Beta v0.8
Moderator: DHettNeck
Re: Beta v0.8
10-14 spannet luktar lite väl mycket Stockholm
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Beta v0.8
Space Marines igen:
Borde man inte kunna skriva på Armour Indomitus "same as artificer armour penalty or -4 (-2 on infantry), wichever is lowest" Annars kan Chaptermaster köpa +2 komp för 40p.
Buring Blade borde ge minus. Bättre än en fist och fisten ger mellan -2 och -5
Chapter master saknar ett minus för Relic Blade och jag tycker han borde få extra minus för Power Axe. Power Axe är ju som en budget fist och Chapter Masters fist kan kompa så mycket som -5, så Power Axe på bike/jump pack borde kompa 2-3.
Dessutom tycker jag att skillnaden mellan Chapter Master och Captain är för stor. -6 komp i grund för +1 W, +1 A och bomben känns lite väl mycket. Självklart ska 2+, bike och fistar kompa värre på Chapter Mastern, men utan dessa tycker jag att de borde kompa hyfsat likt.
Chapter Master med Jump Pack, +2 sv och Power Fist kompar -24, medans en Captain med samma kit kompar -14. Tycker verkligen inte det är värt -10 för +1A och +1W här. Jag skulle nog höja grundkompen på Chapter Master lite och istället sänka minuset för bike lite till. Utan bike är extra woundet inte alls lika bra och dessutom är det jobbigt att behöva stå still för att använda bomben med en modell som vill fram och slåss.
Mycket möjligt att jag undervärderar bomben något, men så här tänker jag.
Borde man inte kunna skriva på Armour Indomitus "same as artificer armour penalty or -4 (-2 on infantry), wichever is lowest" Annars kan Chaptermaster köpa +2 komp för 40p.
Buring Blade borde ge minus. Bättre än en fist och fisten ger mellan -2 och -5
Chapter master saknar ett minus för Relic Blade och jag tycker han borde få extra minus för Power Axe. Power Axe är ju som en budget fist och Chapter Masters fist kan kompa så mycket som -5, så Power Axe på bike/jump pack borde kompa 2-3.
Dessutom tycker jag att skillnaden mellan Chapter Master och Captain är för stor. -6 komp i grund för +1 W, +1 A och bomben känns lite väl mycket. Självklart ska 2+, bike och fistar kompa värre på Chapter Mastern, men utan dessa tycker jag att de borde kompa hyfsat likt.
Chapter Master med Jump Pack, +2 sv och Power Fist kompar -24, medans en Captain med samma kit kompar -14. Tycker verkligen inte det är värt -10 för +1A och +1W här. Jag skulle nog höja grundkompen på Chapter Master lite och istället sänka minuset för bike lite till. Utan bike är extra woundet inte alls lika bra och dessutom är det jobbigt att behöva stå still för att använda bomben med en modell som vill fram och slåss.
Mycket möjligt att jag undervärderar bomben något, men så här tänker jag.
Alexander Merinen
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Beta v0.8
Jag tycker nog precis tvärt om faktiskt. Att det är för liten skillnad på dom +1W, +1A och brutna bomben känns billigt för -6.Zurken skrev:Dessutom tycker jag att skillnaden mellan Chapter Master och Captain är för stor. -6 komp i grund för +1 W, +1 A och bomben känns lite väl mycket. Självklart ska 2+, bike och fistar kompa värre på Chapter Mastern, men utan dessa tycker jag att de borde kompa hyfsat likt.
Ska kolla på övriga kommentarer senare ikväll förmodligen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Beta v0.8
Håller med tröger. Räknar man dessutom med den högre kostnaden blir skillnaden ännu mindre i faktiskt komp för listan. Efter att pysslat med komp 15 listor som får in två toolade CM på bikes tror jag dom är lite för snällt kompade just nu... Men det är lite svårt med dom fruktansvärt brutna sakerna, så länge det finns billiga saker att köpa för kompen kommer man kunna spela dem. Får vänta in 0.9an och 1an men om det hade varit listinskick med nuvarande mall hade jag nog spelat ett par 6 centar i pod...
Re: Beta v0.8
Jag tror på mer straff för mer än 1 unit. T.ex centurions kan få each unit after the first additionaly -30
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Beta v0.8
Dom har redan ett, men det ska kanske bli sötrre.mtz skrev:Jag tror på mer straff för mer än 1 unit. T.ex centurions kan få each unit after the first additionaly -30
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
- Inlägg: 5051
- Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50
Re: Beta v0.8
Stort tack till:
- fauh
- Zurken
- Bronson
- Kimich
- thismeanswarmate
- Andy Grey
- lurräven
- Enochia
- Pipkin
- Kerrai
För att ni bygger listor med vår mall och postar dem. Det ni gör hjälper oss att förstå vart mallen är missvisande.
Att posta en lista och visa hur ni använder mallen är till mkt stor hjälp. Hoppas fler kan göra som ni.
- fauh
- Zurken
- Bronson
- Kimich
- thismeanswarmate
- Andy Grey
- lurräven
- Enochia
- Pipkin
- Kerrai
För att ni bygger listor med vår mall och postar dem. Det ni gör hjälper oss att förstå vart mallen är missvisande.
Att posta en lista och visa hur ni använder mallen är till mkt stor hjälp. Hoppas fler kan göra som ni.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Re: Beta v0.8
Just nu kompar 3st Tyrant Guards -21, vilket känns rätt mycket faktiskt. Jag skulle sänka dem till:
Tyrant Guards -5 (1MCP)
-5 each additional model
Hive Guards känns som de är lite väl hårt strypta det med, spontant känns det som ni missat deras BS som gått ner till 3 (samt ingen preferred enemy som för ett år sedan). -18 för 3st känns saftigt. Hade gett dem en liten sänkning:
Hive Guard -4
-4 each additional model
Ripper Swarms med deep strike kompar nu exakt som Nurglings, dock får Nurglings +1W, shrouded och invulnerable save. Hade sänkt rippers till:
Ripper Swarms -2
Deep Strike -2
-4 känns ganska rimligt.
Tyrant Guards -5 (1MCP)
-5 each additional model
Hive Guards känns som de är lite väl hårt strypta det med, spontant känns det som ni missat deras BS som gått ner till 3 (samt ingen preferred enemy som för ett år sedan). -18 för 3st känns saftigt. Hade gett dem en liten sänkning:
Hive Guard -4
-4 each additional model
Ripper Swarms med deep strike kompar nu exakt som Nurglings, dock får Nurglings +1W, shrouded och invulnerable save. Hade sänkt rippers till:
Ripper Swarms -2
Deep Strike -2
-4 känns ganska rimligt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen