Kompmallen v1.6

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Boggalogg
Inlägg: 500
Blev medlem: 27 jan 2010, 08:31
Ort: Kinna
Kontakt:

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av Boggalogg »

Och jag vill återigen lyfta Land raiderfrågan. Med den enorma mängd grav och monster som finns idag är 5avp på tok för mycket. Skulle vilja sänka dels kompen med ungefär 3 och få ner avp till 4. Pjäsen i sig är ett pointsink, så att man skulle använda den som smink är uteslutet.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av refabricated »

@Fauh
Skillnaden mellan t5 och t6 är riktigt signifikant. Vidare så är det bra mkt lättare att gömma en spindel.
Dock så kommer AVP/MCP lättas i kommande släpp, vilket gör livet som spindel lite lättare.

@Bogg
AVP kommer lättas i sin skalning, vi börjar med att se hur mkt lättare det är att spela dem efter detta. Känns de fortf. för dyra att spela efter det så återkommer vi och sänker dem.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av fauh »

refabricated skrev:@Fauh
Skillnaden mellan t5 och t6 är riktigt signifikant. Vidare så är det bra mkt lättare att gömma en spindel.
Dock så kommer AVP/MCP lättas i kommande släpp, vilket gör livet som spindel lite lättare.
Se min edit ang. andra MC som är relevanta att jämföra mellan. (spec. Haruspex)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av refabricated »

fauh skrev:
refabricated skrev:@Fauh
Skillnaden mellan t5 och t6 är riktigt signifikant. Vidare så är det bra mkt lättare att gömma en spindel.
Dock så kommer AVP/MCP lättas i kommande släpp, vilket gör livet som spindel lite lättare.
Se min edit ang. andra MC som är relevanta att jämföra mellan. (spec. Haruspex)
Du kan inte bara plocka siffror ur ett vakuum och jämnföra. Ok, man kan men det blir inte rätt(i våra ögon).

DP:n är bra mkt sämre än spidern av så många anledningar. Poängkostnaden är en av dem. Den kommer aldrig under några omständigheter kunna plocka in sina poäng och därför kompar den bättre.
Vidare så måste man titta lite mer på vad annat som finns i sagda codex, därför kan man inte ta enhet a från codex b och jämnföra med enhet 1 från codex 2. De kommer ha olika relativa värden för respektive codex.
Nu gör du just detta och du gör det från en stark codex mot ett par av de svagaste. För att hitta balans mellan coedxarna måste motsvarande enheter få kompa olika. Se det som olika dimensioner i kompen, eller om du är mer mattematiskt lagd, lägg in z-led till koordinatsystemet.

Det kanske känns lite konstigt och orättvist när man står på sin sida staketet och kolla hur grönt grannen har det. Men då skall du veta att grannen bor i en rutten lada, medans du själva har en snygg villa :D

Konstig analogi kanske, men lite passande :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av DHettNeck »

fauh skrev:
refabricated skrev:@Fauh
Skillnaden mellan t5 och t6 är riktigt signifikant. Vidare så är det bra mkt lättare att gömma en spindel.
Dock så kommer AVP/MCP lättas i kommande släpp, vilket gör livet som spindel lite lättare.
Se min edit ang. andra MC som är relevanta att jämföra mellan. (spec. Haruspex)
Det du missar är att spindeln är enormt poängvärd, vilket inget av dina andra exempel är.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av fauh »

Man pratar om poängeffektivitet och ändå så kompar en C'tan Shard -16 och en Wraithlord -7 trots dubbelt så hög kostnad. Det är nog mycket troligare att en wraithlord tar in sina ~120 poäng helt utan gear än en c'tan som ska ta in 240 poäng.

Kanske låter salty men det är mycket snack om hur Necrons är en stark codex men om man tittar på t.ex. GC så var det väl en av de enskilt svagaste codexarna. Och om det är för att de duktigare spelarna väljer bort necrons så kan man väl se det som en indikation på hur bra bra/dåliga de är?

Tycker det blir lite huxflux när vissa saker kompas beroende på hur de presterar "i teorin" medan andra saker kompar mindre för att de presterar på en viss nivå "i praktiken

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av fauh »

Jag vill påpeka att jag är 100% nöjd med det arbetet ni i komp gruppen gör och ni har full support ifrån mig. Jag önskar bara få lite mer insikt i hur gruppen tänker kring komp och kanske lite få er att tänka till och iallafall formulera era beslut och tankar. Hade jag kunnat hade jag velat ha en lång utläggning ang varför varenda enhet och wargear kompar som den gör men det är kanske en smula för mycket att begära :-)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av refabricated »

Tja, man kan ju alltid svara på dina frågor :)

WL vs C'tan
Ser inte problemet, de kompar typ samma sak, men har högre siffror. Givet att den har en skytteattack, invo-save, mer wounds och en spex-förmåga så ser jag inte problemet.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av fauh »

refabricated skrev:Tja, man kan ju alltid svara på dina frågor :)

WL vs C'tan
Ser inte problemet, de kompar typ samma sak, men har högre siffror. Givet att den har en skytteattack, invo-save, mer wounds och en spex-förmåga så ser jag inte problemet.
Det var kanske ett dåligt exempel, jag ville få fram ett exempel på skillnad i poängeffektivitet. Nu gör jag en såndär dålig jämföra mellan codexarn men jag vet inte riktigt hur man annars ska argumentera för att man tycker att en faktion är hårt strypt i kompen? Vidare till mitt exempel så kanske Raider vs Ghost Ark är mer passande?


55 -4AVP2 vs 110 -13AVP4

Ghost Ark är hårdare men kan bara skeppa runt Necron Warriors och vissa retarderade IC stjärnor som florerar (vem spelar något så korkat?) sen så reparerar de såklart Necron Warriors (f.ö kanske man kan ta bort någon poäng ifrån Ghost Ark i grund och lägga till om man har necron warriors? Gör nog väldigt lite skillnad men om man får för sig att spela en ensam ghost ark så bör den kompa mindre än en med warriors rimligtvis.)

Medan den eminente Raidern skeppar runt lite smått och gått som gynnas väldigt mycket av att vara en snabb open-topped båt. Man kan t.ex. fylla den med lansar eller tjocka monster som vill in och gröta i CC. Raidern är dessutom snabbare och därmed bättre på att hålla objektiv långt borta (man kan argumentera här av vad som gynnas mest av att vara obsec, Ghost ARk som är svår att få bort eller raidern som är bättre på att köra och contesta. Skulle nog påstå att vara snabb trumfar att vara tjock och hård)

Det är helt klart så att 4HP och AV13 är jobbigare att ha ihjäl än 3HP och AV10 men det känns som det representeras av AVP skillnaderna (spec med quantum shielding inräknat)?

2 Raiders vs 1 Ghost Ark är samma poäng men man får lätt in en till raider innan man slår in i samma minus som det man får av en ghost ark.

Hör gärna era tankar kring ovanstående fordon :)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av refabricated »

Vad dödar du en raider med? Bolters / heavy bolters.
Vad dödar du en Ghost arc med? Raketer, meltor? Förtdarande kassa odds.
Vad är lättast att komma över?

Skillanden mellan av10 och 13 är enorm och lite avp täcker inte upp. I synnerhet som att mot bilar som jinkar så är volymen av skott det som avgör om det är effektivt att försöka sänka dem.

Jag förstår att du inte är nöjd med hur dina figgar kompar. Men detta var inget bra exempel att visa det på.
Argument som biter bättre är:
"Dessa modeller spelas inte i denna codexen då enhet a, b och c(från samma codex) är no-brainsers istället."
Håll dig inom samma codex, hitta obalanserna där. Annars är det lätt att dina poster får karaktären "gräset är grönare på andra sidan staketet".

Notera även att just AVP kommer lättas i kommande mall.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar