Kompmallen v1.55 - Beta

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Kampanjböckerna kommer inte med förens nästa släpp. Redan denna mallen har väldigt mycket nya ändringar och behöver sätta sig lite.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av fauh »

DHettNeck skrev:Problemet är dock att många av russinen inte blir russin förens man plockat dom ur kakan, så man kan inte på ett rättvist sätt kompa dom i sina respektive mallar.

Huruvida man tycker det är fluffigt eller gillar det spelar ingen roll, blir listan bättre av att ha fler än ett detachments, oavsett om dom är samma faction eller inte, så måste det kompa mer.

...

Det här tänket vet jag inte om jag köper. Det måste ju vara olika värt för olika codexar att ha multipla detachments. Jag står fast vid att jag tror att det ultimat kommer leda till ett sämre metagame. Det kommer definitivt gynna vissa codexar mer än andra - och det är här jag menar att kruxet är.

Jag kanske inte fattar men kan du kanske komma med exempel på problematiska listor där det plockas en massa detachments? Både allieringar och inom codex - där man inte hade kunnat kompa listans komponenter annorlunda för att komma runt det. Så att även vi dödliga kan få ta del av problemet som motiverar kompminuset menar jag.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Visst är det så att det finns små skillnader i möjligheten att utnyttja multipla detachments, men inte så stor att det måste kompa olika för olika codexar. På vilket sätt skulle en det leda till ett sämre metagame om man iom detta stryper åt listor som missbrukar möjligheten till multipla detachments? Det är alltid vissa "fluff-listor" som hamnar lite i kläm, men detta kan man lösa med deras komp.

När det kommer till kompetativa listor är detta nödvändigt för att få en balanserad komp utan att för den sakens skulle behöva kompa varje tänkbar individuell kombo i förväg (vilket är helt omöjligt då det finns i princip oändligt många combos). Det handlar helt enkelt om att täppa till en del hål redan INNAN dom spelas på någon turnering.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

MFL
Inlägg: 204
Blev medlem: 12 jan 2013, 21:50

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av MFL »

MFL skrev:Tycker ni skall omvärdera optimised stealth cadre rätt kraftigt. Med tanke på hur stryp allt med ignore cover är för övriga codexar så borde nog Wall of mirrors ge -30 rakt av. Att få ignore cover, +1 BS och ALLTID träffa i rumpan på fordon är "rätt" bra.
Dessutom är det ju en formation som innehåller units som många väljer oavsett, så ingen "skatt" genom att behöva ta skräptrupper för att få regeln. -20 rakt av utan extra för ghostkeels?

Ghostkeels i sig bör dock kompa ytterligare 2-3 imho
Vi kan absolut kompa stealth cadre mer, men att säga att den inte har några tax-units stämmer ju inte. Stealthsuits är verkligen en tax som man aldrig skulle ta om man inte var tvingad till det.
Sen är det ju klart att det måste kompa olika mycket med olika många ghostkeels, det är ju dom som tjänar på formationen.[/quote]

Min uppfattning skiljer sig iofs på "tax" unit fronten då snart sagt varenda lista har åtminstone 1 unit i outflank, men om det du säger stämmer så blir ju den uniten bra mycket mindre tax med +1 BS, ignore cover med auto hit i baken på alla fordon. Inte så illa för en unit med 12 S5 skott i grund för 90p och detta eftersom det är formationen som gör dom bra = bör kompa bra mycket mer.
Mattias Lindeberg

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Problemet är att stealth suits typ aldrig får bonusen då dom verkligen inte vill vara på samma ställe som keelen på bordet. Hade dom alltid haft förmågan hade dom varit bra för 90p, när dom måste vara inom 6" är dom nästan lika kassa som om dom inte haft förmågan, och då är dom helt klart en "tax".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Konfa »

Måste hålla med Tröger. Formationen har riktigt paffiga regler, men både skillnaden på unitsen i den, och samtliga units relativt korta range, gör att den sällan går att använda optimalt. Efter att ha spelat lite med den känns den inte alls lika vass som vid första läsningen.

Självklart är ju själva ghostkeelen fortfarande stenhård i den, men den kompar ju nu -19 (3 MCP) utan annat krusidull än sitt ionvapen.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av refabricated »

Allieringar gör alltid listor starkare(om man inte aktivt jobbar för att göra dem sämre, men då får man skylla sig själv). Så enkelt är det.
Är det då orimligt att de skall kompa lite? Inte direkt så att vi tagit i från tårna och svingat med storsläggan. De flesta kommer betala 3-5 mer i komp för sin lista, verkligen inte hela världen när dessa poäng ger spelarna:
- Möjligheten att täppa igen sin primär-codex svagheter.
- Möjligheten att låsa upp massa nya slots.
- Möjligheten att plocka in "komp-smink" eller "komp-sänken".
- Etc.

Såklart att det finns vissa saker som kommer lite i kläm, det gör det alltid. Men innan man river upp en storm så kanske man skall sätta saker lite i perspektiv. Hur mkt påverkas jag egentligen? Generellt så tappar du 3 meltor/flamers...

Listorna jag innan allieringskompen byggde till Gamers weekend blandade 3-4 codexar(D-eldar, eldar, cron & tau) och 4-5 detachments/formationer(DE-Cad, Aspect host, Judicator/dest-cult & Ally-tau(commander+crisis)). Kanske lite åt det extrema, men det blir rätt bra när man kan plocka precis de saker man vill ha för de behoven man har. Men hur spännande är en sådan lista?
- - -

Denna kompen på allies är inte heller nått spontan-påfund, det har legat och odlat ett tag. Efter att ha kollat på bl.a. fällströms TTT-lista så aser vi att allies behöver kompa. Och trenden visar även på att det mixas mer och mer. Varför? För att det är fluffigt/kul att blanda 4 olika spacemarines chaapter eller för att eldar, tau, d-eldar och crons är bästa vänner? Nä, det har bara att göra med att bygga hådare listor.

Hårdare blir det även om man tar 2 CAD:s från samma codex, du får ju dubbelt så många slots att nyttja. Priset av att tvingas ta 2 hq och 4 troops(som oftast inte är dåligt eller dyrt) är inte högt nog. Komp behövs.

Ex. DE
2 Cad:s kostar 2*10pts från singel Lahmean, vilket ger mig möjligheten till 2 extra dedicated transporter samt så måste jag köpa 4*5 warriors för 160pts. Vilket jag troligen ändå vill ha. Eller så spelar jag "Realspace raiders" och kommer undan med 1 troop.

Att detta kommer "förstöra" metat känns snett, det kommer påverka. Men inte kommer det förstöra ngt, metat som vi ser det har vandrat mot mer och mer fruktsallad och mindre och mindre enhetlighet. Är det bra eller dåligt?
Det enda jag kan säga är att metat kommer gå mot det som är starkare, och då borde det väl kompa mer?

Slutligen om någon orkat läsa allt detta, innan man rör upp en storm kanske man kan fundera på hur mkt detta påverkar. Vi vill inte vända upp-och-ned på allt, vi vill blåsa lite i seglen och se hur krusen påverkas.

Tålamod och förtroende!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Olof »

Diskussioner är i regel alltid bra för utvecklingen även om du upplever det som att folk rör upp en storm.

Jag är emot för att jag vill kunna bygga listor som inte är optade med fler detachments men jag inser att det blir knepigt eftersom en mall måste utgå från max opt.

Straffen är inte så farliga, -3 kan jag leva med.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av Hylander »

Åjo klart man orkar läsa ;)

Jag håller helt med om att allieringar gör listor bättre/starkare precis som du säger, Olof.

Men allieringsminuset som, för några versioner sedan, togs bort ersattes väl av andra specifika minus eller helt enkelt genom skärpning av vissa enheter.
Dock finns det nog specifika hål i mallen med vissa allieringar som SW stjärnor och dylikt visat på men dessa kan väl lösas med specifika minus om man så vill.

Till detta kommer att vissa codexar är rätt bra i mallen (enligt mig såklart) så som DE, orker, Eldar och Tau som står sig väldigt bra utan allieringar.
Eftersom jag ser problemet främst där så kanske det är i dessa segel som vinden skall blåsas (mojna?).
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.55 - Beta

Inlägg av refabricated »

Alla exempel du nämnde nu har fått lite rough love(där det behövdes) så vi kan väl vänta och se hur det påverkar listor, resultat mm. innan vi börjar banka på den trumman igen.

Problemet med "best-buddies-space-marine-listor" är att varje enskilld bonus i sig är värd x. Men sedan eskalerar de varandra, skulle man skriva ut det på alla ställen så skulle det bli en massa text som skulle vara svår att formulera, lätt att mistolka och den skulle behöva göras om varje gång GW släpper nytt material man kunde blanda in det.
Det är det direkta allierings-straffet, den andra delen av det är att du köper fler slots till enheter. Vissa codexar har bergänsningar i t.ex. heavy slots, att köpa 3 till skall kompa lite(notera lite) eftersom det gör listan starkare.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar