Kompmallen v1.6

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av DHettNeck »

Vi tar en titt på det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av benmannen »

Jag skulle vilja slå ett slag för Harlequinsupplättningar igen.

Easy kompen är något på spåren när de listar Harlequins som en Very Weak Army. Nu efter hyfsat många matcher med rena Harlequinsarmeer så måste jag säga att de har det verkligen tufft. Listan är riktigt dålig. Rolig att spela absolut men allt dör som flugor.

Och de behöver support av andra Codexar. Typ Eldar eller Dark Eldar är bra komplement, men det som nog funkar bäst är vanliga marines. :)

Så jag föreslår lite allmän upplättning. Typ kompa deras fordon lättare. Voidweavers är crap och en tax man måste köpa till i princip alla listor som man sätter ihop, de kommer man knappt undan om man inte kör enbart formationer med mest Troupes. Jetbikesen behöver lite upplättning också, de blir hyfsat spelbara med sin formation men då beskattas de hårt. Två kompsteg för en liten Jetbikeenhet på 4 stycken svider.

Elitsen borde nog sänkas också. Framförallt Solitairen. Jag kan förstå "oron" för Shadowseerbomber med en massa trollisar i en enhet som deepar in med en Dark Eldarportal eller nåt och kastar 6-7 Psychic Shriek, men det kan man strypa med ett stegrande kompminus. De första tre tycker jag inte ska kompas hårt. De flesta spellsen kan man inte kasta ur en transport och är de till fots så går de åt fort... Och jag tror fortfarade på att göra Death Jesters billigare. Det är en kille som skjuter 3 skott med T3 och 5++ save, för 60p. En scatterlaser och han är död.

Men framförallt upplättade fordon. De klarar sig sällan mer än 2 rundor. De är lika veka som Vypers eller Venoms men det är de enda Harlequins kan köpa, och typ måste köpa om man inte ska alliera in en Raider eller nåt.

Mina 5 cent för att få se fler Harlequinsarmeer på sverigeturneringar.
Senast redigerad av 2 benmannen, redigerad totalt 21 gång.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av fauh »

Kanske jag som är lite korkad men vad kompar en tombblade enhet på 3 med shieldvanes OCH shadow loom. 7 eller 8?

Det står "every 2nd model with shield vanes OR shadowloom -1"

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av LillePer »

Borde bli 7 isåfall. Att du uppfyller kravet på 2 olika sätt borde inte påverka. (Tror jag)

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av fauh »

LillePer skrev:Borde bli 7 isåfall. Att du uppfyller kravet på 2 olika sätt borde inte påverka. (Tror jag)
Yeah gratis +1 cover saves då!!!! Hittade ett hål i mallen alltså! /s

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av Laughing God »

Jag skulle vilja slå ett slag för Harlequinsupplättningar igen.

Easy kompen är något på spåren när de listar Harlequins som en Very Weak Army. Nu efter hyfsat många matcher med rena Harlequinsarmeer så måste jag säga att de har det verkligen tufft. Listan är riktigt dålig. Rolig att spela absolut men allt dör som flugor.

Och de behöver support av andra Codexar. Typ Eldar eller Dark Eldar är bra komplement, men det som nog funkar bäst är vanliga marines. :)

Så jag föreslår lite allmän upplättning. Typ kompa deras fordon lättare. Voidweavers är crap och en tax man måste köpa till i princip alla listor som man sätter ihop, de kommer man knappt undan om man inte kör enbart formationer med mest Troupes. Jetbikesen behöver lite upplättning också, de blir hyfsat spelbara med sin formation men då beskattas de hårt. Två kompsteg för en liten Jetbikeenhet på 4 stycken svider.

Elitsen borde nog sänkas också. Framförallt Solitairen. Jag kan förstå "oron" för Shadowseerbomber med en massa i en enhet som deepar in med en Dark Eldarportal eller nåt men det kan man strypa med ett stegrande kompminus. De första tre tycker jag inte ska kompas hårt. De flesta spellsen kan man inte kasta ur en transport och är de till fots så går de åt fort... Och jag tror fortfarade på billigare Death Jesters. Det är en kille som skjuter 3 skott med T3 och 5++ save, för 60p. En scatterlaser och han är död.

Men framförallt upplättade fordon. De klarar sig sällan mer än 2 rundor. De är lika veka som Vypers eller Venoms men det är de enda Harlequins kan köpa, och typ måste köpa om man inte ska alliera in en Raider eller nåt.

Mina 5 cent för att få se fler Harlequinsarmeer på sverigeturneringar.
+1

Jag vill inget hellre än att köra monoquins, men det är tufft med den komp de utsätts för.
Förrutom att det behövs lite upplättning, skulle man inte kunna testa något nytt och ge + i komp om man enbart kör Harlequin Codex?
Bara en tanke, vet ej om ni provat det förr.
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av DHettNeck »

LillePer skrev:Borde bli 7 isåfall. Att du uppfyller kravet på 2 olika sätt borde inte påverka. (Tror jag)
Precis så är det. Spontant känns kompen ganska tydlig. Hade sakerna kompat var för sig hade dom ju haft 2 olika entrys.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av fauh »

DHettNeck skrev:
LillePer skrev:Borde bli 7 isåfall. Att du uppfyller kravet på 2 olika sätt borde inte påverka. (Tror jag)
Precis så är det. Spontant känns kompen ganska tydlig. Hade sakerna kompat var för sig hade dom ju haft 2 olika entrys.

Som sagt, uteslut inte att jag är korkad.

Niklas
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 okt 2009, 21:27

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av Niklas »

Jag vet inte om det är menat eller om det är en miss men en Chaos Lord i C:CSM och en Chaos Lord i C:KDK får båda -12 komp för att ta en juggernaught. Däremot så kostar en juggernaught 35p i C:CSM och 45p i C:KDK trots att de i övrigt är likadana.

Bara en tanke som slog mig när jag satt och bläddrade i böckerna i helgen. Tänkte att jag nämner det här då det verkar lite konstigt.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av DHettNeck »

Niklas skrev:Jag vet inte om det är menat eller om det är en miss men en Chaos Lord i C:CSM och en Chaos Lord i C:KDK får båda -12 komp för att ta en juggernaught. Däremot så kostar en juggernaught 35p i C:CSM och 45p i C:KDK trots att de i övrigt är likadana.

Bara en tanke som slog mig när jag satt och bläddrade i böckerna i helgen. Tänkte att jag nämner det här då det verkar lite konstigt.
Jag ser inte riktigt det konstiga. Modellerna blir lika bra i slutändan och kompar samma, en kostar marginellt mer, vilket gör den lite sämre, men också att den får bättre komp/poäng, så det känns som det ska tycker jag.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar