Beta v1.0

Moderator: DHettNeck

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Beta v1.0

Inlägg av Joakim »

Johannesson skrev:Kan någon som ansvarar för mallen kommentera kring om totalkompen avrundas neråt eller efter vanliga avrundningsregler?
Kan skriva i GC tråden också, men vi gör så att vi avrundar allt neråt på GC, du kan alltså inte komma med en komp 9,9 då den avrundas till 9.
Det är inte matematiskt, men lika för alla.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Beta v1.0

Inlägg av refabricated »

Alla obj sec transporter har gått upp till 2 i komp. Detta är inte ett enskillt angrepp på DE. Kanske att det skall vara så att det bara skall gälla bliar som kan tankshocka.
Tar upp det i gruppen
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Beta v1.0

Inlägg av refabricated »

Vi efterlyser byggda listor med poäng och komp för följande codexar:
- Nids (Flogger?)
- CD
- Eldar

Och så mkt annat ni orkar. Inte lönt att sitta och hålla på obalanser i mallen inför GC. De kommer ändå subkompas bort, så dela med er.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Beta v1.0

Inlägg av Mag-El »

Tror Jocke menade att det var här jag skulle komma med synpunkter på alliering.

Skulle trycka in de tre hjältarna ifrån den nya harlequinboken till mina Eldar och ser att de klockar in på 63 i komp. Det minuset är i min mening inte försvarbart, när man kan använda samma komp för 3st Wave Serpents så är det något galet. Minuset för Alliering är alldeles för brett och slår för hårt. De gamla klyschan att man förutsätter att spelaren optar kommer ju leda till att spelare bara optar. Dvs det man förutsätter är orsaken till problemet.

Ser liknande problem på andra ställen och då ställer jag mig frågande vad denna mall har att göra på GothCon som skall vara "go och glad" eller hur man beskriver det när man förutsätter att det är optning som pågår och där med puttar bort listor som är sämre och ooptade.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Beta v1.0

Inlägg av refabricated »

Tanken med att straffet för alliering är 'faktor' * 'total komp från alliering' är att vi vill hjälpa folk som allierar in skit att inte få så mkt straff.
En hård alliering eskalerar snabbare än en mjuk.

Med det färra sättet så straffades mjuka allieringar hårt och hårda allieringar löst. Så vilken väg skall man gå?
Siffrorna 0.5, 0.3 och 0.2 kan man kanske se över.

Men posta ett exempel med siffror och värden så är det lättare att bedömma om kompen slår för hårt eller ej. Att posta att "ditt kompar datt, detta är vansinne" är ganska okonstruktivt och svårt för oss att jobba med.

Ex:
Alliera in lord och 20 kaosare i rhinos till AM kostar:
Lord med fluffkit: ~6
2*10 kaosare i bil: -32
Detta landar på -38 i komp som efter *0.3 blir typ 11,4 i kompstraff. Inte så illa.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Beta v1.0

Inlägg av Olof »

Jag tycker också att demoner allierade med kaos (och tvärtom) borde straffas som t ex convinience då de får få fördelar av att vara battlebrothers. En tauallians straffas ju t ex lösare i grund även om den sannolikt kan tillföra hårdare/kompletterande val.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Beta v1.0

Inlägg av Mag-El »

Ja, jag skrev ju att det kostar 63 i komp och det var Eldar samt att det var de tre hjältarna.
av det kan man få ut följande: 63/1,5=42

Dvs att de tre hjältarna samt deras formation kostar 42 i komp innan pålägget för BB alliering. Vilket redan i sig i min mening är en saftig siffra(2 Wave serpents där för samma poäng)

av de 42 poängen så är det uppdelat på följande

-2 Formation
-8 Shadowseer
-7 Lvl2 Shadowseer
-7 Death Jester
-13 Solitaire
-5 The Mask of Secrets(som nog inte är så bra som folk tror iom att de påverkar modeller och inte enheter)

Xenomorph
Inlägg: 70
Blev medlem: 21 sep 2012, 18:01

Re: Beta v1.0

Inlägg av Xenomorph »

Ni har missat att Necrons har en 3+ save(4+ och 5+ =3+) eller bättre även utan formationer, kan också spamma fler än marines för att dom är billigare. Borde ha samma minus som Marines. Kan även tycka att Eldar och Tau kan ha något lättare minus för att spamma 3+,4+ modeller.

Mindre sak, Cyclone Missile launcher bör kosta 2 inte 5. Då det är 2x missile launchers (1 komp) och i paritet numera med assault cannon(2) då den inte kan exploda saker i 7th.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Beta v1.0

Inlägg av refabricated »

@Esters
Du kan fortfarande trolla på dina CD/CSM-pajsare. Grimoiare funkar fint den med och all annan wargear. Stämmer att de inte har lika mkt nytta av att vara BB som andra. Men nog har de mer nytta av sin alliering än vad CSM/AM har.

@Magnus
Formationen skall kanske lättas en del. När killarna inte kan joina andra enheter så tappar man rätt mkt. Återkommer i frågan, men räkna inte med att killarnas komp kommer att lättas särskillt mkt om ens ngt.

@Xenomorph
Samma eskalerande straff som marines har skall kanske in på crons. Återkommer.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Beta v1.0

Inlägg av Mag-El »

Formationen kostar 2 i komp. Så lättas en del blir då 1 eller? Vet inte riktigt om jag har en bra respons på det.

Jag betalar 21 i komp för att göra min armé sämre(taxan för BB alliering).
Jag är ganska oförstående till hur resonemanget internt kan förklara detta. Visst, jag inser att det är svårt att förutse allt men när det påpekas och efter det mer eller mindre inte påverkar slutkompen alls så ger det en indikation på att jag ska ta hårdare Eldarenheter istället och få bättre i komp.

Skriv svar