Hög komp.

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Hög komp.

Inlägg av Hylander »

Eftersom det blev en del snack pga vårat försök att använda mallen på TTT så kanske ni kan tänka er att lösa detta inför framtiden.

Vi i Varberg vill spela aktiv komp och snälla listor men vi vill också kunna göra det med mallen. Allt justerande i mallen har väl än så länge gällt mittenspannet av mallen (som jag finner rätt hårt relativt historien) och önskar att ni tittar på de delarna som gäller det övre delarna och spammandet som, Olof ogillade i sin post.

Tackar på förhand.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Hög komp.

Inlägg av DHettNeck »

Vi kan absolut titta på det, men vad förslår du att man gör åt det?

Ska färre listor kunna få komp 25? Ska fler listor kunna få det? Ska spannet ändras?

Mallen skall absolut gå att använda för aktiv komp inom hela spannet, men det är också viktigt att inse att alla codexar inte funkar i hela spannet pga av den otroliga variationen i hårdhet mellan de olika codexarna. Så spelar man komp 0 kommer det inte gå att spela systrar eller orker och spelar man komp 20+ kommer det inte gå att spela necrons eller ravenwing.

Sen är ju den aktiva kompen väldigt viktig att få rätt balanserad för att hela spannet man valt ska vara jämnbra så att inte min/max komp är det uppenbart bästa.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Hög komp.

Inlägg av Hylander »

Jag föreslår att upprepningar kostar på en generell nivå. Alternativt att vissa enheter som känns billiga kompar när de spammas precis som tex bredsidor görs.

Att spela riktigt dåliga listor för att få hög komp funkar sällan om man vill vinna (Danskarna visade detta något år på BSK) alltså är det bara ett skräcksscenario som målas upp av de som vill spela hårdare.

Jag tror inte ni behöver göra mer än att titta på saker som kompar lite eller att man "köper" sig hög komp med skräp. Allt annat är ju bara att man känner att sin codex inte funkar bäst i tänkta metat precis som orker och SoB spelar inte gillar okompat.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Hög komp.

Inlägg av DHettNeck »

Jag är väldigt emot extra straff för upprepningar då det likriktar listor på ett sätt som inte har med listornas hårdhet att göra. På vissa enheter behövs det för att dom blir kvadratiskt bättre, men detta är sällan fallet på dåliga enheter.

Det jag inte förstår är hur man ska kunna få folk att ta de dåliga enheterna om dom inte ger bra komp. Om man ska ge alla dessa enheter sämre komp för att man inte ska kunna "köpa sig" komp med dom så kommer ju ingen att ta dom istället. Detta leder ju till att man kommer se ännu färre av de ovanliga enheterna.

Sen finns det så klart en poänggräns per komp som är runt 30p/1komp, men mig veterligen så har vi fixat typ alla sånna enheter redan. För att få en komp 25 lista på 1500p så måste HELA listan vara byggd av detta rena skräp och jag försår inte hur det skulle kunna vara kul för någon att varken bygga eller spela.

Jag tror att problemet snarare ligger i att folk tror att mallen ska funka för alla codexar upp till komp 25 då detta bara är sant i teorin för vissa av dom. Du verkar inte gilla listorna man får på komp 25, men samtidigt vill du spela komp 25 vilket jag tycker är det konstiga. Att danskarna högkompslistor inte funkade var kanske för att den aktiva kompen var mycket svagare då?

Vi kommer helt klart se över spannet där vi hävdar att mallen funkar och sänka det en bit, och förmodligen höja botten en bit också.

Jag kan dock säga att jag inte riktigt förstår hur du tänker, men det kanske du kan förklara bättre IRL i Prag ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Hög komp.

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:
Vi kommer helt klart se över spannet där vi hävdar att mallen funkar och sänka det en bit, och förmodligen höja botten en bit också.
Detta tror jag är ett stort misstag av er. Mallen som jag ser den ger relativt hårda listor runt 15 där medlet ligger idag. Säg att ni drar in det 5 steg i vardera ände så missar ni chansen för att ta bort värsta smutsen från hårda turneringar samt tvingar bort de riktigt snälla listorna. Precis som du skriver så kanske inte alla codexar kan kommer ner i komp vettigt såväl som högt.

Jag ser hellre att mallen kan funka för flera.

Jag kan dock säga att jag inte riktigt förstår hur du tänker, men det kanske du kan förklara bättre IRL i Prag ;)
Jag hoppas du förstår min tanke om mallens syfte. Sedan detaljer i hur den utformas lämnar jag dock över till er i gruppen. Att tjöta lite om detta i Prague är nog fullt möjligt ja.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Hög komp.

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:Detta tror jag är ett stort misstag av er. Mallen som jag ser den ger relativt hårda listor runt 15 där medlet ligger idag. Säg att ni drar in det 5 steg i vardera ände så missar ni chansen för att ta bort värsta smutsen från hårda turneringar samt tvingar bort de riktigt snälla listorna. Precis som du skriver så kanske inte alla codexar kan kommer ner i komp vettigt såväl som högt.
Men du gillade ju inte hur komp 25 listorna ser ut (och måste se ut för att komma upp i komp 25) så varför vill du ha kvar dom?

Komp 20 är riktigt snälla listor, ge mig exempel på när man skulle behöva gå högre än komp 20 så kanske jag tror dig. På gothcon var min lista den snällaste och jag spelade nästan bara skräp och landade på komp 19, vad ska man då med komp 25 till?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Hög komp.

Inlägg av Hylander »

ca 17:23

Väljer 2 codexar:

Nidz

Swarmlord

Deathleaper

10 genestealers

10 genestealers

21 hourmagaunts

21 hourmagaunts

3 ripperswarms
- spinefist

3 ripperswarms
- spinefist

1 Haruspex

1 Venomthrope

1 Trygon

3 Skyslashers

3 Skyslashers

Komp 21,8

Tau

Darkstrider

FireBlade

4x11 FW

1 Devilfish

3 stealtssuits

2x Hammerheads

8+1 Wespids

8+1 Wespids

10 kroots
- 9 krootshounds, 3 krootoxriders

komp 22,5

Jag har varierat lite och gjort snälla listor samt inte köpt några "gratis" uppgraderingar vilket lätt kan stryka några poäng från kompen. Vidare tycker jag att dessa listorna inte är riktigt spammande (lite på tau men den kan optas ännu högre med lätthet).

Båda listorna finner jag högst spelbara i rätt klimat. Båda har duktigt med OS och gör det respektive codex gör (CC för nids vs skjuter för tau).

På 2000p kanske din idé om att max ut på ca 20 funkar. På 1500 bör 20 gränsen modifieras upp.

2000/100 = 20 (Pga -100 i komp ger 20 i slutkomp)
1500/20 = 75 (vilket är minus 75 i mallen. Därmed 22,5 i komp)

Jag hade inte minskat något vid 1500 då jag tror att vissa codexar utan att fjanta sig kan nå 25 när det kommer till 1500p.

ca 18:10. Done
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Hög komp.

Inlägg av DHettNeck »

Dessa listor är extremt snälla, speciellt taulistan känns riktigt skräpig. Men jag måste ge dej att det faktiskt är komp 20+ som ser ut som riktiga listor, vägen upp till 25 är dock lång. Dock ser jag ingen egentlig skillnad på dessa listor och spamma whyches listan (iaf inte jämfört med tyraniderna) och är det sånna listor man vill ha så är väl det ok.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Hög komp.

Inlägg av Flogger »

Lös det Hylander.

Lägg till att varje slammande enhet kostar -1 extra, sedan kompar dem andra -2 extra o.s.v.


Inte helt annorlunda från AVP/MCP vilket också straffas på spam vilket egentligen är lika fel det ifall man utgår från Trögers argumentation.


Helt ok att ha det som tillägg på TTT :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Hög komp.

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev: Inte helt annorlunda från AVP/MCP vilket också straffas på spam vilket egentligen är lika fel det ifall man utgår från Trögers argumentation.
Nej, för dom blir hårdare tillsammans, whyches blir inte hårdare av att vara fler eftersom alla vapen är effektiva mot dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar