Kompmallen v1.45

Moderator: DHettNeck

MFL
Inlägg: 204
Blev medlem: 12 jan 2013, 21:50

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av MFL »

Som det är wordat i codexen är det modeller i units inom 6", så RAW är det alla modeller i en unit så länge minst 1 modell är inom 6"
Mattias Lindeberg

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av Simpilicious »

Finns det någon chans att Mutilators och Chaos Terminators (Chaos Space Marines) kan få kompa mindre? Just nu kostar det både för mkt i vanliga poäng OCH i komp. Det vore kul om det gick att dra ner på dem en aning i alla fall och hitta någon balans, så de inte bara köps som poängutfyllnad (utan att fylla ut komp). För övrig kompar vissa namnkaraktärer sjukt mycket också. De är i princip oanvändbara i kompat, vilket är tråkigt då de inte är speciellt bra ändå. (Eller behöver t.ex. en landraider som kompar mkt bara för att ta sig fram).
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av Enochia »

Har en fråga kring White Scar kompen, alla units får -2 om dom får HnR, en IC får -8, det känns lite som att ni försöker straffa alliering, för spelar man rena White Scars så spelar ju det faktiskt ingen roll eftersom alla ändå har HnR.
Något ni tänkt på?
Jag försöker skriva kompade White scars listor men stirrar mig galen på min nakna gående kapten för 12 i komp.
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av Gonka Koff »

Simpilicious skrev:Finns det någon chans att Mutilators och Chaos Terminators (Chaos Space Marines) kan få kompa mindre?
Om du räknar komp per poäng så kompar dom enheter du nu nämner faktiskt riktigt bra (speciellt om man undviker mark of Nurgle). Jag gissar att man kan bygga en duglig (men kanske inte så kul) armé med duktigt bra komp genom att spamma mutilators och terminators (om nu tre enheter kan kallas för spam...).
Jag tror att CSM står sig rätt fint på låga kompnivåer, men håller med om att det är lite kärvt att bygga en CSM-lista på komp 17+, speciellt efter vad vi nu sett att man kan åstadkomma på TTT. Men, mallen utvecklas hela tiden och jag gissar att i takt med att hålen på de bra dexarna täpps till kommer CSM att växa i kraft =).
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av DHettNeck »

Enochia skrev:Har en fråga kring White Scar kompen, alla units får -2 om dom får HnR, en IC får -8, det känns lite som att ni försöker straffa alliering, för spelar man rena White Scars så spelar ju det faktiskt ingen roll eftersom alla ändå har HnR.
Något ni tänkt på?
Jag försöker skriva kompade White scars listor men stirrar mig galen på min nakna gående kapten för 12 i komp.
Kan ta en titt på detta. Håller med om att redan WS-listor straffas mycket extra för sina karaktärer.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av DHettNeck »

Gonka Koff skrev:
Simpilicious skrev:Finns det någon chans att Mutilators och Chaos Terminators (Chaos Space Marines) kan få kompa mindre?
Om du räknar komp per poäng så kompar dom enheter du nu nämner faktiskt riktigt bra (speciellt om man undviker mark of Nurgle). Jag gissar att man kan bygga en duglig (men kanske inte så kul) armé med duktigt bra komp genom att spamma mutilators och terminators (om nu tre enheter kan kallas för spam...).
Jag tror att CSM står sig rätt fint på låga kompnivåer, men håller med om att det är lite kärvt att bygga en CSM-lista på komp 17+, speciellt efter vad vi nu sett att man kan åstadkomma på TTT. Men, mallen utvecklas hela tiden och jag gissar att i takt med att hålen på de bra dexarna täpps till kommer CSM att växa i kraft =).
Precis som gonka säger så kompar nämnda saker redan ganska bra för vad dom kostar. Terminators kommer dock få sig en översyn till nästa mall, så då lär CSM-varianten hänga med.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av fauh »

DHettNeck skrev:
Enochia skrev:Har en fråga kring White Scar kompen, alla units får -2 om dom får HnR, en IC får -8, det känns lite som att ni försöker straffa alliering, för spelar man rena White Scars så spelar ju det faktiskt ingen roll eftersom alla ändå har HnR.
Något ni tänkt på?
Jag försöker skriva kompade White scars listor men stirrar mig galen på min nakna gående kapten för 12 i komp.
Kan ta en titt på detta. Håller med om att redan WS-listor straffas mycket extra för sina karaktärer.
Kanske kompa ICs utöver första? Eller eskalerande minus? (Gissar att den stora boven man vill undvika är Chaptermasters på Bike med 3++?)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av refabricated »

Vi håller på med en större updatering av mallen. Att få 100+ listor att granska från TTT hjälper att se saker som behöver balanseras.
För att nämna några saker vi tittar på, därmed inte sagt bu eller bä om hur det kan komma att ändras, så kikar vi på:
Med snäll-ögat:
- MEQ, och motsvarande
- marine av11 lådor
- necrons
- gk
- lite blandade orättvisor

Ond-ögat:
- Warbikers
- div kombinationer
- raiders
- smått och gott.

Vad anser ni som spelar med mallen skall ändras? Vi lovar inte att allt kommer med, men allt som är välmotiverat(i text) kommer vi att överväga noga. Låt inte detta bli en debatt nu, har du önskemål/åsikter så kom med dem tillsammans med varför. Skall under dagen sammanställa allt som tagits upp redan i denna tråden så nya saker är det som är intressant.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av Gonka Koff »

Skulle inte skada med ett ond-öga på sådant som kompar extremt snällt. Exempelvis Striking Scorpions, Deathmarks, Vanguards, Harlequin troupe, Seraphims, storm guardians och Berzerkers.

Att inte ta dessa enheters felkompning på allvar genom att säga att "det är kul att se lite Striking Scorpions för en gångs skull" är ett feltänk, eftersom det såklart medger att proppa resten av listan med hårda saker, så att listan som helhet blir felkompad.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Allain
Inlägg: 249
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:12

Re: Kompmallen v1.45

Inlägg av Allain »

Gonka Koff skrev:Skulle inte skada med ett ond-öga på sådant som kompar extremt snällt. Exempelvis Striking Scorpions, Deathmarks, Vanguards, Harlequin troupe, Seraphims, storm guardians och Berzerkers.

Att inte ta dessa enheters felkompning på allvar genom att säga att "det är kul att se lite Striking Scorpions för en gångs skull" är ett feltänk, eftersom det såklart medger att proppa resten av listan med hårda saker, så att listan som helhet blir felkompad.
Det där är ju bara för att du tycker Mandiblasters är OP... :P

Allvarligt: Jag skulle vilja se att Aspect Host bara kompar för skyttegubbarna (Dragons, Spiders, Reapers etc) OM de tar +1 BS, inte WS. För nu kan man t.ex. inte ta Scorpions, Spears och Reapers i en Aspect Host med +1 WS utan att straffas utan anledning - det är ju inte så att reapers i detta fall är fantastiskt bra när de använder sina reaper launchers som klubbor i CC.
Mikael Ek

Skriv svar