Kompmallen v1.55 - Beta

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:Men allieringsminuset som, för några versioner sedan, togs bort ersattes väl av andra specifika minus eller helt enkelt genom skärpning av vissa enheter.
Inte direkt. Det finns några få sånna, men dom förtjänar sitt extra straff utöver allieringsminuset i sig.
Hylander skrev:Till detta kommer att vissa codexar är rätt bra i mallen (enligt mig såklart) så som DE, orker, Eldar och Tau som står sig väldigt bra utan allieringar.
Eftersom jag ser problemet främst där så kanske det är i dessa segel som vinden skall blåsas (mojna?).
Codexarna du nämnde ströps åt efter TTT. Har du några specifika saker som behöver strypas i dessa får du gärna komma med input så ska du se att det kommer fixas. Även dessa codexar drabbas ju av de nya minusen för allies om dom tar tex 2*CAD.

Vi är extremt öppna för input, så det är bara att påpeka saker som kompar fel. Ju bättre man motiverar det (gärna med listor och jämförelser) desto större chans är det att man får sin vilja igenom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Konfa »

Avengers som inte är i sin egen shrine, men väl i en klassisk aspect shrine, kompar inget extra för sin bs5 och "immune to psychology". Är det tanken, eller tänker jag snett när de borde gå att ta i en sådan formation?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av refabricated »

Aspect shrine i sig kompar 1 extra. Vidare tappar du obj secure.

Vad är bäst? BS5 eller objSec?

På en enhet som inte direkt har som huvudjobb att göra skada är det inte helt uppenbart.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Konfa »

Håller med om att det inte är helt klart. Tänkte mest att de ofta är squishy och små nog att inte vinna så mycket på obsec heller.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av fauh »

Jag är mest ledsen för att jag måste betala 5 komp för en Royal court och därmed öka kompen med typ 33% :-(

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av refabricated »

@Konfa
Finns rätt mkt värde i att kunna hoppa ut ur sin transport/ruin och springa fram till ett annars contestat obj och säga "pax för supremacy/ascendancy/domination".

@Fauh
Du har igen det på att en massa saker hos necrons blivit billigare. Ta äpplena med citronerna. :)

Vidare så kan man inte bara se hur kompen på verkar "mig" och känna sig som en förlorare.
Kompen drabbar alla, så relativt de flesta listor så är din komp oförändrad.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Konfa »

Håller helt med. Var mest en fråga om hur tankegångarna bakom har gått.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av fauh »

Varför ska du alltid sitta och vara sån Olof. Här ville jag sitta och vara bitter. All min kreativitet stammar ur ilskan över hur orättvis världen är mot mig som vit medelklass man mellan 25-45.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av refabricated »

fauh skrev:Varför ska du alltid sitta och vara sån Olof. Här ville jag sitta och vara bitter. All min kreativitet stammar ur ilskan över hur orättvis världen är mot mig som vit medelklass man mellan 25-45.
Det är en glädje att göra dig besviken :D

http://40.media.tumblr.com/tumblr_ls28g ... o1_500.jpg
Kanske passar bättre? :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Hylander »

Jag skall ta och försöka hitta lite fler exempel till dig Tröger, men jag är rädd att det kanske hamnar i facket att vi (för det gör ju vi alla) uppfattar vissa saker som bättre/sämre.

Att allieringar skall kompa är självklart men vissa codexar är svaga i grund och behöver dem medan andra är starka i grund och därmed klarar sig utan. Av detta skälet slår ju allieringsminuset lite olika på codexarna. Att säga att alla drabbas och att det blir ett nollsummespel är således felaktigt.

Det jag försöker framhäva är att de codexarna som står sig bra ensamma nog skall få sig en törn. De som kan det är de med många val eller inga dåliga val. Så som tex SM, Necron och Eldar av dessa tre så anser jag nog att SM och Necrons har strypts mer i relation till vad eldar har men så som jag skrev inledningsvis så kanske det hanmar i tycke och smak. Dessutom brukar ett vanligt argument vara att man inte skall jämföra codexars enheter rätt av då de gärna skall ses i ett större perspektiv. Detta gör det svår att "bevisa" ståndpunkterna.

Vidare finner jag att Tau, Dark Eldar och Orkerna är starka i mallen och klarar sig gott utan allieringar vilket gör att man kanske bör se över dem.

Ghostkeelen är nämnd och där anser jag väl inte att stealthteamen är sådana sänken att som du anser. Jag anser att de mycket väl kan spelas nära ghostkeelen och göra nytta.
Nu har ni gett dem lite minus i nya mallen så vi får väl se hur den känns. Dess formation ger ju -7 för varje ghostkeel står det räknas då även den första med dvs -9 i grund?
Vidare har ju markerlightminuset escalering försvunnit och blivit inbakat i enheterna. Att detta gör tex lågt kompade enheter likt Fire Warriors (eller vad de numera heter) blivit klart bättre då de har rejäl nytta av lite extra BS/Ignore cover enligt mig, detta syns inte i kompen. Fler markerlights gör att Tau blir klart svårare att chargea vilket är deras Akilleshäl. Dessutom känns ignore cover rätt bra vilket kompas hårt för tex auspex så varför inte här? (Reotrisk fråga då jag anser att Tau har mycket stor nytta av det gentemot fordon och annat jinkande. Allt handlar inte om gravs eller meltor)

Dark Eldar fick lite spö på båtarna (tror det var -1 extra) vilket gör ca -7 om man spelar fem båtar. Inget större uppstramning av något som jag finner vara en av de klart bästa codexarna i 15 snåret.

Orkerna som känns som botemedlet till DE fick ett lite hårdare minus bike med extra -5. Detta är väl någorlunda ok men om man släpper lite på vissa saker så får man fortfarande in 2-3 enheter á 15 FNP bikes på komp 15 ev 14. Vilket känns .. hårt. Meganobsen i trukk fick ett extra minus på -3 vilket känns rimligt kanske tom -4 men jämför man med DE så skulle -2 räcka.

Om man nu skall jämföra lite (vilket vi inte skall men ändå)

Warboss -3
Bike -12
Powerklo -12

ca 100+ p för -25

CM -12
Bike -10
2+ -4
fist -3

ca 200p -29


Demonprins -5
Flygande -10
lvl1 -5
3+ -2
lesser reward (st8 ap2) -2

ca 250p -24p


Rent spontant så har väl orkerna fått det lite väl hårt i detta men som sagt man kanske inte skall jämföra såhär rätt av men ibland så belyser det väl vissa felaktigheter.
Känns som orkkillen kompar bra mkt hårdare.

Lite såhär går mina tankar i det hela. Just nu känns väl det som att man kanske skulle spela Tau. Varför? Jo eftersom Orker och DE verkar bra, så är ju botemedlet mot dem just ignore cover och eftersom deras save är kiss så ja... Dessutom så finner jag att Tau, numera, klarar sig rätt bra mot CC eftersom man har overwatch samt att man kan använda markerlights där (som jag ser det som man lättat på) samt att Tau kan hjälpas åt i overwatchen så har nästan deras nackdel försvunnit helt. Att sedan de har fått två MC som kan spelas i kompat jämför med 5+ år sedan gör ju inte sakerna lättare för en CC orienterad arme.

Vad slår Tau då? CSM Landraider med dirgecaster och massa arga pojkar i. Men det är ju inte så bra mot allt annat så..

Annars är det nog eldar som kan fixa till det lite i vanlig ordning men det är lite mer tight där.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar