Kompmallen v1.7 - Beta

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Inga mer kommentarer? Annars kommer det en spikad version imorgon med några få uppdtaes.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

Generellt har inget hänt med Guards. Jag har dock inget förslag på vad man kan göra åt det.

Det är inte en skitlätt mall och magi påslaget gjorde det inte lättare. Finns det något som ni kan ändra som gör den mer användarvänlig?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

leidstedt skrev: Det är inte en skitlätt mall och magi påslaget gjorde det inte lättare. Finns det något som ni kan ändra som gör den mer användarvänlig?
Du får vara tydligare än så. Vad är inte lätt att förstå?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015


leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

DHettNeck skrev:
leidstedt skrev: Det är inte en skitlätt mall och magi påslaget gjorde det inte lättare. Finns det något som ni kan ändra som gör den mer användarvänlig?
Du får vara tydligare än så. Vad är inte lätt att förstå?
Det är helt enkelt krångligt att göra en lista som man vill spela. Det är olika listor som Pansar/Monster minus man ska kolla i och dubbelkolla. Men det kan bero på bristande intelligens från min sida.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Iambroborn skrev:Intentional att Hemlock Wraithfighter inte kompar något AVP?
Nej, det måste fallit bort nånstans.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

leidstedt skrev:
DHettNeck skrev:
leidstedt skrev: Det är inte en skitlätt mall och magi påslaget gjorde det inte lättare. Finns det något som ni kan ändra som gör den mer användarvänlig?
Du får vara tydligare än så. Vad är inte lätt att förstå?
Det är helt enkelt krångligt att göra en lista som man vill spela. Det är olika listor som Pansar/Monster minus man ska kolla i och dubbelkolla. Men det kan bero på bristande intelligens från min sida.
Tja, att kolla en tabell i slutet är inte så svårt ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av refabricated »

leidstedt skrev:Generellt har inget hänt med Guards. Jag har dock inget förslag på vad man kan göra åt det.

Det är inte en skitlätt mall och magi påslaget gjorde det inte lättare. Finns det något som ni kan ändra som gör den mer användarvänlig?
@Astra
AVP har generellt blivit ganska mycket billigare. Vilket borde gynna astra då de har en ganska stor arsenal av dem.
Har du konkreta exempel på modeller som du anser är ospelbara i mallen så berätta gärna detta så vi kan se över dem-

@Svår mall
Det är en avvägning mellan hur detaljerad/'fin-lirig' kontra enkel mallen skall vara. Är den inte detaljerad så blir balansen mer fel än rätt. Men på samma gång blir det krångligare att bygga listor. Den har blivit ngt mer komplicerad sedan GW började släppa 30 formationer per codex...
Åter, vilka aspekter/unit-entrys är det som du uppfattar som onödigt svåra? Kanske kan man simplifiera dem?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Jony »

Astra : Det var verkligen typ ingen skillnad alls på förra mallen. min 2000pts Gothcon lista kompar 5 mer nu i den innehöll rätt mycket fordon o infanterister. så istället för 120 så blev den 125. dvs helt ospelbart fortfarande tyvärr. Tycker att de kompar generellt väldigt högt på rätt mycket, tror ni överskattar dem? var ju den andra spelaren som spelade de på Gothcon och tror inte de kommer att öka direkt efter denna mall. vill gärna spela dem men får hoppa över det tills något mer har skett i swecomp mallen.

Ni får gärna skicka mig en spelbar lista om jag har totalt missat något, men har gjort ett flertal och alla är bra mycket sämre än listor till andra factions på samma komp eller oftast har bättre komp.

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av leidstedt »

refabricated skrev:
leidstedt skrev:Generellt har inget hänt med Guards. Jag har dock inget förslag på vad man kan göra åt det.

Det är inte en skitlätt mall och magi påslaget gjorde det inte lättare. Finns det något som ni kan ändra som gör den mer användarvänlig?
@Astra
AVP har generellt blivit ganska mycket billigare. Vilket borde gynna astra då de har en ganska stor arsenal av dem.
Har du konkreta exempel på modeller som du anser är ospelbara i mallen så berätta gärna detta så vi kan se över dem-

@Svår mall
Det är en avvägning mellan hur detaljerad/'fin-lirig' kontra enkel mallen skall vara. Är den inte detaljerad så blir balansen mer fel än rätt. Men på samma gång blir det krångligare att bygga listor. Den har blivit ngt mer komplicerad sedan GW började släppa 30 formationer per codex...
Åter, vilka aspekter/unit-entrys är det som du uppfattar som onödigt svåra? Kanske kan man simplifiera dem?
Som sagt. När jag bygger listor blir det lite wack a mole. Det blir spikar av enheter som kompar massor, som du spelar med, och böset som du inte rör/gömmer för att ta objektiv. Det gör att Guards som är rätt mediokra inte kan uträtta lika mycket som tex SM. Jag har tyvärr inget konkret förslag och hoppas på förståelse.

Det är just det finliriga som jag tycker är svårt. Jag har svårt att få en överblick på vilka enheter som är plus eller minuskomp. Enheter som man kan tycka är ryggraden i en Guardslista kompad rätt hårt. Lemans och Blobbar är ju inte de snabbaste enheterna i spelet vilket gör att jag anser de kompa för mycket mot vad de gör. Jag är osäker på vilka kriterier ni kompar vilket gör det svårt att komma med något konkret. Personligen tycker jag möjlighet till förflyttning kommer före eldkraft i komp prioritering. Men då minsta meltagun kompar oavsett vem som håller den.

Jag har full förståelse för att ni har ett tufft jobb i att göra en så ambitiös mall som ni gör och jag säger inte att jag hade gjort det bättre.

Skriv svar