticore 15 (170pts)

AVP 4

Total komp 124

Själv tycker jag inte den är stenhård. Två enheter som kan täcka av för scouts. Inget re-roll utom Vendettan. Två enheter som kan röra sig mer än 12 tum och ta objektiv.
Senast redigerad av 1 leidstedt, redigerad totalt 30 gånger.

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

En annan lista som jag har i datorn kompar bättre men är betydligt känsligare. Missförstå mig rätt. Ett fordon är bland det känsligaste som finns då en shaken på en Wyvern och en Leman Executioner gör att de inte får skjuta alls.

HQ

Pask Punisher 30 (70pts Pask-140pts Punicher)
Multimelta 2 (20pts)
Exterminator 14 (130pts)
Multimelta 2 (20pts)
Totalt 8 AVP

Ministorum Priest 10 (25pts)

Totalt 8 AVP

Troops

Platoon (315pts)
Platoon CS 2 (30pts)
4x Plasmaguns 5 (60pts)

Inf Squad 0 (50pts)
Power Axe 1 (15pts)
Meltabombs 0 (5pts)
Inf Squad 7 (50pts)
Power Axe 1 (15pts)
Meltabombs 0 (5pts)
Inf Squad 4 (50pts)
Power Axe 1 (15pts)
Meltabombs 0 (5pts)

Veteran 4 (60pts)
Demolishers 0 (30pts)
2 Plasma 2 (30pts)
Heavy flamer 1 (15pts)

Elite

Ratlings 2 (30pts)

Fast Attack

Rough Riders 5 (130pts)
2xMeltaguns 2 (20pts)
Meltabombs 0 (5pts)

Rough Riders 5 130pts)
2xMeltaguns 2 (20pts)
Meltabombs 0 (5pts)

Rough Riders 5 130pts)
2xMeltaguns 2 (20pts)
Meltabombs 0 (5pts)

Heavy

Wyvern 14 (65pts)
Enclosed 0

Totalt AVP: 7

Total komp: 176

Kul att få rasta sina fålar men känsligheten är total.
Senast redigerad av 1 leidstedt, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Simpilicious »

Fel namn på ett signature system. Den heter just nu Multi-spectrum Sensor Neurochip men ska heta Multi-spectrum sensor suite. :geek:
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Hylander »

@ leidstedt:

Skriv gärna ut vad enheterna också kostar. Jag är ett stort fan av komp/poäng, vilket inte alla är, men det ger en bra bild om hur enheten ligger i kompen, eller ett hum enligt vissa.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

Hylander skrev:@ leidstedt:

Skriv gärna ut vad enheterna också kostar. Jag är ett stort fan av komp/poäng, vilket inte alla är, men det ger en bra bild om hur enheten ligger i kompen, eller ett hum enligt vissa.
Uppdatering sker plötsligt!

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

Om vi då ska in och leka med olika cads och alla nya roliga formationer så kommer det gå åt pipsvängen. Här är en lista som jag tror skulle kunna ha en chans i komp 15-17 klimat. Listan är beroende av cover och har inga camo nets.

CAD

HQ

Company Command 4 (60pts)
Chimera 4 (65pts)

AVP:2

Troops

Veteraner 4 (60pts)
2x Plasmagun 2 (30pts)
Autocannon 2 (10pts)
Chimera 6 (65pts)

Veteraner 4 (60pts)
2x Plasmagun 2 (30pts)
Autocannon 2 (10pts)
Chimera 6 (65pts)

Veteraner 4 (60pts)
2x Meltagun 2 (20pts)
Autocannon 2 (10pts)
Chimera 6 (65pts)

Veteraner 4 (60pts)
2x Meltagun 2 (20pts)
Autocannon 2 (10pts)
Chimera 6 (65pts)

AVP:8

Fast Attack

Armored Sentinel 3 (40pts)

AVP:2

Heavy Support

Leman Russ Vanquisher 10 (135pts)

AVP:4

´Emperors Wrath´ Artillery Company 5

Company Command 4 (60pts)
Chimera 4 (65pts)

Basilisk 10 (125pts)

Wyvern 14 (65pts)

Manticore 15 (170pts)

Enginseer 1 (40pts)

AVP:8

Allied Detachment

Ordo Malleus Inquisitor 10 (34pts)
3xServosculls

Total AVP:21
Komp: 133

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Neth_Oni »

jag kan nog tycka att armoured sentinel kompar lite väl hårt men den där listan har ju nästan lite löjligt mycket AV. Bara att det är 5 chimeror kommer ju dra ner kompen. Tycker faktiskt inte det är särskilt konstigt att den där listan kompar 13

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

Neth_Oni skrev:jag kan nog tycka att armoured sentinel kompar lite väl hårt men den där listan har ju nästan lite löjligt mycket AV. Bara att det är 5 chimeror kommer ju dra ner kompen. Tycker faktiskt inte det är särskilt konstigt att den där listan kompar 13
Jag förstår att fordon kan vara jobbiga. Men skjut på den med en bolter så glansar du. Om vi sveper över samtliga arméer så tror jag (OBS fördomsfull!) att det bara är Guards egna standard vapen som inte kan skada dem.

Och om du inte är imobilized så kommer du få en sida.

Skriv svar