Kompmallen v1.7 - Beta

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

SW scouts har inte objective secure så därför är dom billigare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av mtz »

Ett förslag är att ändra scouts i sm och ba till -2, och lägga till texten -2 if objective secure.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

mtz skrev:Ett förslag är att ändra scouts i sm och ba till -2, och lägga till texten -2 if objective secure.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Mallen är inte uppbyggd för det. Just nu utgår mallen från att alla troops är tagna i en CAD (det är 0-punkten i mallen), så det är inte så pass enkelt som att bara ändra på något enstaka ställe.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Newyn »

Att de ska ska kompa snällare än SM förstår jag men något som ni också tagit upp är hur mycke poäng saker kostar för sin komp och på den biten ligger sw scout fel. Tror inte det finns några andra enheter som liger på den nivån. Kan utan större problem göra en TWC lista som i stort sett bara kompar på vargar eftersom scouterna kompar så fruktansvärt lite.
Brukar ha tre nyheter som ser ut så här.
5 scouter. 1 Plasmagun, 2 Plasma pistol och bolt pistol. 2 bolter. 115p - 3komp
Har jag poäng men inte komp lägger jag till en Wolf guard med plasmapistol för 25/39p ingen mer komp.
Pga infiltrate och scout kommer jag stå 12" ifrån motståndaren för det mesta beroende lite på terräng.
Det är glaskanoner men om de inte dör skjuter det ut det mesta när de går tillsammans.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Neth_Oni »

Känns det rimligt att 3 Bloodcrushers i Daemons kompar 5 men 10 i Daemonkin? Visst, klart de blir bättre med fearless och blood tithe men kanske inte så mycket bättre?

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Spell Familiar »

Neth_Oni skrev:Känns det rimligt att 3 Bloodcrushers i Daemons kompar 5 men 10 i Daemonkin? Visst, klart de blir bättre med fearless och blood tithe men kanske inte så mycket bättre?
Det stora där är inte fearless (det har de redan) men att de inte lider av instability. Det är ganska stort för utpräglade närstridsdemoner. Gissar jag.

Sen kanske -5 kunde varit -4 men de har faktiskt 3 wounds...
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av refabricated »

Skillnaden är fearless vs. instability.

Drar ned dem ngt fruktansvärt då de kan 'poppa' och att de inte kan joinas av IC:s utan 'daemon'-USR.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Skillnaden är fearless vs. instability.

Drar ned dem ngt fruktansvärt då de kan 'poppa' och att de inte kan joinas av IC:s utan 'daemon'-USR.
Precis. Att man kan joina dom med karaktärer är också en viktig del i det hela.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av fauh »

Tycker det är ganska viktigt överlag att ta upp när man kollar på komp. "Vad för sorts karaktärer kan joina och vad gör de för enheten" ett prima exempel är ju orikan ifrån necron codexen som ger re-roll saves på 1or. Blir snabbt ganska bra med t.ex Wraiths eller hqs med 2+. Eller när man kan joina en 2+ karaktär i en enhet med hög toughness etc.

T.ex så har ju Destroyer lord -5 komp om han chillar med wraiths pga att han ger dem pe vilket är ganska bra.

På tal om det så twc med Wolf priest? Deras statline är typ samma som Wraiths (eller iaf jämförbar) men kompar inget extra att att få pe av wolfpriesten. Nu är pe (unit type) sämre än pe men kanske något minus? Känns som det fortfarande borde kompa något om dlord kompar extra om man har Wraiths.

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Inlägg av Allain »

Jag har en intern grej i Eldar-kompen av relativt liten betydelse, men jag tänkte på det härom dagen.

Är det verkligen motiverat att ge -2 för en Fire Dragon Exarch? Det känns som det i princip alltid är statistiskt bättre att bara ta en drake till för samma komp. Han ger en säker träff om han använder sin re-roll för att träffa (2+ med re-roll) vilket ökar antalet träffar med 0,33 hits, jämfört med en extra drake som ökar den med 0,66. Hans vapen-options är ju inte heller så fantastiska. Firepiken är inte jätteanvändbar, för på den extra rangen har ju inte de andra melta range

Om han använder re-rollen på pen-slaget blir det:

Mot AV 12: 0,6 HP för en drake, 0,82 HP för exarch
Mot AV 13: 0,54 HP för en drake, 0,8 HP för exarch
Mot AV 14: 0,47 HP för en drake, 0,77 HP för en exarch

Mot AV 12 är det bättre med en extra drake (ökning på 0,6 vs 0,22)
Mot AV 13 är det bättre med en extra drake (ökning på 0,54 vs 0,26)
Mot AV 14 är det bättre med en extra drake (ökning på 0,47 vs 30)

Som kompen ser ut nu finns det liksom ingen anledning att ta en exarch för -2 om man kan ta en drake för samma minus. Dessutom får man en char till som kan ge bort assassinate samt hungry for glory. Potentialen för 6 hits har man inte heller med 4+exarch.

Jag kan tycka det är rimligare att ge honom -1 för att differentiera lite. (Jrf -1 för Reaper Exarch som ger ett extra skott)
Mikael Ek

Skriv svar