Hög komp.

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Hög komp.

Inlägg av Flogger »

Nej, de blir inte hårdare tillsammans. Svårare att döda visst då de är fler, men en chimera förändras inte av att ha en chimera kompis i samma armé.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Hög komp.

Inlägg av Röde »

Flogger skrev:Nej, de blir inte hårdare tillsammans. Svårare att döda visst då de är fler, men en chimera förändras inte av att ha en chimera kompis i samma armé.
Fast nu väljer du ett lagombajsfordon för att stötta din egen argumentation.

Jag tycker inte att spammandet i sig är ett problem. Det är vissa enheter som bör straffas hårt om de spammas.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Hög komp.

Inlägg av kelaino »

Jag tycker två chimeror är mer än dubbelt värre än en dels 1. då de kan täcka upp varandra så det blir svårare att få sido-skott och dels 2. för att en större del av din armé inte går att skada med små-knatter. De två faktorerna blir dessutom än större ju fler fordon du har i armén.

En motsvarande synergi uppstår, i viss mån, om man har väldigt mycket infanteri. Viss AT-vapnen är bra på att ta död på dem, men knappast effektiva. Dock har ju majoriteten av spelets modeller vapen som är bra på att döda infanteri men inte kan skada tanks. Kanske borde många-småttingar-straffet (som finns i AM och SM) vara vanligare eller högre, men det är jag fel person att uttala mig om.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Hög komp.

Inlägg av Hylander »

DHettNeck skrev:Dessa listor är extremt snälla, speciellt taulistan känns riktigt skräpig. Men jag måste ge dej att det faktiskt är komp 20+ som ser ut som riktiga listor, vägen upp till 25 är dock lång. Dock ser jag ingen egentlig skillnad på dessa listor och spamma whyches listan (iaf inte jämfört med tyraniderna) och är det sånna listor man vill ha så är väl det ok.
Det är väl en skillnad mot att spamma wyches om du nu anser i meningen innan att dessa faktiskt ser ut som riktiga listor, dvs snällt och varierat. Det är väl främst variationen som är "felet" på wychlistan och att hela dess idé är galet tråkig. Jämförelsen men nidzen ser jag inte då den definitivt inte är där för att bara ligga på objektiv.

Dock tror jag att den wychlistan får spö. Lite flamers ställer till det rätt bra eller något skytte med ignore cover. Att lägga alla ägg i en korg, oavsett vilken nivå man har på listorna, är sällan bra.

MEN

Jag inser att detta inte direkt är lönt att tjöta om. Att spela rejält snälla listor eller möjligheten (kompetativt) för spelare är inte riktigt det ni siktar på. Att få lite nostalgi (gothcon klimatet för 5+ år sedan) är nog att glömma iom mallen. Alltså får det nog bli subjektiv komp i den typen av turneringar.

Det sagt så uppskattar jag allt jobb ni lägger ner med mallen och tycker den tillför mycket lättnader till oss som arrar.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Hög komp.

Inlägg av DHettNeck »

Hylander skrev:Det är väl en skillnad mot att spamma wyches om du nu anser i meningen innan att dessa faktiskt ser ut som riktiga listor, dvs snällt och varierat. Det är väl främst variationen som är "felet" på wychlistan och att hela dess idé är galet tråkig. Jämförelsen men nidzen ser jag inte då den definitivt inte är där för att bara ligga på objektiv.
Jag ser inte koppling mellan snällhet och variation. Jag vet att ni göteborgare gillar "1 av varje" listor, men jag tycker inte det hör hemma i kompen om det inte påverkar hur hård listan faktiskt är. Visst, DE listan kan se tråkigare ut på pappaeret, men ute på bordet gör den och tyranidlistan exakt samma sak med sina enheter, så det är ingen direkt variation i hur listan spelas (vilket borde vara det viktigaste).
Hylander skrev: Jag inser att detta inte direkt är lönt att tjöta om. Att spela rejält snälla listor eller möjligheten (kompetativt) för spelare är inte riktigt det ni siktar på. Att få lite nostalgi (gothcon klimatet för 5+ år sedan) är nog att glömma iom mallen. Alltså får det nog bli subjektiv komp i den typen av turneringar.
Jag vill också att mallen ska funka bra för snälla listor, för jag gillar variation i vad som spelas på dom olika turneringarna. Jag tycker att mallen också funkar bra för snällare listor, dock är komp 25 inte ett bra användningsområde för mallen just nu, det håller jag med om. Jag tror att konflikten ligger i att GC-myspys subkompen inte bara tar hänsyn till hur hårda listorna är utan också "känslan" i listan (dvs alla upprepningar straffas, har man en hård enhet är listan för bra, bra codexar ska ha lite sämre komp än dom förtjänar...). Att göra en mall som tar hänsyn till känslan av listan kommer, som du säger, aldrig hända då hela målet med mallen bara är att bedömma hårdheten i listorna.
Hylander skrev: Det sagt så uppskattar jag allt jobb ni lägger ner med mallen och tycker den tillför mycket lättnader till oss som arrar.
Tackar. Jag hoppas att mallen ska uppskattas av så många som möjligt!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Hög komp.

Inlägg av fauh »

Jag skulle vilja slå ett slag för just högkomp => spam

För att illustrera så har jag gjort den snällaste 1500 listan man kan göra som Necrons:

HQ - [Warlord] - Overlord, Tachyon Arrow, Warscythe 125 -6
HQ - Overlord, Tachyon Arrow, Mindshackle Scarabs 115 -3

Troops - Warriors (10) 130 -12
Troops - Warriors (10) 130 -12

Fast Attack - Canoptek Scarabs (5) 100 -5
Fast Attack - Canoptek Scarabs (5) 100 -5
Fast Attack - Canoptek Scarabs (5) 100 -5

Elites - Deathmarks (10) 180 -11
Elites - Deathmarks (10) 180 -11

Heavy Support - Doomsday Ark 170 -8 AVP4
Heavy Support - Doomsday Ark 170 -8 AVP4

Points: 1500
Units: 86
AVP: 8 (2)
Total: 88
Komp: 21.2


Sen kan man kanske ändra om lite, typ byta arks mot Deathmarks fram och tillbaka eller spela med Immortals istället för Warriors och få in en 5a Deathmarks till men i grunden så är det typ det här man tittar på när man kollar på Necron listor över 20 i komp.

Nu vet jag att Necrons är högkompade för det är OP och ostiga osv. osv. Men helt ärligt så är den här listan skitdålig - jämför den med andra listor på samma komp och så kommer man se att det är jävligt annorlunda.

Om man kollar på Olofs exempel med en massa Objective Secured Wychar som ligger och nannar i ruiner så hade den här listan åkt på rådask mot en sådan lista utan tvekan. Det samma gäller en massa andra listor där folk bara tar en massa billiga troops och hoppas på att sitta och sjunga vid lägerelden runt objektiv i 3 timmar.

Jag tycker listor likt den jag postade och de jag beskrivit är problematiska då de inte alls blir "mjuka" eller "snälla" utan istället blir ruskigt hårda med aktiv komp då de kräver att bli wipeade och när det på högkomp blir omöjligt att göra detta i.o.m att man själv också bara har skräp så går det inte. Olofs wych lista ligger 4+ i komp mot den här listan så även jag hade 20-0:at den listan med den här så vinner jag med 12-8. Och den här listan hade troligtvis max plockat någon poäng över lika så det är en gigantisk förlust.


Tanken med högkompat är som jag förstod det att det skulle vara en kuddfight istället för boxningsmatch. Men vid 20-25 komp så börjar det mer likna staring-contest.

Jag tror att det bästa sättet att fixa aktiv komp är just att modifiera VP istället för BP och att det ska bli standarden för annars är det för "lätt" att bygga en högkompslista och vinna på det sättet.

Exempel ifrån igår:

Jag spelade en ~7 komps lista necrons mot en ~14 komps lista marines. Jag tror jag vann med 17 VP vilket i BP blir 19-1. Men med aktiv komp på BP så blir matchen 11-9. I princip en draw. Personligen så tycker jag att en justering i VP hade varit trevligare för det hade inneburit att jag gick ner till 10 VP och resultatet blir en 15-5. Jag diskuterade detta med min motspelare igår och tyckte att det var fair då han hade rullat ganska dåligt och gjort en del misstag. Det var inte alls så att resultatet var en produkt av att jag tagit ostiga gubbar han och inte gjort det.

Eh... blev lite av en osammanhängande rant. Hoppas det klargjorde några av de problemet med högkompade turneringar som jag haft iallafall...Eh

Edit: Avslutande tanke:

Tack ni som sitter och pillar med kompmallen ni gör ett ofantligt bra jobb och även tack till alla turneringsarrangörer som gör sitt bästa för att skapa ett sunt, hälsosamt och framför allt ROLIGT turneringsklimat! Alla ni som jobbar för att vi ska få ha kul med våra små plastfigurer tycker jag ska ge sig själva en applåd, eller iallafall en klapp på ryggen för utan er hade det varit mycket tristare.

Keep up the good work!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Hög komp.

Inlägg av Flogger »

Röde skrev:
Flogger skrev:Nej, de blir inte hårdare tillsammans. Svårare att döda visst då de är fler, men en chimera förändras inte av att ha en chimera kompis i samma armé.
Fast nu väljer du ett lagombajsfordon för att stötta din egen argumentation.

Jag tycker inte att spammandet i sig är ett problem. Det är vissa enheter som bör straffas hårt om de spammas.

Håller helt med dig. Ser inte varför det är ett problem med komp 25 Wyches eller spam i allmänhet. Till stor del kommer folk inte spamma så mycket heller då de inte vill köpa 60 nya scouts eller wyches o.s.v.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Hög komp.

Inlägg av Olof »

Hylander, du har rätt i att mallen inte skapar mysig nostalgi. Till den typen av turneringar, som jag helhjärtat stöttar, krävs subkomp för att det ska bli bra. Kanske nåt vi får se mer av i varberg?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Skriv svar