Kompmallen v1.55

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Kompmallen v1.55

Inlägg av DHettNeck »

Då är den spikad med feedbacken från er och även ett mer utvecklat alliestraff.

Kompmallen v1.55

Detta är inte med:
1) War Zone Damocles - Kauyon
2) War Zone Damocles - Mont'ka
Dessa kommer komma med till nästa version (v1.6)

Ändringskod
Blå = ny sak/"neutral" ändring
Röd = strängare komp
Grön = snällare komp
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av fauh »

Vänta lite här nu... allieringsminuset låter alla eldar killarna köra tillsammans? Så du kan ha webway portal deepstrike ande raiders med firedragons i utan att det räkna som russinplock? Vet ej hur tanken var här. Eller var det tänkt att DE ska kunna alliera med Harlequins utan problem?

Edit: my bad jag läste or istället för and. Inte lika illa iallafall.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av DHettNeck »

Det är ett undantag för att harlies och ad mech inte skulle drabbas av alliestraffet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av Röde »

Inga ändringar alls på Ad Mech?

Bra att de dodgear ally minus för första detachment utanför primary iofs.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:Jag skall ta och försöka hitta lite fler exempel till dig Tröger, men jag är rädd att det kanske hamnar i facket att vi (för det gör ju vi alla) uppfattar vissa saker som bättre/sämre.

Att allieringar skall kompa är självklart men vissa codexar är svaga i grund och behöver dem medan andra är starka i grund och därmed klarar sig utan. Av detta skälet slår ju allieringsminuset lite olika på codexarna. Att säga att alla drabbas och att det blir ett nollsummespel är således felaktigt.

Det jag försöker framhäva är att de codexarna som står sig bra ensamma nog skall få sig en törn. De som kan det är de med många val eller inga dåliga val. Så som tex SM, Necron och Eldar av dessa tre så anser jag nog att SM och Necrons har strypts mer i relation till vad eldar har men så som jag skrev inledningsvis så kanske det hanmar i tycke och smak. Dessutom brukar ett vanligt argument vara att man inte skall jämföra codexars enheter rätt av då de gärna skall ses i ett större perspektiv. Detta gör det svår att "bevisa" ståndpunkterna.

Vidare finner jag att Tau, Dark Eldar och Orkerna är starka i mallen och klarar sig gott utan allieringar vilket gör att man kanske bör se över dem.

Ghostkeelen är nämnd och där anser jag väl inte att stealthteamen är sådana sänken att som du anser. Jag anser att de mycket väl kan spelas nära ghostkeelen och göra nytta.
Nu har ni gett dem lite minus i nya mallen så vi får väl se hur den känns. Dess formation ger ju -7 för varje ghostkeel står det räknas då även den första med dvs -9 i grund?
Vidare har ju markerlightminuset escalering försvunnit och blivit inbakat i enheterna. Att detta gör tex lågt kompade enheter likt Fire Warriors (eller vad de numera heter) blivit klart bättre då de har rejäl nytta av lite extra BS/Ignore cover enligt mig, detta syns inte i kompen. Fler markerlights gör att Tau blir klart svårare att chargea vilket är deras Akilleshäl. Dessutom känns ignore cover rätt bra vilket kompas hårt för tex auspex så varför inte här? (Reotrisk fråga då jag anser att Tau har mycket stor nytta av det gentemot fordon och annat jinkande. Allt handlar inte om gravs eller meltor)

Dark Eldar fick lite spö på båtarna (tror det var -1 extra) vilket gör ca -7 om man spelar fem båtar. Inget större uppstramning av något som jag finner vara en av de klart bästa codexarna i 15 snåret.

Orkerna som känns som botemedlet till DE fick ett lite hårdare minus bike med extra -5. Detta är väl någorlunda ok men om man släpper lite på vissa saker så får man fortfarande in 2-3 enheter á 15 FNP bikes på komp 15 ev 14. Vilket känns .. hårt. Meganobsen i trukk fick ett extra minus på -3 vilket känns rimligt kanske tom -4 men jämför man med DE så skulle -2 räcka.

Om man nu skall jämföra lite (vilket vi inte skall men ändå)

Warboss -3
Bike -12
Powerklo -12

ca 100+ p för -25

CM -12
Bike -10
2+ -4
fist -3

ca 200p -29


Demonprins -5
Flygande -10
lvl1 -5
3+ -2
lesser reward (st8 ap2) -2

ca 250p -24p


Rent spontant så har väl orkerna fått det lite väl hårt i detta men som sagt man kanske inte skall jämföra såhär rätt av men ibland så belyser det väl vissa felaktigheter.
Känns som orkkillen kompar bra mkt hårdare.

Lite såhär går mina tankar i det hela. Just nu känns väl det som att man kanske skulle spela Tau. Varför? Jo eftersom Orker och DE verkar bra, så är ju botemedlet mot dem just ignore cover och eftersom deras save är kiss så ja... Dessutom så finner jag att Tau, numera, klarar sig rätt bra mot CC eftersom man har overwatch samt att man kan använda markerlights där (som jag ser det som man lättat på) samt att Tau kan hjälpas åt i overwatchen så har nästan deras nackdel försvunnit helt. Att sedan de har fått två MC som kan spelas i kompat jämför med 5+ år sedan gör ju inte sakerna lättare för en CC orienterad arme.

Vad slår Tau då? CSM Landraider med dirgecaster och massa arga pojkar i. Men det är ju inte så bra mot allt annat så..

Annars är det nog eldar som kan fixa till det lite i vanlig ordning men det är lite mer tight där.
Bra post överlag. Försöker svara så gott jag kan.

När det kommer till allies tycker jag inte det slår generellt mer på vissa. På viss kompspann (men ganska få) kan man behöva allies med vissa arméer men i vissa andra kompspann funkar dom utmärkt utan allies. Om en armé är för dålig på kompat utan allies är det förmodligen kompen på den armén som behöver lättas, inte alliestraffet som måste tas bort.

Stealth Cadre kompar minst -9 ja, så varje Ghostkeel i den kompar ganska mycket.

Har du spelat stealth suitsen nån gång? Jag har och dom är verkligen inte bra, dom är på helt fel plats om dom är inom 6" från keelen, vilket gör bonusen svår att få. Visst nån annan kanske lyckas använda dom bättre än mig, men dom är så ömtåliga, så är dom inte ute på en flank så dör dom väldigt lätt.

Marklightminuset är ändrat ja, det som har hänt är att de stabila markerlightsen som folk brukade spela nu kompar MER än tidigare, medans de dåliga markerlightsen nu kompar lite snällare iom att eskaleringen är borttagen. Så visst, nu kan man få in mer ömtåliga markers än förut, men förut var dom ospelbart dyra i mallen. Vi får se hur det kommer slå, men generellt kompar markers nog MER nu än förut när man ser till vad folk faktiskt spelade. Men visar det sig att dom är för bra så får vi strypa dom mer. En auspex kompar mycket absolut, men den hjälper alla enheter som skjuter, det gör inte markers, dock kanske det skulle in något extra minus för markers i ett Hunter Contingent då dom faktiskt kan användas av flera.

Ork bikes och warboss kan behöva ses över mer, men eftersom ingen påpekat det tänkte vi att folk var nöjda med ändringarna i Betan. Dominerar dom fortfarande får vi kolla på dom igen till v1.6

Jag tycker också att du överskattar overwatchen från tau ordentligt. Har man inte broadsides är den inte så märkvärdig även om man har några markers, den är iaf inte speciellt mycket värre än DAs.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av DHettNeck »

Röde skrev:Inga ändringar alls på Ad Mech?

Bra att de dodgear ally minus för första detachment utanför primary iofs.
Nej. Dom fick slippa alliestraffet vilket är en indirekt ökning. Det får räcka för denna gången. Men posta gärna dina förslag i denna tråden så kommer dom övervägas till v1.6 :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:
Röde skrev:Inga ändringar alls på Ad Mech?

Bra att de dodgear ally minus för första detachment utanför primary iofs.
Nej. Dom fick slippa alliestraffet vilket är en indirekt ökning. Det får räcka för denna gången. Men posta gärna dina förslag i denna tråden så kommer dom övervägas till v1.6 :)
Rangers bör ligga på samma nivå som Vanguards.

Electro Priests. Ska de kompa överhuvudtaget?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av Flogger »

Ja, de bör kompa. Däremot kanske deras komp bör sänkas då de aldrig någonsin spelas med nu.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av Hylander »

Ang ghostkeelen så känns det bättre med uppdateringen spec formationen. När det kommer till stealth suitsen så var min post där ett svar på att tidigare skulle suitsen ses som en skatt på att man tog formationen vilket jag inte ansåg de vara. Jag har inte spelat dem men jag har mött dem i formationen. Men som tidigare sagt så är väl åsikterna olika om vad som är bra/dåligt.

DA har en bra overwatch men det är väl inte lika viktigt för dem som för Tau att hålla sig undan en CC. Dessutom är det ju bara dem man chargar som skjuter OW inte hela armén. Men som tidigare sagt så är väl åsikterna olika om vad som är bra/dåligt.

Jag spelar sällan tau och jag antar att du sällan möter dem utan rattar dem. Det gör ju att jag tenderar att tycka de skjuter som fan och du antaligen inte tycker de skjuter tillräckligt. Men som tidigare sagt så är väl åsikterna olika om vad som är bra/dåligt. ;)

Jag tror dock inte Tau är galet felkompade (lite som orkerna ungefär) dock tycker jag fortfarande att DE ligger fel om vi kollar runt komp 15. Det är just detta som gör att Tau bör vara bäst runt komp 15. Problemet löser sig enklast genom att sätt DE där de skall vara, enligt mig då...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kompmallen v1.55

Inlägg av Flogger »

Stealth suits är verkligen inte en tax, de är stört bra med bs4. 24 S5 skott på snubbar som alltid har 2+ cover...var exakt är taxen?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar