AVP

Moderator: DHettNeck

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

AVP

Inlägg av Mortarion »

Efter att ha kollat igenom kompmallen blir jag något konfunderad kring hur AVP för olika fordon bestäms. Alltså vilka faktorer det är som påverkar hur många AVP det anses vara värt. Tidigare trodde jag att det var ett generellt mått på hur tåligt fordonet är och att andra faktorer, som exempelvis hur prisvärt det var, räknades in i fordonet vanliga kompminus. Men så verkar det inte vara efter att ha kollat på olika enheter.

Om man tar en DE Venom som exempel. 2 Hull points, AV10 allround, open topped, skimmer och 5+ invo. 2 AVP.
Sen jämför vi den med en SM land speeder. 2 Hull points, AV10 allround, skimmer. 1 AVP. OK, den har inte något invo save, men är å andra sidan inte open topped. Jag skulle säga att de är ungefär lika tåliga.
Ny jämförelse - en IG Hellhound. 3 Hullpoints. 12/12/10. 2 AVP. De är svårare att jämföra eftersom en hellhound inte kan jinka, men jag skulle säga att AV12 och ett extra hull point gör Hellhounden betydligt tåligare. AV 12 eller 10 är en värld av skillnad.
Jag kan köpa att Venomen antagligen är något mer prisvärd än land speeders eller hellhounds (speciellt om man tar många). Men påverkar det AVP?

Eller ett annat exempel - En ork Blitza-bommer. 3 hull points, AV10 allround, flyer. 4 AVP.
Och så jämför vi den med en Tau Sunshark bomber. 3 hull points, 11/10/10, flyer. 3 AVP. Onekligen något tåligare än Blitza-bommern, men ger färre AVP.
Eller DE-flygarna jämförda med varandra. Båda är AV10 allround med 3 hull points, men Razorwingen ger 3 AVP och Voidraven 4.

Så hur funkar AVP egentligen? Jag säger inte att värdena är felaktiga, bara att jag inte förstår vad de är tänkta att representera.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: AVP

Inlägg av DHettNeck »

AVP är tänkt att spegla hårdheten på fordonet, hur bra och prisvärt det är skall synas på den vanliga kompen. AVP är då mest till för att straffa folk som spelar mycket fordon.

Med det sagt är det en lite trubbig skala och ibland hamnar man lite på 2,5 AVP och måste välja ett håll att gå mot. Fordon med väldigt liten spelinverkan (tau bombern tex) kan komma lite billigare undan i AVP för att motståndaren helt enkelt inte behöver bry sig om att döda den. Medans det i venomens fall är extremt viktigt att döda av dom då deras damage output är ganska hög, kombinerat med deras "spamvänlighet" så krävs det något högre AVP för att motverka detta.

Med det sagt så finns det säkert massa fordon där AVPn skulle kunna/behövas justeras då det är enormt många fordon att kompa på en rättvis nivå.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: AVP

Inlägg av Mortarion »

OK. Så hårdhet modifierat efter hur bra modellen är.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: AVP

Inlägg av DHettNeck »

Mortarion skrev:OK. Så hårdhet modifierat efter hur bra modellen är.

Inte nödvändigtvis hur bra modellen är, men en viss modifikation för hur viktigt det är för motståndaren att faktiskt döda den under matchen kan förekomma, eller iaf agera vågmästare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Berga8
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 okt 2015, 15:09

Re: AVP

Inlägg av Berga8 »

Jag håller med föregående talare att i vissa fall "landar" ett fordon enligt mig snarare på 2,5 än 3 osv.
Upplever att oavsett om det är Avp eller vanliga delen av kompen så är det lite av ett problem att man vald diskreta tal istället för kontinuerliga . Hade en enhet kunna få -2,8 istället för närmaste heltal dvs -3 så hade man lyckats balansera det ytterligare.

Men samtidigt vill jag verkligen hylla er som tar fram komplistorna. Sjukt bra jobb!

Skriv svar